Rollespil uden spilleder

Da jeg forleden snakkede med en af mine medspillere om scenarier og spilledere, havde vi en mindre misforståelse, da vi nåede ind på emnet Det spillederløse scenarie. Han forstod det som den kategori af scenarier, hvor man samler en grupper spillere i et lokale, og de får løbende undervejs i scenariet tekster, der forklarer hvorledes, de skal spille scenariet (Konvolut-rollespil), mens jeg forstod det som en kategori af scenarier, hvor der ikke er en fast spilleder (diverse Story Games, De sultne, Montsegur 1244, “Kvinden, der var“, Teknisk uheld og diverse konvolut-rollespil som f.eks. På en tømmerflåde). Da vi først fik afklaret udtrykket spillederløst, gik det fint igen.

Rollespil uden spilleder

Her fortsætter serien om spilledere og deres rolle i rollespil (Del 1: Spillederroller. Del 2: Den sociale spilleder).

I sidste indlæg kom Frederik BØ ind på nogle interessante betragtninger om spillederløse rollespil, som mangler en spilleder til at legitimere scenariet, og Kristoffer A fulgte op på dette i sine betragtninger om spillederens vigtige placering i de danske con-scenarier, som en der leder ikke nødvendigvis selve scenariet, men som den der leder aktiviteten eller arrangementet, og som med sin personlige deltagelse garanterer for, at der venter en god oplevelse forude (og derfor det er så vigtigt, at spilleder ikke begynder med at præsentere scenariet som noget argt skidt).

For de spillederløse scenarier handler det således ikke kun om, hvordan de formidles til spillerne, når spilleder, som normalt har rollen som formidler af scenariet (men se nedenfor), ikke deltager i scenariet, men den sociale funktion, som spilleder har til at legitimere scenariet også mangler. En løsning har her været at f.eks. samle alle spillerne før spilstart, så de kollektivt orienteres om scenariet af f.eks. forfatter, eller at en spiller udpeges til at være formidler, og gennem denne rolle bliver spilleren også den, der legitimerer scenariet.

Variationer over det spillederløse

Nogle scenarier anvender så korte instrukser, at spillerne kan læse kort på dem, inden de går i gang med at spille (f.eks. Teknisk uheld), andre scenarier guider spillerne ved at forfatter bruger teksten som spilleder (f.eks. På en tømmerflåde, konvolut-rollespil), nogle scenarier kræver at spillerne har brugt tid i forvejen på at læse reglerne (De sultne, Story Games generelt) og atter andre scenarier udpeger en spiller til at formidle spillet de andre spillere, men derefter deltager spilleren på lige fod med de andre (“Kvinden, der var“), og spillederrollen roterer mellem spillerne(“Kvinden, der var“) – det samme gør sig tilsyneladende gældende for Mads’ scenarie Skæbnespil (men jeg har ikke læst scenariet, og det er ikke på Alexandria).

I punktform:

  • Korte spilleregler, der kan læses umiddelbart før spillet
  • Lang instruks, der skal læses inden spillet
  • Tekster skal løbende læses (højt) af spillerne
  • En spiller formidler spillet, men deltager på lige fod
  • Spillederopgaven roterer mellem spillerne

Har jeg overset noget? Det har jeg sikkert. Kom glad med forslag og referencer.

De spillederløse scenarier udpeger nogle opgaver, og fordeler disse opgaver mellem spillerne, således at spillet kan køres uden en deltager særskilt udpeget til at varetage disse opgaver.

Til gengæld kommer de spillederløse scenarier let til at mangle den sociale lederrolle, som spillederen har. Spillederen samler spillerne, indgyder tillid til scenariet, og sætter spillet i gang.

Hvis du skulle lave et spillederløst scenarie, hvordan ville du så fordele opgaverne?

Links fra tidligere diskussioner om spillederi

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Fastaval, Rollespil. Bogmærk permalinket.

8 svar til Rollespil uden spilleder

  1. johs siger:

    Rollespil uden spilleder?

    Det kan ikke lade sig gøre!

