[FSTVL97] Rollespil, sådan gør du

I går gennemgik jeg Dag 0-heftet for spilledere fra 1996. I dag tager vi et kig på heftet fra 1997. Alt dette for at sætte lidt perspektiv på, hvordan udviklingen er gået i løbet af de sidste ti år. Fastaval udgav sidste år et Spillederkompendium, og i år kommer der både et Spillederkompedium og et Spillerkompendium. Du kan bidrage med dine egne tanker om rollespil til kompendierne (se her). Måske inspirerer eller provokerer noget af det nedenstående dig?

tekstsamling til Dag 0 – spillederkurset på Fastaval 97

Tekstsamlingen er udarbejdet af Ask Agger, Nicholas Demidoff, Sara Hald og Olav Junker Kjær.

Olav Junker Kjær: Vejen til kedsomhed

Olav har lavet den perfekte artikel til at sikre ottoer til ens eget scenarie. Man melder sig som spilleder på konkurrentens scenarie og anvende nedenstående retningslinjer.

  • Lad spillerne kæmpe om din opmærksomhed
  • Træk tiden ud
  • Stil dumme spørgsmål
  • Lad aldrig spilpersonernes handlinger lykkes
  • Diskutér med spillerne
  • Gentag alt, hvad spillerne siger
  • Lad aldrig spillerne finde på noget selv
  • Tænk højt
  • Brug indirekte tale
  • Gentagelser, gentagelser, gentagelser …
  • Hvis en spilperson keder sig, så skal spillerne også kede sig
  • Giv meget information på en gang – mundtligt
  • Gør spilpersonerne til tilskuere
  • Send spillerne udenfor døren
  • Spil også de kedelige scener
  • Hør aldrig efter, hvad spillerne siger

Så skulle den dårlige spiloplevelse være opnået. Selv har jeg altid ment, at man burde føre et ekstra punkt på listen, som hedder Udstyrslister, hvor man kræver detaljerede udstyrslister af spillerne, så man kan sikre sig, at spilpersonerne bevæger sig i rette tempo i de enkelte scener.

Men derudover er det sigende, at man ikke må bruge indirekte tale – alt skal siges gennem rollerne. Indlevelsesspilstilen skjuler sig bag enkelte af punkterne, som egentlig handler mere om hensynsfuldt samspil fra spilledes side – men vil en sådan liste ikke også være relevant for spillerne?

Nicholas Demidoff og Sara Hald: Grundkursus i at være spilleder

Denne artikel kan også opstilles i punktform, da den også rummer praktiske retningslinjer for spilleder.

  • Forberedelse
    • Læs scenariet grundigt igennem, tænk scenariets forløb igennem, find scenariet s kerne eller tema.
  • Ankomst
    • Kom i god tid, vær velforberedt og hav lokalet indrettet før spillernes ankomst.
  • Præsentation
    • Præsentér jer for hinanden, præsentér scenariet og læs evt. foromtalen højt, fordel roller, lad spillerne læse dem og evt. lav navneskilte.
  • Undervejs
    • “Vær fair overfor spillerne – alle spillerne. De er ikke dine modstandere, men dit publikum og dine medspillere, som skal hjælpe dig med at få historien frem”. Desuden skal man huske fordele opmærksomheden ligeligt mellem spillerne, holde små pauser, “Bevar koncentrationen og undgå udenomspjat”, respektere spillernes grænser “Og hold øje med tiden. Der skal være plads til en ordentlig afslutning på scenariet.”
  • Bagefter
    • “Hvis ikke usikkerhed er en del af scenariet, så forklar spillerne de ting, de ikke har forstået.” Denne passus er meget sigende for nogle af de problemer, som scenarier kunne løbe ind i. Det var muligt at spille en hel blok uden nogensinde at lære den sindrige og meget lange baggrundshistorie, som ofte var sejere end det man kom til at spille.

Som det kan ses, så er spilleders funktion meget en pædagogs funktion. Spillerne skal underholdes, de skal have opmærksomhed og de skal behandles ens. Rollespil er en alvorlig sag, så “undgå udenomspjat” og glem ikke at spillerne er “dit publikum”.

