Min D&D-reservekampagne

Vi er af og til nødt til at aflyse en spilgang i vores D&D-kampagne på grund af mandefald. Det er ofte svært at undvære bare en spiller, da alle spilpersonerne er så dybt integrerede i plotsne. Der er få plots i kampagnen, som ikke er baseret direkte på mindst en spilperson – der er ikke den store, onde troldkonge, som skal besejres for enden af dungeonen, som partyet har som fælles mål.

For ikke at gå glip af hyggeligt rollespil pga. en spillers fravær, så påbegyndes en reservekampagne, som spilles de gange, hvor vi må undvære en spiller, men ellers ikke er forhindrede i at spille. Jeg vil i den følgende tid præsentere oplægget til kampagnen her.

Baggrundshistorien

Det thyatiske imperium er blevet kastet ud i en krig med sin nabo, Det alphatiske imperium, da alphaterne erklærede De glantriske fyrstedømmer krig. Oprindeligt havde alphaterne tænkt sig en luftbåren invasion af fyrstedømmerne, men sabotører afbrændte den alphatiske luftflåde nærmest før krigen gik i gang. Nu er landvejen den eneste rute til fyrstedømmerne, og denne vej fører lige forbi eller gennem Det thyatiske imperium. Alphaterne har haft en serie pludselige sejre, thyaterne er blevet taget på sengen, og den ellers så stolte hær, har vist sig inkompetent, svigtet af dekadente officerer.

I efteråret 1005 besluttes det at sende et flyvende skib mod nord på en hemmelig diplomatisk mission til Dragetandsbjergene, hvor dragerne har deres mere eller mindre hemmelige rige i et forsøg på at indgå i alliance mod Det alphatiske imperium. Officielt sendes skibet ud på en opdagelsesrejse, der vil føre det gennem De ylaruamske emirater, nordboernes riger (Ostland, Vestland, Soderfjord), De heldanniske fristeder, og den omstridte alphatiske koloni Norworld.

Spilstilen

Vi spiller med D&D 4th ed., vi begynder på level 1, og der vil komme en række specialregler (jeps, vi drifter igen), der skal tilpasse spillet til vores stil. I første omgang kommer det til at inkludere en masse bipersoner, da jeg forestiller mig at størstedelen af besætningen skal være spilpersoner, og at hver spiller derfor har 2-3 spilpersoner hver.

Kernereglerne kommer ikke til at blive ændret i noget større omfang. Visse ting vil blive frasorterede, da de ikke passer ind i Mystaras koncept (ingen dragonborns, eladrins, tieflings eller halvelvere), mens andre vil blive rekonfigureret (Warlocks vil ikke hente deres kræfter fra hverken stjernerne eller de unævnelige dimensioner, men derimod fra De fem sfærer og fra The Nightmare Dimension – ændringerne er ren kulør – og Tieflings vil kunne konverteres til Lupins (en slags hundemænd, kynokephali) – minimale spiltekniske ændringer, et plus fra et sted til et andet).

Tanken er, at spille en episodisk stil, hvor vi følger udvalgte spilpersoner, der sendes ud på forskellige missioner, mens vi følger livet om bord på det flyvende skib. Her kan man passende tænke Firefly, en anelse Star Trek (ideen med away-teams, men heller ikke mere end det), Aliens, diverse pirater osv.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Min reservekampagne, Rollespil, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Et svar til Min D&D-reservekampagne

  1. Aevilja siger:

    Jeg glæder mig faktisk rigtig meget til disse pausefisk, har jeg fundet ud af!

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.