Min D&D-kampagne: Dueller, hemmelige missioner og kærester

Det er hårdt at være adelig teenager i troldmandssamfundet Glantri. Der er intriger og moden, der er skole og kærester, hemmelige selskaber og forældrenes forventninger.

Sommerferien er slut, og vi har fået spillet igen. Vi er godt i gang med at få kørt alle de nye regler ind, og det går som smurt. I det følgende vil jeg gennemgå nogle eksempler på brugen af reglerne.

Et plotpoint for Lord Urbaal

Andrewuthram har mødt den smukke Annabell McDougal, og hans næste chance for at se hende er til Lord Urbaals fest, men Andrewuthram er ikke inviteret. Kenneth har ihærdigt forsøgt forskellige strategier, men luften er kold mellem Lord Urbaal og Andrewuthram. Kenneth er ikke i besiddelse af flere plotpoint, og han er derfor nødt til at finde en måde at tjene et på.

Vinterens farve er i modeverdenen lilla, mens Andrews kollektion kun består af dyre klæder i efterårets farve, som er blå, så Kenneth meddeler, at Andrewuthram går til sin skrædder. Straks opstår den averoignesiske skrædder Jean Pierre for modehuset CacaChannal, og det bliver til en forunderlig dialog udi vigtigheden af, at gå klædt i overensstemmelse med modens diktater.

Kenneth vælger nu, at gå op imod sin vane “Sløset med penge”, og prisen er, at han må se sin personlige skrædder forkaste sig for andre kunder, da Andrewuthram holder igen med pengene. Til gengæld tjener han sit plotpoint.

Et køb af fortælleret

Inden Kenneth kan nå at anvende sit plotpoint til at finde vej til Lord Urbaals fest for der at mødes med Annabell McDougal, brænder Christina et plotpoint, og med fortælleretten etableres det, at Annabells familie finder, at Andrewuthram er en ung mand, der passende kan være hendes konsort ved Lord Urbaals fest, taget hans tidligere galante opførsel i betragtning (hvor han kom Annabell til undsætning).

Pludselig er adgangen til både Lord Urbaals fest sikret, og mødet med Annabell McDougal på plads.

Og plottet fortættes

For til festen er Aevilja, der er sendt, som en repræsentant for en ældre adelsfrue, og Cornelis under dækker, fordi han skal stjæle dokumenter, der beviser hvem, der stod bag en massakre på unge menneske- foretaget for at fremprovokere den krig, der synes at true i horisonten. Så Andrewuthram er ikke den eneste spilperson til festen.

Undervejs lærer den forklædte Cornelis, at der er et nogen, som vil sende adelsfruen, der har sendt Aevilja til festen, en advarsel ved at overfalde Aevilja, men kan han komme forbi gæsterne uopdaget og advare Aevilja førend hun forlader festen?

Kan Andrewuthram holde på Annabell McDougal, når hans konkurrent, den unge mester Baelic, også er til festen? Kan han, når hun ikke bifalder, at han deltager i hazardspil, hvor han spiller om en andel af det magtfulde Dragergilde? [NB. Ikke noget med drager at gøre, men at drage]

Hvordan går det Aevilja, når hun konfronteres med storesøsteren til en fyr, hun har dumpet, når storesøsteren forlanger, at Aevilja enten genoptager forholdet eller at de mødes i en duel, og undervejs formår hun, at trykke på alle Aeviljas knapper?

Slutresultatet blev, at Aevilja nu har en duel hun skal nå, inden vinteren er omme, Andrewuthram var ved at miste Annabell, men da han dukkede op foran hendes hjem, faldt på knæ og sagde undskyld (og Kenneth anvendte sit tidligere indtjente plotpoint), så tilgav hun ham. Cornelis nåede aldrig frem og advare Aevilja, men han fik sendt et budskab til Andrewuthram i stedet, og fik således sikret sig, at Aevilja blev advaret.

Bipersoner, de andre spillere og karakterers fravær

Frem af galleriet af bipersoner trak jeg den aalbanesiske portrætmaler Günther Markuhn og den darokinske købmand Ventello Gaast af Huset Mauntea. Günther stammer fra den periode, hvor vi udspillede gruppens sommerferie, og Aevilja mødte ham da. Ventello er tilbage fra vores første bipersonsspil i kampagnen, hvor gruppen deltog i Lady Rowena Krollnar af Bergens bal.

Idet kun to karakterer var med i aftenens spil på fuld tid, mens en anden er med på deltid, og den fjerde slet ikke er med, så skal der være noget at tage sig til.

Günther, Ventello og Annabell blev derfor stillet til Christina og Troels’ rådighed. En konsekvens blev, at Annabell blev spillet langt mere frem i historien, end jeg havde troet. Hun voksede frem og blev en fuldgyldig karakter i kampagnen. Ventello var ved at ødelægge Andrewuthrams chancer hos Annabell, da han kom til at referere til Andrewuthrams sommerophold hos en darokinsk købmandsfamili, hvor han hang ud familiens døtre Ettala og Ettalda.

Lektielæsning med vennerne

Denne regel er en grundsten i spillet. Der gives ikke XP for at dræbe monstre og plyndre kældre. XP fås alene ved at gå til eksamen. Jo mere livet uden om skolen kræver, des mindre bliver der læst, og des langsommere stiges der level.

For at være sikker på at bestå eksamenerne, skal der hentes flest mulige bonusser hjem ved at spille scener, der har med lektielæsningen at gøre med en anden spillers sekundærperson.

