[Reservekampagnen] Den hulkende sømand

Oh skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd

(fra en af de rigtige Anders And-historier)

Skattejagt

Til enhver god skibshistorie er det altid værd at overveje spøgelsesskibe, begravede skatte og sunkne skibe, og er det noget, som der findes mange af, så er det sunkne skibe med skatte i Barks’ univers. Sådan en ting må vi også have.

For længe siden styrtede et flyvende skib, som var udstyret med en magisk galleonsfigur, som var blevet fortryllet af troldmanden Galdror. Efter slaget over Klippehjem, hvor luftpiraternes fremmarch blev bremset, forsvandt skibet med den fortryllede galeonsfigur i en voldsom tordenstorm, og lige siden har det sviret med rygter om skibets styrt.

Et skattekort

Nogen får før eller siden tegnet et skattekort, og det er også sket her, for under en voldsom storm, hvor hans luftskib blev slynget hid og did af de kraftige vinde, så havnede han pludselig ved en serie bjergtinder, og mellem dem lå et havareret flyvende skib på hvis stævn var Den gyldne galleonsfigur. Siden greb vindene atter hans luftskib og slyngede det omkring, men han overlevede og så snart, at han var kommet sikkert i havn, skrev han straks en beskrivelse af bjergtinder. Det var et sted inde over Klippehjem.

Skattejagten skal være en Skill Challenge gennem dværgenes riges bjergtinder efter et styrtet, flyvende skib, hvor der var en chance for at erobre en magisk galleonsfigur (med inspiration fra The Book of Marvelous Magic – hurra for exception-based regler, som gør at jeg kan genbruge en masse oD&D-bøger!).

Dagens improvisation

Uheldigvis var det noget spontant, at vi kom til at spille denne episode, som mere eller mindre er improviseret helt fra bunden ud fra de to ovenstående afsnit, som var den smule forberedelse, jeg havde lavet i forvejen. Jeg brugte en halv times tid på at sammenflikke monstrene og udtænke to encounters, og derefter var det i gang.

Dværgene i Mystara

Der er et område af Mystara, som de to sidste kampagner har gået udenom, og det er Klippehjem, hvor dværgene har hjemme. I Mystara findes kun en dværgekultur, og alle dværge rundt om i Mystara, er kolonier, der udspringer fra denne. En koloni slog sig ned i Glantri, men blev under pesten fordrevet, og de slog sig siden ned i Minrothad. Det er intet tilfælde, at der kun er denne ene kultur, men den historie fortæller vi en anden gang.

Jeg kan godt lide dværge, og jeg synes, at deres rolle i tegneserierne Hinsides stenen og Dværgenes konge er seje. Derfor kan jeg ikke fordrage billedet af dværge som stordrikkende, ølbællende fulderikker, og jeg har ikke rigtig nogen ide om, hvor det billede stammer fra, selvom jeg har en mistanke om, at nogen vil pege på Tolkien og sige Hobitten, og dertil kan jeg kun sige: Læs den en gang mere. Af samme grund har jeg nedtonet deres rolle i kampagnerne, indtil jeg havde mulighed for at præsentere dem som andet end en stærkt alkoholiseret håndværkerforening.

Så jeg besluttede mig for at her var en passende chance for at komme en introduktion, hvor vi får set deres kultur fra ‘overfladen’ af, da størstedelen af deres rige befinder sig under jorden. Dette er den første af tre episoder, som kommer i nærheden af dværgene. Denne gang rent ‘overfladisk’. Næste gang går vi i dybden.

Dagens episode

Jeg begyndte episoden med at briefe spillerne:

Kaptajn Glantripopulos kender til legenden om Thorgerds fortryllede galeonsfigur, som troldmanden Galdron skænkede ham. Thorgerd standsede en flåde af luftpirater fra Soderfjord Jarldømmerne i et vældigt luftslag i Makkres-bjergene i grænselandet mellem Soderfjord Jarldømmerne og Klippehjem, dværgenes rige. Efter at han havde fordrevet deres flåde af dragetrukne drageskibe, gik hans skib ned under en voldsom storm i området mellem de tre vulkantinder.

Sømanden Ivans luftskib blev for mange år siden grebet af en voldsom storm, som kastede skibet hid og did mellem tinderne i Klippehjem, da han pludselig kom ind i stormens øje, og der fandt Thorgerds skib forlist på en bjergtop. Da stormen løjede af, lykkedes det Ivan at vende tilbage, og han tegnede et kort over sin færd.