Olav Junker Kjær: Beskrivelser

  • Vær konkret
  • Inddrag alle sanser
  • Fortæl aldrig spillerne, hvad de skal tænke og føle
  • Undgå klichéer
  • Skift mellem forskellige synsvinkler, når du beskriver
    • Subjektiv
    • Objektiv
    • Panoreringer
    • Nærbilled
    • Zoom
  • Brug forskellige former for timing
    • Realtime
    • Slow-motion
    • Klip
    • Fast-motion
  • Brug et sprog, der passer til spillets stil

Mange af Olavs råd er til alle tider gode, som at huske at gøre brug af alle sanser, mens et råd om at undgå klicheer kan tages op til diskussion. Spørgsmålet er igen, om ikke mange af disse gode råd ikke også vil komme spillerne til gode?

Ask Agger: Rollen i action

“Action er et naturligt element i de fleste scenarier, det gælder også for størstedelen af alle film og bøger. Desværre er der en tendens blandt spillerne til at glemme rollespillet, når faren truer, og kampen raser – den indre papskubber kommer frem og trænger rollespillet i baggrunden til fordel for taktisk problemløsning.”

Ask opdeler sin tekst i følgende fire afsnit

  • Det uventede
    • Actionscener fungerer bedre, hvis spillerne ikke kan gennemskue hele kampens forløb. Derfor er uventede indfald en god ting, og ofte kan de opnås gennem fumbles.
  • Konflikterne
    •  Fokus kan flyttes væk fra regler og terninger i kampen, hvis man kan få spillerne til at skulle træffe vigtige valg – bliver jeg og hjælper min sårede ven, eller stikker af?

        Ifølge Ask er det primært forfatters opgave at sørge for at disse konflikter forefindes, men man kan som spilleder selv spæde lidt til.

    • Komplekse omgivelser
      • Dramatiske omgivelser giver mulighed for flere spændende valg i konflikten, så undgå at kampe udspiller sig i kedelige kontorlandskaber eller 10×10-fods dungeons.
    • Stilhed før stormen
      • Før stormen
      • Stormens øje
      • Stormens tinde
      • Efter stormen

      Afsnittet om stormen handler primært om, hvordan man indbygger en spændingskurve i en actionscene, så den bliver mere dramatisk.

    Ask afslutter sin artikel med følgende ord:

    “Det er ikke kun spillerne, du skal tænke på – velkørt action er også med til at ændre dit hverv fra sur pligt til en udfordrende oplevelse.”

    Hvor 1996-heftet handlede meget mere om indlevelse i rollerne, og anskuede tingene fra forfatters vinkel – dvs. spilleders opgave handler om, at realisere forfatters produkt, mens spillerne indlever sig i rollerne, så handler 1997-teksterne om den konkrete tilgang til spillederfunktionen, og for den nystartede spilleder er der langt flere gode råd at hente i denne tekst.

    Om Morten Greis

    Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
    Dette indlæg blev udgivet i absindth, Fastaval, Rollespil. Bogmærk permalinket.

    4 svar til [FSTVL97] Rollespil, sådan gør du

    1. To totalt nice indlæg, Morten.

      Er rollespil virkelig for vigtigt til udenomspjat?

      Like

    2. Clara siger:

      Er du gal? Hvis der er udenomspjat, er der jo ingen, der kan koncentrere sig om mit meget dybe, vedkommende og sanseligt berusende scenarie. Spillerne skal jo lissom bevare fokus, saa de kan komme ‘in touch’ med scenariets kerne.

      Det sagt, tror jeg at begraenset udenomspjat giver et hvilketsomhelst scenarie et loeft. Ligesom en kaffepauser give indlaeringen bedre kaar.

      –Den overspringshandlende

      Like

    3. Superfedt med de gamle kompendier! Nu smider du dem vel ikke ud? 🙂

      Like

    4. mortengreis siger:

      Nej, jeg smider ikke kompendierne ud 🙂

      De bliver gemt, som “historiske” dokumenter om vores hobby, og i forbindelse med 2008-kompendierne håber vi faktisk på, at få lov at genoptrykke Olavs artikel om “Vejen til kedsomhed”, da den er underholdende læsning.

      Og i mellemtiden vil jeg se, om der er andre godbider, jeg kan grave frem.

      Like

    Skriv, skriv, skriv

    Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

    Google photo

    Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

    Twitter picture

    Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

    Facebook photo

    Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

    Connecting to %s

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.