Tanker efter VC27

Viking-Con er vel overstået, jeg har haft mine to scenarier i ilde, og jeg har fået udvekslet en masse ideer med folk om kommende rollespil.

Legenden om … fik generelt positive tilbagemeldinger, men der er klart nogle ting omkring særligt layout og præsentation, samt de enkelte episoders længde, som skal strammes op. Der kommer fire nye legender til næste år.

Aliens-scenariet er jeg også tilfreds med, men der er nogle ting, der skal fremhæves i spilledervejledningen – f.eks. at scenariet skal spilles på 4-6 timer, og lader man det vare mere end 7 timer, så er der altså ting, der begynder, at synes træge. Her skal jeg sandsynligvis fremhæve over for spillederne, at man kan hæve tempoet ved at rulle terninger i de enkelte scener tidligere, og derved komme det ofte meget detaljefikserede investigation-rollespil i forkøbet. Lars og Bo kom også med nogle gode forslag, hvoraf det ene vil blive udtrykt nogenlunde sådan her i den tilrettede version:

Tempo, tempo, tempo! Hvis spillerne i actionsekvenser begynder at diskutere strategi og indgå i alskens planlægning, som i virkeligheden ikke kan lade sig gøre, fordi de kun har sekunder at reagere i, da begynd at fratage dem Coolness-point. Hver spilperson mister 1d4 Coolness-point regelmæssigt, indtil spillerne begynder at handle i stedet for at diskutere, hvad de skal gøre. Vær opmærksom på, at reglen ikke skal forhindre spillerne i at tænke sig kortvarigt om, og at den heller ikke skal anvendes til at tvinge spillerne til at handle i realtime.

Dertil vil jeg også tilføre en valgfri genre-emuleringsregel, hvor hver spiller gives en særlig evne, der afspejler deres rolle i scenariet. Desuden har jeg lovet Lars og Bo et tight spillet Alien-scenarie, så jeg har brugt søndagen til at udtænke to små alien-scenarier: Fader Josefsen har fire sønner, del 1 og del 2.

Jeg brugte en solid del af VC enten med at snakke rollespil foran kassen med indie-spil i Fantask, hvor Uffe inspirerede mig til at erhverve Dirty Secrets, og så fulgte Roanoke, samt Sorcerer & Sword og Sorcerer’s Soul med. I Heksens hule fik jeg hørt lidt mere til Johs’ ide med Imperiet, og jeg er helt solgt på ideen, og jeg glæder mig meget til at bidrage med en episode. På Johs’ opfordring bliver det til noget med krigstogt mod kaoskræfterne med inspiration fra 3:16. Så projektet med W40-scenarier bliver udskudt et år.

Blandt de mange menensker, som jeg havde fornøjelsen at snakke med, fik jeg desuden snakket med Tobias, og derved fulgt op på ideen om at skabe et barrollespil, altså noget der kan spilles i cafeen eller i baren på den kommende Fastaval. Vi skal se, om vi kan skabe et viralt rollespil, som køres på hele connen (et omnicon-scenarie). Desuden fik vi snakket ideer til forskellige andre arrangementer, f.eks. denne lille øvelse, der afholdes før banketten:

Fortæl om dit rollespil: Man anbringer folk i en rundkreds, og udpeger en til at fortælle om rollespil – f.eks. et scenarie, der er blevet spillet på Fastaval. Idet øjeblik en anden i kredsen keder sig, skal denne rejse sin hånd i vejret, hvorefter fortælleren skal standse, og det bliver den næste i rækkens tur til at fortælle om rollespil. Kunsten er at gøre genfortællingen af en spiloplevelse, en kampagne eller en spilperson så spændende, at folk vil blive ved med at lytte.

Variant: Folk fordeles i grupper af fire. Når en tilhører løfter hånden skal fortælleren standse og bytte plads med en person ved et andet bord, hvorefter man fortsætter med at fortælle ved ens eget bord.