De kalder ham nu Gale Ivan, og han lever af at fortælle sin historie om, hvorledes han fandt Thorgerds skib og tegnede et kort over ruten. Han bruger sine aftner på et værtshus og med et vildt blik i øjnene beretter om han om sin færd til enhver, der vil skænke ham en dram, mens han klapper sig på lommen, hvor han har sit kort.

Kaptajn Glantripopulos vil have kortet, så han kan skaffe Thorgers fortryllede galeonsfigur til Himmelørnen. Han har sendt fire af sine mænd ned for at købe kortet af Gale Ivan.

Dagens away-team

Efter at have fortalt baggrunden for færden, og spillerne har valgt spilpersoner. Vi sammenflikkede følgende gruppe:

  • Herandiel – elver warlord
  • Mr. Baelic – menneske klerik
  • Gwenlyeth, datter af Elwed – menneske ranger
  • Eldeth Varna – dværge warlord

Første encounter

Scenariet begynder på kroen. Jeg har lagt en serie af kort op, og i det fjerne rum på kroen, sidder selskabet og snakker med Gale Ivan, da døren går op, og Avngrim den Fæle, en lokal luftpirat dukker op. Han kræver kortet, og vi indleder et encounter.

Der rulles initiativ. Efter det er gjort, går vi i gang. Gale Ivan reagerer først, fordi jeg erklærer, at han bruger sin særlige, dramatisk evne til at stikke af. Encountered handler om at få fingrene i Gale Ivans skattekort, og det er derfor ikke nødvendigt at tampe alle fjenderne. Hvis Gale Ivan når ud af kroen, fortsætter encountered ude i byens gader.

Kampen resulterer i, at Ivan når ud i forhallen, hvor Avngrim vælter ham omkuld og stikker af med kortet. Vore helte er lige ved at standse ham, men han når han ud på gaden.

Andet encounter

Ude på gaden begynder næste encounter. Der ligges nye kort op, og jeg viser på kortet, hvor det tårn er, hvor Glantripopulos har forankret sit himmelskib. Målet er at skaffe kortet fra Avngrim, og derefter at nå frem til Himmelskibet. Overalt i byen er Avngrims bøller, og der dukker hele tiden nye frem. Det tager kun kort tid at fange Avngrim, der er urimeligt uheldig med sine terningeslag. Da han er besejret, aktiverer han sin recurring enemy-power, og netop da kommer en krog ned fra himlen, som han griber fat i, og han flyver bort med sit luftskib for at vende tilbage senere.

Ligesom at Gale Ivan besad en dramatisk power, gør Avngrim det også, og jeg lader spillerne vide, at det er drama-powers de anvender.

Resten af encountered er en lang løbe-scene, hvor de bliver konstant forfulgt af bøller (minions), som langsomt slidder på deres ressourcer. Til sidst når de frem til de hustage, hvor Himmelørnen er forankret, og de løber hen over tagene. Det er dog en alvorlig udfordring for Mr. Balik, der har svært ved at holde balancen, og som konstant er nødt til at have en til at skubbe sig bagpå for at komme frem, og der sidder snart et solidt håndtryk på hans mås (assist-actions for at skubbe ham fremad).

Bemærkninger til de to encounters

Kampene var af en noget anderledes karakter, der det gjaldt om at nå fra den ene ende af byen til den anden af smalle passager. Målet med kampene var for mig at prøve nogle andre sider af D&D’s kampsystem, og det fungerede fint. Bevægelse er en central del af systemet, og et par skirmishing modstandere i første encounter var enormt interessante, da de kunne repositionere sig konstant og sænke vore heltes fremmarch.

Vi indledte slaget med en større flashback-sekvens. Troels aktiverede et stort flashback for at skaffe udstyr til sin elver Herandiel. Hver spilperson har tre store flashbacks plus et pr. level. Det kan bruges til at påvirke en scenen i et større omfang a la et plotpoint (sidste gang blev det f.eks. brugt til at redde NN fra styrte i afgrunden). Flashbacksne kan også bruges til at skaffe magisk udstyr – en del af D&Ds økonomi inkluderer, at spilpersonerne har en vis mængde magiske ting, og de ting er ikke til at finde i passende mængder gennem plyndringer af døde fjernder og kældre – så derfor kan en spiller aktivere et flashback, udspille en større baggrundsscene, og derefter rekvirere sit udstyr. Scenen skal ikke nødvendigvis handle om erhvervelsen af udstyret.

Scenen handlede om et slag mellem Glantri og ethengarerne, hvor ethengarerne havde lånt krigsmaskiner fra Klippehjems dværge. Herandiel sidder strandet på slagmarken sammen med en af Klippehjems ingeniører, da en masse nomadiske hobgoblins strejfer omkring på slagmarken. Troels uddeler dværgerollen til Kenneth, og de udspiller en scene, der handler om, hvorledes dværgen og elveren udholder hinanden og modvilligt udvikler et venskab.

