[DSSP] Bughunter Jang

Jeg har lige lånt et indie-spil af Anne V., nemlig det mystiske og på sin vis ganske fascinerende Bliss Stage. Jeg vil nu skabe en mig endnu en bughunters-karakter med dette system.

Bliss Stage

Soldat Jang

Donornavn: Gioun-dung Jang

Archtype: Eager Young Soldier

Terror: 0

Trauma: 0

Bliss: 12

Special Ability: Add 1 trust or intimacy to the relationship with the authority figure

Pilot relationship:

Intimacy Trust Stress

(P) Bughunter Demidov 4 Broken 0

(P) Bughunter Jasmine 3 1 0

(P) Bughunter Dubois 2 2 0

(P) Bughunter Veenhuis 2 1 0

(A) Løjtnant Gorman 1 2 0

Oberst Carl Quintin 2 4 0

Kolonisten Freda Alma 1 2 0

Håb:

– At beskytte kolonien mod rummonstre

– At sikre morgendagens menneskehed en plads mellem stjernerne

– At stille de syntetiske soldater fri

Anker: Løjtnant Gorman

Special Ability: At his option, after the pilot has placed his dice, he may reroll one or more die placed in nightmare.

Hver soldat er udstyret med et headset af kamera og radio (ligesom i Aliens), og gennem dette taler Anker og soldat med hinanden. Ankeret våger over Soldatens helbredstilstand, guider Soldaten rundt på slagsmarken og advarer mod de ting, som kan ses på radaren eller som Ankeret ser på videobilledet.

Autoritetsfigur: Oberst Carl Quintin

Det, der får Soldat Jang til at overleve sine kampe med alskens rummonstre, er ikke hans kamptræning og hans mange skydevåben, men derimod troen på, at der er noget at vende tilbage til.Bliss Stage er en underlig størrelse. I grundspillet er alle voksne faldet i søvn, verden er kollapset, og børn strejfer omkring i gadebander. Så kom invasionen fra drømmeverden, hvor de begyndte at udrydde menneskeheden. Med tiden har børnene, anført af en af de få voksne, der endnu er vågne, lært at kæmpe tilbage. De har stjålet fjendes krigsmaskiner og fører nu krigen i drømmeland. Hver krigsmaskine styres af en Pilot, der guides af et Anker. Pilotens krigsmaskine er bygget op af komponenter, der hver består af hvor stærkt et forhold piloten har til sine venner og familie. Jo stærkere forholdet er, des stærkere er komponenten, men de konstante kampe slider på venskaberne, og mange piloter dør … ensomme.

Rent praktisk skaber man i fællesskab mange af spillets konkrete detaljer før spilstart. Hvordan er frihedskæmpernes celle bygget op? Hvordan ser fjenden ud? Osv. Spillet er bygget op over nogle stringente valg af scener – ligesom i Contenders, hvor man hver “tur” vælger at sætte en scene, dog er Bliss Stage langt mindre brætspilsagtigt i sin læsning.

Spillet er bygget op som en bittersød teenage science fiction eller en tragisk/melodramatisk episk fortælling. Ved spilstart fastsætter man et antal Håb (eks. Vi besejrer fjenden, Menneskeheden skal rejse sig igen, Morgendagen vil blive en bedre verden), og hver gang en pilot forsvinder ud af fortællingen, må den spiller forløse håbet, og den sidste pilot får lov at runde kampagnen af. Man har flere spilpersoner, så man er ikke ude, hvis ens pilot forsvinder ud af fortællingen (bliver voksen og falder i søvn, omkommer i kamp, går tabt i drømmeland, udvandrer fra oprørsgruppen etc.).

Der er dog en ting omkring spilverdenen, som jeg har det ambivalent med. Spilpersonerne antages, at have overlevet i stridende bander, der har haft bekriget hinanden, voldtaget og myrdet andre børn. Det forekommer mig, at følger man konsekvenserne af denne del af settingen, så bliver ens spilpersoner egentligt lidet sympatiske, og ikke videre rare at spille. Men heldigvis er den struktur, der er i Bliss Stage lige til at tage og spille Buffy – The Vampire Slayer med, da gruppen skal anføres af Autoritetsskikkelsen (Giles), der skal være en Pilot (Buffy) og et anker (Xander og Willow) foruden diverse andre venner og bekendte (resten af seriens faste besætning) – så lad os spille noget Bliss Slayer!

En særlig ting i spillet er den måde, som kampene i drømmeland udspilles på, da de langt hen ad vejen udspiller sig som en dialog mellem Pilot og Anker, dvs. to spillere. Spilleder har opstillet et antal missionsmål (forberedelsen til spillet er minimal), og hver gang de to spillere får fortalt sig hen til et missionsmål, er det tid til terningslag. Som traumer og stress sætter ind får de andre spillere mulighed for at blande sig og fortælle forhindringer ind i spillet. Den struktur er meget fascinerende, og en som jeg glæder mig til at prøve.

Der er en veldetaljeret Bliss Stage-kampagne på Spil Nu!, hvor man følger cellen Bispebjerg modstandsgruppe (første del, anden del).

De andre bughunters kan findes i arkivet.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Bliss Stage, Bughunters, Rollespil, Science fiction. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.