Og så er der nogen af jer, der skal til at skrive artikler til Spiller- og Spillederkompendiet.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil, Viking-Con. Bogmærk permalinket.

10 svar til Tanker efter VC27

  1. Smon J P siger:

    Det lyder til at I har haft en spænnde Vikingcon, glæder mig ti lat se hvad det føre til på Fastaval, synes i hvertfald dit barscenarie, viraltscenarie og rollespilsgenfortællings live lyder ret fedt.
    Jeg må lige sprøger hvad er det for noget med et Imperium du er blevet overtalt til at skrive til, det lyder ikke som et projekt jeg har hørt ret meget om?

    Like

  2. johs siger:

    Jeg synes den der fortælleridé lyder enomt pres, både at lytte til (rollespil er jo røv kedeligt at høre om) og skulle fortælle om (rollespil er jo røv kedeligt at høre om).

    Ellers gode ideer.

    Like

  3. johs siger:

    Men i fortællerideen starter jeg med hånden oppe og jeg tager den ikke ned!

    Like

  4. mortengreis siger:

    😀

    Jeps, problemet er netop, at rollespil er dødkedeligt at høre om, og det kunne være spændende at finde en eller anden måde at genfortælle rollespil på, så tilhørerne ikke smiler høfligt, men anstrengt, mens de leder efter en måde at stikke af på.

    Like

  5. Dr. Achard siger:

    Det er ikke alle der synes det er kedeligt, eller også er det bare undtagelsen der bekræfter reglen. Jeg har en veninde der er helt tosset med at høre de eventyr jeg kan fortælle. Jeg er endelig færdig med at fortælle om vores hedengangne charterrejse rundt på de forskellige planer i Plancescape og er begyndt at fortælle om Glantry. Det skal lige nævnes at hun ikke er en del af rollespilsmiljøet og derfor er “jomfru” på det område.

    Det var en tradition der startede på min meget succesfulde tur til Afrika og blev en måde at fordrive tiden på, hvilket måske også kan være en årsag til at det stadig er spændende.

    Like

  6. johs siger:

    Ja, perversioner kommer i mangefold. Heldigvis og det lyder hyggeligt 😀

    Måske skal jeg bare forstå sæt op’et, men som det lyder nu, går det ud på at folk skal havde direkte respons på deres fortællinger. Nu er der en del ikke så social stærke i vores miljø og jeg kunne være bange for at det måske sådanne folk der melder sig selv til at fortælle. Det bliver meget let et nederlag (foran en stor gruppe mennesker) til en person, der måske har haft lidt mange nederlag.

    Derudover kunne det blive pisse kedeligt. For hvis der er en ting der er mere kedeligt end at hører en person fortælle om rollespil, så er det at høre på flere personer og kun få starten af deres fortælling. Tror jeg.

    Jeg synes det lyder som et teater-/liveroverskuds, hvor mennesker som mig alt alt for let kommer til at krumme tær.

    Ydermere kan jeg ikke forstille at socialt pres (med chancer for nederlag) er en særlig godt miljø til at skabe interessante fortællinger. Jeg kan godt se pointen i, og jeg kunne godt tænkte mig, at der blev snakket mere med folk om rollespil under connen, men jeg tror ikke social spil er vejen frem. Man må godt beskytte folk imod sig selv.

    Hvis vi skal høre om rollespil, så lad os bruge nogle der er afprøvet metoder og som vi ved virker. Frederik B.O. snakkede engang (en masse) om at lave Fastaval radio. Det synes jeg er en god idé. Især fordi der også er for lidt musik på Fastaval. Har skoler ikke sådan nogle lydsystemer? Jeg er sikker på at vi har nogle folk der har noget erfaring med radio (fx Mads B.). Og man kunne snakke med en række rollespiller om de scenarier de har spillet. Især hvis rollespillerne får nogle retningslinjer og noget tid til at forberede sig. Og man måske endda redigere lidt i det de siger.