Dette har jeg redegjort for i detaljer tidligere (og de første erfaringer her).

Efter Lord Urbaals fest gik hurtigt to måneder, og det meste af vinteren er gået sin gang. Aevilja har nu kun en måned tilbage. førend hun skal mødes med Anagru i duelarenaen. Foreløbigt lover det ikke godt.

Flag: Vaner og uvaner

En vane/uvane kan udskiftes, når en karakter stiger et level. Sådan er en af kampagnens husregler. Sidste gang sprang vi to måneder frem i kampagnen, og en stribe eksamener blev bestået, og et level blev indtjent.

Troels’ karakter Cornelis kom til den erkendelse efter begivenhederne ved Lord Urbaals fest, at han kan godt lide at kæmpe den gode sag. Troels udskifter derfor vanen/uvanen “Paranoid” med “Iført maske gør han det moralsk rigtige” – planen bliver, at Cornelis i fremtiden vil snige ud i natten, og kæmpe for den rette sag (og jeg forudser en lang stribe af muligheder for at friste Troels med et plotpoint, en dyrekøbt belønning).

Principperne bag intrigant spil

Jeg vil lige knytte et par kommentarer til de intriger, som jeg kun overfladisk har beskrevet, som udspillede sig ved Lord Urbaals fest

1) Hullet kan altid graves dybere. Det er altid bedre at skubbe folk tættere på kanten af et stadig dybere hul, end at vippe dem over kanten ved første lejlighed.

Således kan en intrige altid gøres et trin værre. Derfor dukker Anagru Tanzenthram, storesøster til den stakkels adelsdreng, som Aevilja i en tidligere episode blev tvunget til at have en date med, op og river op det gamle sår.

2) Hold altid en dør åben. En force ved kampagnespil er, at hele scenariet ikke skal skrives på forhånd. I stedet kan del for del spilles. Oplæg, som ikke fænger i gruppen, kan sendes ud på en sidelinje. Tilfældige detaljer, som viser sig populære, kan flyttes ind i rampelyset.

Der er således ingen grund til at holde krampagtigt fast i nogle noter om scenariet, hvis noget bedre vokser frem undervejs. Således er Annabell McDougal vokset fra oprindeligt, at have haft en lille birolle i det store drama til at være en af de vigtige bipersoner i kampagnen.

3) De elendige-finten. Det var ved læsning af De elendige, at jeg lærte, hvordan relationerne mellem PC’erne og NPC’erne skal skrues sammen. De samme personer bliver ved med at rende ind i hinanden – men i nye konstellationer, og det gang på gang – det er måske ikke særligt realistisk, men to graders adskillelse er væsentligt sjovere end seks graders.

Derfor er Annabell McDougals fader ingen anden end den revisor, der har ansvaret for at kontrollere regnskaberne i det fyrstedømme, hvor Andrewuthrams forældre har deres len, og de er lader til at have ondt i regnskaberne – hvilket sammen med landsforrædderi og religion er de tre værste forbrydelser i Glantrifyrstedømmerne, og der er ingen forældelsesfrist på disse forbrydelser, i modsætning til f.eks. mord, hvis strafbarhed allerede forfalder efter en uge.

PS. Navnene

Nogen af jer har muligvis undret jer over, hvorfor navnene skifter mellem at være rene fantasynavne (Anagru, Andrewuthram) til at være autentiske navne (Jean Pierre, Cornelis). Det skyldes, at vi spiller i Mystara-settingen, hvis kulturer, navne og sprog mestendels er tyvstjålet fra historiske kulturer, der efterfølgende er anbragt på tværs af tid og rum opad hinanden (f.eks er de to koldkrigssupermagter i settingen, Alphatia og Thyatis, baseret på Mesopotamien og Byzants). De fantasy-orienterede navne kommer typisk fra de udenjordiske kulturer som f.eks. alphaterne, der er Mystara-settingens atlantider, om man vil.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Rollespil, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Et svar til Min D&D-kampagne: Dueller, hemmelige missioner og kærester

  1. Andrewuthram (Kenneth) siger:

    Mystara/Glantri er uden tvivl en hård og ubarmhjertig verden at leve i og den kære Morten er særdeles dygtig til at give os problemer på halsen på en fantastisk, sjov og tænderskærende måde 🙂

    Det kræver somregel list, snilde, hjælp fra medspillere og ikke mindst en god potion held (forbandede terninger!) at undgå diverse attentatter på ens spilleperson. Således kræver det efterhånden en del forberedelse og en smule meta gaming at være nogenlunde på forkant med begivenhederne i vores kampagne.

    Jeg forudser derfor allerede problemer med Annabell McDougal (min kæreste), som jeg mere eller mindre er nød til at holde fast i, da hendes forældre som sagt er revisor i den region mine forældre bor i. Desuden er der Lord Urbaal som indtil videre har ignoreret næsten alle forsøg på afpresning. Så er der den provokerende Bagesh som byttede Annabell McDougal med en Doppelganger under festen og sørgede for at jeg fik nogle korporlige tæsk i gondolen på vej hjem til hendes hus. Bare et lille indblik i hvad en ung, (næsten) uskyldig adelsmand må stå model til i dagens Glantri.

    Jeg glæde mig til næste gang og er meget spændt på hvilke problemer han kaster os ud.

    Respekt til Morten for en glimrende kampagne og medspillerne for solid underholdning 🙂

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.