Skattejagten – Skill Challenge

Med skattekortet i hænderne drager Kaptajn Glantripopulos og hans mænd af sted mod Vulkantinderne. Vi påbegynder en Skill Challenge (8 succeser mod 4 nederlag), sværhedsgraden er generelt DC 18 med assist på DC 13. Hver spilperson kan modtage et assist fra en anden spilperson – og så kan de aktivere et lille flashback (hver spilperson kan anvende tre pr. spilgang, og det giver +2 på et skill check).

Nogle udfordringer har en klar problemstilling, andre er mere åbne, og det giver mulighed for at forhandle forskellige strategier på plads til at løse et problem.

Første udfordring: At tyde skattekortet

Gale Ivans noter er naturligvis ikke lige til at tyde. Det kræver noget arbejde. Det lykkes heldigvis, og snart er vore helte på rette vej.

Anden udfordring: Den hulkende sømands tinde

Området, hvor Thorgerds skib gik ned, ligger nær Den hulkende sømands tinde. Vindene omkring tinden bærer en sælsom sang, som fylder himlens sømænd med en sær trang til at kaste sig ud i vindenes strømme og blive knust mod klipperne dybt, dybt nede. Hvis tjekket fejles, vil en eller flere spilpersoner kaste sig i afgrunden og omkomme. Antallet er afhængigt af, hvor dårligt rullet var. Eldeth bruger sin evner til at afholde fra folk fra at give efter for vindens kald, og hun har et flashback til dengang, hvor hun var et lille barn, der en dag havde fået nok af sine ældre familiemedlemmer, der teede sig ved en gang gravøl, og hun havde sat dem på plads, hvilket førte hende til at blive den warlord, hun er i dag, mens Gwenlyeth guider skibet sikkert forbi tinden – mens hun har et flashback til en gang, hvor hun som en meget ung pige nyforelsket var faret vild i junglen med sin date, da hun guides hjem af århundreders kvindelige aner, som hun alene kan se, som en slags hjælpende ånder.

Tredje udfordring: Askevindene

Fra vulkanerne spys store mængder af aske op i skyerne, og de voldsomme vinde dækker alt i et tæt lag af aske og gløder, som truer med både at ødelægge alle forsyningerne ombord på skibet, men også med at lede skibet på afveje. Heldigvis holder Baelic humøret højt, mens han fører skibet på rette vej, og han har et flashback til den gang, han med luftskib rejste fra Glantri til Thyatis, og hvordan han begyndte sin færd som blind passager, men siden endte med at tjene til færden som helbreder, efter at luftpirater havde hærget skibet.

Fjerde udfordring: Askedrager

Askedragerne er pseudo-drager. Fem-seks meter lange, skællede øgle-lignende væsner, der lever omkring vulkaner og lignende hede steder. Besætningen hører jagtskrig fra askedragerne, og ud af skydækket kommer de pludselig styrtende ned mod skibet. Med en smule held kan de gribe fat i et besætningsmedlem og æde ham.

Jeg oplyser, at fejler de udfordringen, vil et besætningsmedlem blive taget af askedragerne og ædt.

Gwynlyeth hjælper Herandiel, og hun har et flashback om tilbage til dengang,  hun havde en kanin hun skulle passe, og som en dag forsvandt, og hun fremviste sin dedikation og ihærdighed, da hun ledte efter kaninen, og gennem sine handlinger skammede hun tyven til at levere kaninen tilbage, mens Herandiel havde et flashback til den gang, han gik på Den store troldmandsskole i Glantri, og han havde et indgået et væddemål med Trevorom at åbne hemmelige døre på skolen (og vi fik således både refereret til en birolle i den anden kampagne, men også et af gruppens meget tidlige, præ-blog eventyr, hvor de gik på opdagelse på skolen og åbnede hemmelige døre – og her afsløres det, at vore hovedpersoner i den kampagne langt fra er de eneste, som har gjort det). Succesfuldt fik gruppen afværget, at askedragerne tog nogle besætningsmedlemmer.

Femte udfordring: Dårlig morale

Det voldsomme vejr, og den konstante askestorm og truslen fra askedragerne, hvis jagtskrig kan høres ude i skydækket, ligger et hårdt pres på besætningens morale, og humøret er dalende. For at nå sikkert frem, må humøret holdes oppe. Eldeth assisterer med sine diplomatiske færdigheder og ved at lytte til folk, mens Mester Baelic holder humøret højt, mens han mindes dengang på det flyvende skib (se tredje udfordring), hvor besætningen efter piratoverfaldet var rede til at begå mytteri, og han hjalp med at holde gemytterne nede.