    Like

  7. mortengreis siger:

    Ideen til øvelsen udspringer fra min snak med Tobias om, hvor kedeligt det er at høre folk snakke om deres spiloplevelser, og om man kunne lave en workshop i at blive bedre til at genfortælle rollespil, da jeg f.eks. på conner rigtig gerne vil høre om alle de rollespil, som jeg ikke selv får spillet.

    Skulle ovenstående øvelse føres ud i livet, skal der opstilles rammer, som gør det sikkert for deltagerne at være med. I sin rå form er den problematisk, netop af de grunde, du nævner, og der bør vel egentlig også følge en introduktion, hvor man præsenterer forskellige fortælle-værktøjer, så folk har en mulighed for at forbedre sig selv.

    Det sagt, så lyder ideen om en rollespilsradio meget tiltalende.

    Like

  8. Smon J P siger:

    Jeg synes mest et bliver kedeligt når folk begynder at genfortælle gamle kampanger.
    Jeg har det netop lige som Morten, jeg elsker at stå i cafeen efter en bloer slut og hører folk med glødende øjne fortælle om en netop overstået fed oplevelse, noget jeg virkelig dyrker når de fortæller om mine egne scenarier, men også meget andre.

    Jeg er faktisk blevet meget bevidst om at opsøge folk, jeg ved, har spillet med i scenarier, jeg er interesseret i fra en forfatter vinkel, for at aflure hvad resultatet blev. blive inspiret, og hører om hvordan forskellige (nye) rollespilsgreb har virket i funktion.

    så måske man skal lave små boder, hvor spillere kan fortælle dem der nu har lyst om en scenarie oplevelse, det gør et lytteren aktivt har valgt hvad denne vil høre på, bare en spontan ide.

    Like

  9. Jeg forstår udemærket alle dine forbehold Johs – og er sådan set helt enig.

    Men når rollespils-krigshistorer er kedelige at høre på er det ofte enten fordi der bliver fokuseret på det forkerte (genfortælling af hvad der skete i fiktionen) – som er sjovt at opleve i øjeblikket, men hvor man netop skulle have været der. Og yderligere kan det være noget man til dels ved i forvejen hvis man kender scenarier/rolle eller har hørt om den før.

    Det der derimod kan være spændende at høre om (tænker jeg) er den personlige oplevelse som netop er personlig og potentiel unik. Den slags er altid interessant at høre om (hvis altså man overhovedet gider høre på den der taler sådan generelt). Hvad var udfordrende? Hvordan virkede den der specielle teknik spillederen brugte? Hvad var ens mål med måden man spillede rollen på – hvorfor virkede det (ikke)? Hvad gjorde de andre spillere godt/dårligt? Kan man anbefale scenariet (og til hvem)?

    Men det svære er jo at fokusere på det den anden synes er interessant, for det er ret forskelligt.

    Et eksempel på en øvelse i at fortælle om scenarier kunne være den lidt (kun lidt) for sjov ‘rollespils-skriftestolen’: 1 time hver dag er der et bord hvor der sidder en person man kan skrifte til. Når man sætter sig følger personen en bestemt række af 3-5 spørgsmål og derefter uddeler en opgave som ‘bod’ (ud fra en liste med 10-20 punkter til inspiration) fx:
    1) ‘hvornår har du sidst spillet rollespil?’? … 2) Fortæl mig hvilke måder du skadede de andres oplevelse på? … 3) Angrer du? … 4) Godt jeg kan høre du synes du burde have … for at råde bod på dine synder skal du næste gang du spiller rollespil vælge en af de andre spillere og to gange i løbet af presse dem i dit spil for til sidst at lade dem vinde en sejr over din rolle.

    Den er måske ikke så fokuseret på selve genfortællingen af rollespillet, men pointen (for mig) er netop ikke at fokusere på den fiktive handling – men på oplevelsen for deltagerne.

    Like

  10. Og ja, lad os få den fastaval pirat-radio!

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.