[DSSP] Bughunter Jansen

Her er en gammel traver. Den gang nede på Stevns spillede jeg i mine unge år en masse Bughunters – som var en af TSR’s Amazing Engine settings.

Bughunters – Amazing Engine

Navn: Markus Jansen (klon af fabriksarbejderen af samme navn)

MSO: Marine – Scout

Rank: Private Two (E2)

(syntetiske mennesker kan ikke blive fuldgyldige officerer. De vil altid have en andenrangsstatus)

Rank Points/Income: 40/80

Donor Background: Fabriksarbejder (I)

Donor Condition: Donor kom uskadt gennem processen og al viden blev overført.

Attributes:

Physique Dice Intellect Dice Spirit Dice Influence Dice

– Fitness 64 – Learning 58 – Psyche 51 – Charm 45

– Reflexes 70 – Intuition 55 – Willpower 56 – Position 30

Stamina points: 42 Body points: 22

Skills

Computer Systems (int) [donor færdighed]

Engineering, Mechanical (int) [donor færdighed]; Power Plant (lea) [donor færdighed]
First Aid (int)

Unarmed Combat (ref)

Armed Combat (ref)

Small Arms (ref), Sidearms (ref), Longarms (ref)

Heavy Weapons (ref)

Stealth (ref)

Survival (lea)

Weapons

Laser Sniper Rifle, Heavy Pistol with Splatter Rounds, Combat Knife, four Smoke Grenades, Body Armor with Helmet Array and Transponder.

Amazing Engine var et generisk system, hvis grundregelbog på ca. ti sider fulgte gratis med alle setting-bøgerne. Der kom en stribe forskellige settings – Bughunters, For Faerie, Queen and Country, Metamophosis Alpha osv. – nogle af bøgerne besad nogle interessante spilmiljøer, andre var ligegyldige. Regelsystemet i sig selv var en tand for generisk og mere end en tand for simpelt, men det charmerende ved systemet var, at det var meningen, at en spiller med XP kunne forbedre sine attributter, og at en spilpersons attributter skulle kunne omregnes en mængde attribut-terninger, som spilleren kunne tage med sig, når man skiftede setting. M.a.o. jo sejere din spilperson var blevet i en kampagne, des sejere ville din startspilperson være i næste kampagne.

Bughunters-bogen indeholdt en fascinerende tolkning af alien-rollespilsgenren, da basispræmisset var, at universet var oversået med levnene fra en interstellar krig, der havde efterladt mekaniske dræbermaskiner i den ene halvdel, og biologiske dræbermaskiner i den anden halvdel. Mennesket er nu begyndt at kolonisere rummet, men i stedet for at udsætte befolkningen for alle farerne, så melder en borger sig frivilligt til kloning og hjernescanning (nemlig en ikke ufarlig proces), hvorefter der skabes en genetisk forstærket klon, som udsendes som soldat. Soldatklonen er hærens ejendom, og borgeren modtager et stipend, sålænge hans klon er i live. Soldatklonen rejser nu fra koloni til koloni fyldt med en kopi af alle donors erindringer, men vil aldrig kunne vende hjem til sin elskede, og vil for evigt være en paria … og det er så spillernes spilpersoner. Hele baggrundshistorien hjalp til med at give rollespillet en dyster stemning.

Spilpersonsgalleriet

Viking

The Shadow of Yesterday

Elfquest

Psi-Run

Noumenon

GURPS 4th ed.

Beyond the Supernatural

Don’t Rest your Head

Warhammer

Spione

Warhammer

Unknown Armies

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Bughunters, Rollespil, Science fiction. Bogmærk permalinket.

2 svar til [DSSP] Bughunter Jansen

  1. johs siger:

    Morten, laver du spilpersoner kl. 9 om morgen?

    Jeg kan ikke gennemskue om det er super sejt eller bare rigtig rigtig nørdet… Måske begge?

    Like

  2. mortengreis siger:

    Omtrent. Jeg føjede de sidste kommentarer på karakteren i morges. Selve statsne kom på søndag eftermiddag, da jeg sad og rumsterede med nogle ideer til mit VC27-scenarie.

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.