Skraldemænd og rumfærger

Anden episode og sidste del af historien om dræbersatellitten. Denne gang trænger vor brave helte ind på den kinesiske rumfærge for at undsætte færgens kinesiske diplomat, kun for at opdage at besætning og passagerer er blevet kvalt, da klimaanlægget har været saboteret. Alt er dødt på nær to livvagter, der af uransagelige årsager kaster sig i kamp med vore helte. Takket være diverse biologiske opgraderinger, viser de to mænd sig at være en formidabel udfordring for de tre skraldemænd og deres bioroidchef Mr. Burke.

 

Efter at besejret de to livvagter, trækker skraldemændene sig tilbage til deres egen rumfærge, konstaterer at der er en bombe ombord på den kinesiske rumfærge, og at bomben er sat til at sprænge, når færgen passerer tæt forbi Dræbersatellitten, således at det synes, at være Dræbersatellitten, der står bag ødelæggelsen af rumfærgen. Tilsyneladende handler det ikke om en gidseltagning af en kinesisk diplomat, men om en sammensværgelse om at camouflere drabet på en diplomat som en terrorhandling.

Næste gang spiller vi ensemble-spil i det 22. århundredes Nairobi med TSoY-reglerne, hvor jordens første rumelevator er ved at blive bygget.

Det var så referatet. Nu er det tid til reglerne.

 

Jeg har med vilje kørt to actionrige spilgange for at fremprovokere brugen af reglerne får at prøve at ”presse” regelsystemet.

 

De to livvagter og den kinesiske rumfærges KI, Hal-Xiang-7, var alle tre ”navngivne” fjender, og det krævede derfor bringing down the pain at få dem helt i gulvet. Hal-Xiang-7 var omtrent umulig at besejre – Kaspers karakter Hu Lin forsøgte at hacke, men det ekstreme stress fremprovokerede en stærk migraine (eller Kasper tabte en runde i Bringing Down the Pain og fik et ”sår 4” på hans Fornuft, hvorved Kasper konstaterede, at han ikke stod stærkt nok til at hacke computeren).

 

Imens krævede det flere omgange med de to livvagter, førend de gik i gulvet.

Så vil jeg godt overtale Mr. Burke

Stemningen mellem Mr. Burke og hans underordnede er ikke den bedste. Der har været flere skænderier mellem ham og mandskabet, og han har ingen interesse i at vove sig over på den kinesiske rumfærge, selvom hans mænd gerne vil gøre brug af hans computerekspertise.

Diskussionerne har kørt løbende, mens skraldemændene har undersøgt rumfærgen og været i karambolage med de to livvagter. De er kørt på traditionel dansk, systemløs manér, og udfaldet har været, at Mr. Burke nægter at rokke sig ud af stedet.

Imidlertid har man i TSoY et generisk konfliktsystem, så i stedet for 50 siders regler om kamp og fem sider regler brug af skills og ti linjer om diplomacy-færdigheden, så anvender man samme system for alle konflikter, om det er kamp eller forhandling, så Niels spørger om, vi ikke kan tage forhandlingerne med Mr. Burke, som en spilmekanisk konflikt.

Jeg giver et ok, og der bliver rullet et veltalenhedsforsøg. Det fejler, og Niels indleder Bringing Down the Pain, hvor han trækker på en bred vifte af logiske argumenter støttet op af de andre karakterers kammeratlige opbakning, mens Mr. Burke trækker på sin kolde matematiske sind og hans velprogrammerede diplomatiske færdigheder til at ydmyge Niels’ karakter. Vi tidligere kørt forhandlingerne in-character, så vi skifter niveauet over til en fortalt konflikt, hvor parterne fortæller om argumenterne, og hvordan de indvirker på modstanderen. Det giver en god effekt, og begge sider på tage nogle hårde slag på æren, førend Mr. Burke indvilliger i at gå over på rumfærgen. Det gode ved denne løsning er, at det giver et ekstra værktøj til forhandlingskonflikter – går en systemløs diskussion i hårknude, så gives en anden udvej.

Pavlovsk rollespil

Skraldemændene er blevet tvunget til retræte. De er sårede, og deres puljer af bonusterninger er udtømte. Så der skal spilles en genopfriskningsscene! Niels og Kasper sender deres karakterer i omklædninsgrummet på deres rumskib, så de kan få vasket blod, sved og affald af, og få nye intakte rumdragter på. Undervejs beretter Kasper, hvordan hans karakter Hu Lin ved sit omklædningsskab finder en bane frem (Key of Addiction), alt i mens at han lader sit blik glide henover over de fotos, der hænger på indersiden af skabet, indtil han når fotosne fra den gang han graduerede fra korpset (Key of Outcast (betjent)). Således bliver der pludselig lagt mange væsentlige detaljer i en ellers lille scene, og den bliver en så meget stærkere oplevelse. 

Vifter lige med flaget

Efter at være kommet i sikkerhed på rumfærgen, diskuteres de næste planer. De to livvagter er endnu i live, og det er ikke bekræftet hvorvidt diplomaten er død eller levende. Ergo må man tilbage på rumfærgen. Skraldemændene er imidlertid sårede og ligger lavt på ressourcer, så moralen er dårlig blandt Mr. Burkes mænd.

Mr. Burke kommanderer mændene tilbage, og Hu Lin begynder at brokke sig. Her er det, at jeg vælger køre konflikten ind på karakterens Key of Outcast (ex-betjent fra den kinesiske koloni på Mars), hvor Mr. Burke skoser Hu Lin for hans uduelighed, hvorved at Kasper indtjener en masse XP.

Med andre ord så belønner systemet Kasper for at spille med på den uføre, som hans karakter kommer i. Hvis Kasper vælger at glide af på scenen, giver det mindre XP, trapper han op, giver det mere.

Slutresultatet bliver, at Hu Lin føler sig forpligtet til at drage ene mand over for at bekæmpe de to livvagter (spillet fik en frygtelig masse melodrama her, som Hollywood ville have været stolt af).

Efterfølgende beslutter Niels sig for, at hans karakter føler sig beskæmmet over situationen, hans karakter har svigtet en makker, og da han ser sig selv i spejlet, indser han, at der er vigtigere ting, end hans angst for stråling. Niels køber Key of Fraternity (Hu Lin), og springer af sted for at hjælpe sin ven (og høster en masse XP for både at lade sine handlinger være betinget af vennen og for at bringe sig selv i fare på vegne af denne).

Herefter et episk slagsmål, hvor skurkene endelig går ned. Fisker har i mellemtiden købt Key of Masochist til sin karakter, så han kan høste XP på at gå ned i kampen …

Konklusionen er, at TSoY-systemet fortsat fungerer fint, og det er stadig lettilgængeligt. Vi har lært at håndtere systemet uden de store vanskeligheder.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Efterspilsrapport, Rollespil, Science fiction, The Shadow of Yesterday, Transhuman Space. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.