Sjette udfordring: Avngrims flåde

Ud af askeskyerne kommer pludselig tre drageskibe. De bliver trukket af drager og skibene er fyldt med frådende bersærkere. Det er Avngrim den Fæles piratflåde. Heldigvis er besætningen ombord på Himmelørnen snarådige, og flåden distraheres af et får, som bliver katapulteret af sted. De vilde drager lader sig lokke af byttet, og Himmelørnen forsvinder i de tætte skyer.

Syvende udfordring: Skygger i skyerne

Der er en sælsom lyd af knirkende træ og knagende tovværk. Noget lurer i skyerne. Besætningen …mærker truslen fra den skjulte trussel. Er det Avngrims flåde, som skjuler sig i skyerne, eller er det Den flyvende flaemlænding eller noget helt tredje? Usikkerheden plager besætningen, og moralen blandt dem falder stødt. Noget må gøres. Mr. Baelic holder humøret oppe blandt besætningsmedlemmerne med beretninger om Den flyvende flaemlænding, der for sin grådighed er forbandet til strejfer omkring med sin spøgelsesbesætning. Imens holder den årvågne Gwenlyeth vagt, og hun med sin skarpe sanser får guidet Himmelørnen bort fra den skjulte trussel.

Ottende udfordring: Den flyvende flamlænding

Himmelørnen er endelig nået frem til den tinde, hvor Thorgerds skib gik ned. På en skrænt får de øje på skibet, der dækket af et tæt lag aske, men den fortryllede galeonsfigur ses tydeligt. Himmelørnen ligger til i luftrummet over det faldne skib, og man begynder at fire liner ned for at hente galeonsfiguren op. Pludselig ud af det tætte skylag kommer Den flyvende flaemlænding, og dens spøgelsesbesætning er fyldt med nidrigt had til de alphatere, der er ombord på Himmelørnen, og det tæller i dette øjeblik Mr. Baelic. Vil det lykkes at få fat i Galeonsfiguren? Vil det Den flyvende flaemlænding få fat i Mr. Baelic (og vi mister derved Baelic nr. 2)? Jeg oplyser, at et fejlet rul vil koste Mr. Baelic livet.

Eldeth har her et flashback til sin skolegang, hvor hun ikke var klassens bedste, men hun besad en stor passion for drager, og hendes lærer skænkede hende derfor en stor bog om drager, som hun slugte. Hun kan derfor tyde et afsnit af skattekortet, som indtil nu har været et mysterie, og hun bidrager til at finde en ledetråd til at undvige Den flyvende flaemlænding. Imens mindes Herandiel en episode i Glantri, hvor unge flaemlændinge var i byen, og i fuldskab var en af dem faldet i kanalerne, men heldigvis kommer Herandiel forbi, og det er heldigt for ud af vandet, kommer en kæmpe mutant, zombie haj (monstret fra denne episode af D&D-kampagnen), som det lykkes at undgå. På samme vis lykkes det også at undgå Den flyvende flaemlænding, mens de samler den fortryllede galeonsfigur op.

Afslutning

Spillerne havde succes otte gange i træk! Tre af succeserne var lige på, så hvis der ikke havde været spillet et flashback og foretaget et assist rul, så var forsøget fejlet. Havde de været uheldige, havde det kostet dem et eller flere besætningsmedlemmer. Det havde desuden åbnet op for nye skill checks, som konsekvens af de fejlede, som havde medført nye udfordringer og derved et helt andet forløb. Skill Challenges er en praktisk måde at håndtere lange forløb på en praktisk måde.

Jeg er desuden meget tilfreds med brugen af Flashbacks, da de både bringer detaljer fra karakterernes baggrundshistorier ind midt i spillet, og fordi de giver spillerne mulighed for at rollespille nogle sekvenser, som scenariet ikke nødvendigvis tilbyder.

Med Thorgerds fortryllede galeonsfigur i sikker forvaring, sætter kaptajn Glantripopulos kursen mod grænselandet mellem Klippehjem og Vestland Kongeriget, som ligger nord-nordvest for Soderfjord Jarldømmerne. Nu gælder det en særlig klan af dværge, som bor i de nordlige egne.

(Vi har tidligere været i Ostland, som er en række øer, der udgør det tredje rige i De nordlige egne. Det var tilbage i kampagnen før Kampagnen om troldmandsskolen, hvor de under færden til Norworld passerede forbi Ostland for at besøge Garnors familie og løse et problem med en lokal bersærker. Kampen blev kort omtalt her)

Næste episode: Modrigsdvergene og den fortryllede galeonsfigur

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Min reservekampagne, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.