I en nederdrægtig tidsalder …

Så kom den! IaWA – eller In a Wicked Age – er opstået i syn nyeste form. Denne post vil ikke være meget andet end skamløs reklame og jublen over, at et spil, som jeg har haft mange gode oplevelser med, er kommet i en ny og lækker form.

En af de glæder, jeg har haft ved IaWA var spillets spontanitet – drama og action opstod som naturlig følge af, at man som spillere kastede sig over hinanden. En anden glæde har været, at man kunne spille “abstrakte” karakterer, som f.eks. en hær af gengangere, en flok skarptandede trolde, et new age-kursuscenter eller en mur over en slagsmark, der symboliserede krigens ødelæggelse af det menneskelige … og så kan man spille helt, helt uden forberedelse, og nøj hvor er det rart. Der er nu noget over, at den karaktergenereringsreglerne ikke fylder mere:

Give your character a name. Make one up or choose
one; I’ve included lists of names with the oracles.
Copy your character’s description straight from the
GM’s story sheet.
For now, leave the space for your character’s best
interests empty.
Choose whether your character’s going to have a
particular strength. If she is, choose and list it now.
Choose one that already exists or name a new one
– you’ll get to create it in just a minute.
Assign one die each to the six forms. The forms are
covertly, directly, for myself, for others, with love,
with violence (and thanks to Tony Dowler). Assign
a d12, a d10, a d8, a d6, a d6, and a d4. The higher the
die, the more successful your character will be when
she acts accordingly.

Skulle du have lyst til at kigge mere på spillet, så besøg Spil Nu! eller IaWA‘s egen side.

Og når man så kigger på det lille afsnit med alternative regler, så dukker ingen ringere end Troels Ken Pedersen op (der har gæstet bloggen flere gange, særligt med sine eksperimenter udi science fiction), så man kan blive berømt ved at kommentere folks spil på forge-forummet.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i In a Wicked Age, indie, Rollespil. Bogmærk permalinket.

7 svar til I en nederdrægtig tidsalder …

  1. Uffe siger:

    Jeg har netop afsluttet første gennemlæsning (jeg må med skam erkende at jeg gik lidt død i de tidligere versioners rodede fremtoning) af pdf’en.

    Satme! det ser godt ud det skidt, hvorfor er der ikke nogen der har spillet det med mig før (eller hvorfor har jeg ikke spillet det med nogen før…)

    Hvor er det simpelt (på den gode måde) den måde man forhandler konsekvens efter konflikt (find på noget sjovere eller vi bruger bare “kedelig” skade 🙂 )

    Like

  2. mortengreis siger:

    Fordælen da, du har en pointe der. Forhandlingen om konsekvensen af en konflikt er en vigtig ting. Jeg var så vant til den, at jeg glemte at udpege den, som en af spillets meget vigtige elementer – forhandlingen åbner op for, at man enten kan uddele “kedelig” skade eller man kan rykke historien i helt nye retninger.

    Og at vi ikke har fået det spillet med dig endnu, må skyldes, at du missede vores hygge-IaWA på Fastaval. Næste chance bliver i påsken eller på Viborg-Con.

    Like

  3. Per siger:

    Det er ret fantastisk. Jeg er en af dem der helt missede AG&G og tidligere inkarnationer af spillet – jeg har dog brugt Oraklernes forløber The Cheasy Fantasy Generator.

    Jeg må dog indrømme at spil-eksemplet begyndende på side 21 er noget nær umuligt at følge med i, i hvert fald som skærmlæsning. Spiller- og spilpersonnavne er blandet sammen og nogle af dem er meget ens, f.eks. styrer GM-spilleren Erin spilpersonen Esan. Og så er IAWA konflikhåndtering jo ekstremt crunchy med konstant berøring med reglerne, så der er hele tiden små mellemstationer med noget man skal huske.

    Jeg glæder mig til at spille det 🙂

    Like

  4. mortengreis siger:

    Spileksemplet kan være tricky at læse, og jeg tror, at man skal vende sig til, at alle spillerne i eksemplet har samme forbogstaver, som deres spilpersoner, hvorefter man “bare” læser spiller/spilperson hele vejen gennem eksemplet.

    Til gengæld synes jeg, at spillet kommer let til en, uagtet dets mellemstationer, når man har spillet sine første to eller tre konflikter.

    Like

  5. pfallesen siger:

    Hvornår spiller vi så det?

    Like

  6. Thomas siger:

    Jeg er også klar! Der er ikke noget så forfriskende som at give sine venner en afklapsning i IaWA.

    Like

  7. mortengreis siger:

    Åh, hvornår? Det ved jeg sgisme ikke. Det bliver ikke til Vinterspil, for der vil Troels og jeg teste E6 (og det skal nok blive muntert) … men måske man kunne finde en tilfældig aften og lige nuppe en episode af IaWA?

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.