Det con-scenarie, som jeg er træt af

… er det scenarie, hvor spilpersonerne hyres af en troldmand til at hente ham noget hos hans konkurrent, hvorefter man bliver forrådt af ens arbejdsgiver, når man vender tilbage med det erobrede. Man kan indsætte Vampyrfyrste i stedet for troldmand.

… er det scenarie, hvor spillerne trækkes gennem en serie af låste scener, indtil de i sidste scene skal foretage et “moralsk valg”, således at hele scenariet er optakten til valget – ideen er nærmest, at spillerne skal klimatiseres til miljøet og rollerne og problemstillingen, så det bliver et spændende valg at tage.

… er det scenarie, som bedst kan beskrives med følgende fiktive citat: “Kan I ikke spille noget intrige, mens jeg fortæller en historie?”. Essentielt set skal spillerne underholde sig med at være in-character og snakke med hinanden, mens spilleder trækker spillerne gennem en række scener, der på papiret fortæller en historie – og derfor også bliver til en historie, når det genfortælles.

… er det scenarie, hvor spilpersonerne anbringes i et lukket rum, og de får ikke lov at gå ud, førend spillerne har vredet armen om på en medspiller, og fået ham til at ofre sin spilperson, så de andre kan forlade rummet.

… er det scenarie, hvor klimaks intensiveres ved, at en af spillerne er gruppens forrædder.

Men hvad må jeg så?

Kan det tænkes at den vordende forfatter tænker ved sig selv?

Du kan godt skrive et af de fem ovenstående scenarier. Det behøver ikke blive dårligt, men jeg har en mistanke om, at der skal så meget mere til for at det bliver andet end metervare, og jeg er blevet kræsen. Jeg vil ikke have metervare.

Hvis du stadig holder fast i din scenarie-ide, så søg det gode i ideen, fremelsk den, skær det andet fra, og når du præsenterer scenariet for mig, så fortæl mig hvad jeg får, og hvad jeg forventes at spille, og gør det tydeligt. Måske lader jeg mig lokke alligevel.

Men hvad kan jeg ellers gøre?

forestiller vi os, at den vordende scenarieforfatter tænker.

Du kan også skrive et scenarie, hvor jeg får lov til at være medskaber.

Medskaber?, tænker den vordende scenarieforfatter.

Jah, for der er kommet nye værktøjer og nye spændende måder at tænke og skrive scenarier på. En af dem handler om, at lade spillerne være med til at skabe fortællingen inden for de rammer, som du udstikker – der er allerede en del eksempler: Kongemord, Auto de fe, Tvivl, Burgundia, Tupelo – for hurtigt at nævne et par stykker.

Tid og sted for den gode ide

Det er ved at være tid at melde sig som forfatter til Viking-Con. Træffet finder i år sted den 12. – 14. oktober. Jeg har fornøjelsen af, at være en del af Viking-Cons rollespilsstab.

I år vil der være fire spilblokke – fredag aften, lørdag dag, lørdag aften og søndag dag (som faktisk er en dejligt lang blok, så der er god tid til spil) – og i hver blok tilbyder vi live rollespil, indie-rollespil og bordrollespil.

Forfattere vil i år blive tilbudt forskellige tovholdere, alt efter deres interesse. Ønsker I at få lov at skrive uforstyrret og bare blive mindet om jeres deadlines, så har vi en flink mand, der tager sig af det. Ønsker I feedback og lystige diskussioner med jeres medforfattere og os, så vil Peter Fallesen og jeg invitere jer til brainstorming og vejledning. Har I andre ønsker, så sig til. Kontakt os her: rollespil@viking-con.dk

Vi tager imod alle live-, bord-, indie- og hvad I ellers har af prædikater.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil, Viking-Con. Bogmærk permalinket.

5 svar til Det con-scenarie, som jeg er træt af

  1. johs siger:

    Øv, jeg får næsten lyst til at skrive til VC.

    Måske en lille ting om noget med vold eller Vietnam. (plus selvfølgelig en forrederisk Vampyrfyrste, et slutmoralsk valg, en ligegyldig intrige og et lukket rum med en hemmelig forrædder).

    Du har glemt scenariet der er genreforviret, men forsøge at skjule det bag et meget overraskende tvist.

    Like

  2. mortengreis siger:

    Fordømt! Jeg vidste, der var en type scenarie, som jeg var træt af, som jeg havde glemt.

    Men kom glad, Johs, jeg er frisk på dit scenarie forslag. Skriv til os, vi bliver så glade.

    Like

  3. Tommy J. siger:

    Dit indlæg har indledt en diskussion på RPGForum… Og det er jo godt, hvis det kan skabe lidt interesse for at skrive scenarier til Viking Con. 🙂

    Like

  4. Lars Andresen siger:

    Jeg synes, det er trist, når du skal nedgøre for at fremhæve, og jeg synes, at det er en generel trend fra de forfattere, der har set indie-spillenes lys. (Thomas Munkholt skilte sig positivt ud i sin blog.) Jeg ville meget hellere se en kort og klar liste over, hvad det er, som er fedt, som rent faktisk kunne inspirere i stedet for at få præsenteret, hvad du på forhånd har bestemt dig for nok bliver dårligt.

    At skabe frygt og angst for ikke at leve op til den scenarieansvarliges kritiske og kræsne kriterier er bare ikke det fede grundlag for idéudvikling.

    Jeg fatter heller ikke, om det her er en officiel udmelding fra Viking Con eller hvad. Jeg har et scenarie fra sidste år liggende klar, men det er ikke indie, og jeg er meget i tvivl nu, om det er noget, jeg skal gå videre med? Er det de dårlige klicheer du gerne vil gøre op med, eller er det de klassiske scenarier?

    Like

  5. Lars Andresen siger:

    Åh. Så dit indlæg på rpgforum. Oh well, det forstår jeg sgu meget godt. Læste nok dit indlæg for kritisk og følte mig trådt over tæerne.

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.