    Like

  2. Kristoffer Apollo siger:

    Ligesom der ikke findes reelt systemløse scenarier, findes der heller ikke reelt spillederløse scenarier, fordi almindelige sociale normer betyder, at der vil være én eller flere spillere, som får spillederrollen i den sociale kontekst … Værd at tænke over som forfatter.

    Jacob Schmidt-Madsens Samsara er et andet fint eksempel på roterende spilleder. Og jeg kan i øvrigt bekræfte, at Mads’ Skæbnespil har det samme, men faktisk sat op på en unik måde. Mads havde en virkelig spændende spilmekanisk idé, ved at spillerne byder point om, hvem der skal være spilleder i hver scene, hvor upsiden er, at spillederrollen hjælper dem med at nå deres mål i scenariet. Så det ville være fedt at få gjort Skæbnespil tilgængeligt, Mads. 🙂

    Like

  3. Kristoffer Apollo siger:

    Hardcore-versionen af at give tekst-instrukser er vist Alex’ Brudefærd, hvor alle spillere fik tilsendt hele scenariet før Fastaval, så de havde ordentlig mulighed for at forberede sig. Så vidt jeg husker, fik de dog kun deres egen rolle på forhånd, så den model kræver ‘blind’ casting.

    Like

  4. Per siger:

    Johs, det var måske ment lidt sarkastisk, men jeg tror faktisk du har ret. Selv om man fjerner spillederen som person står opgaverne som denne person traditionelt tildeles, stadig tilbage. Hvem beskriver setting, omstændigheder, sætter scener, afslutter scener, spiller bipersoner, håndterer mekaniske konflikter, er “mødeleder”, mediator osv. osv.?

    Emily Care kalder vistnok spillederløst rollespil for “GM-ful”, hvilket måske umiddelbart lyder helt hen i vejret, men faktisk ikke er så åndsvagt. For når spillederen som person er fjernet er det op til alle deltagerne at påtage sig opgaverne.

    Altså: spillederløst kan medføre mange spilledere, men hver især med mindre opgaver.

    PS: Jeg er stadig glad for spil der centraliserer alle eller de fleste opgaver hos en bestemt deltager (Sorcerer, Burning …, Dogs, Trollbabe etc), så længe det er forklaret hvad opgaverne består i og ikke bare er “det plejer vi at gøre”.

    Like

  5. mads brynnum siger:

    Jeg skal sørge for at få uploadet Skæbnespil snarest. Jeg havde bare nogle ændringer der skulle laves og resultatet er et lidt mere skrabet layout på nogle af tingene, men det går. HOld øje med Alexandria.

    Like

  6. Min mentor på Montsegur 1244 var Jacob Scmidt-Madsen, om nogen mesteren i spillederløse scenarier. En vigtig pointe han videgav, var at teksten skal sørge for at formidle klart og præcist hvem, der gør hvad, hvornår. Også på det helt praktiske plan som f.eks. hvem, der læser den indledende tekst højt for de andre. Alle valg, der ikke er væsentlige, skal foretages af oplægget og ikke overlades til at en spiller melder sig frivilligt.

    I Montsegur 1244 brugte jeg følgende løsninger:
    1. Jeg pitchede spillet ved spilstart for alle hold samlet
    2. Spillet angiver, hvordan startspilleren vælges
    3. Spillet dikterer, at startspilleren læser reglerne højt for de andre.
    4. Reglerne angiver, hvordan rollerne fordeles
    5. Spillet dikterer en pause på 15 minutter halvvejs
    6. Spillepladen formidler “hvor langt er vi, hvad skal der ske om lidt, hvad skal jeg huske”
    7. Fortællekort og scenekort giver indspark til improvisationen
    8. Faktaark beskriver baggrundsviden, der formidles af udvalgte spillere undervejs på udvalgte tidspunkter
    9. Spillereglerne angiver, hvordan spillerne bestemmer over fiktionen, herunder hvordan tvister afgøres

    Like

  7. mads brynnum siger:

    Skæbnespil er klar til download på Alexandria i en let trimmet og også – synes jeg – spilvenlig udgave.

    Like

  8. Pingback: Kunsten at erstatte en spilleder « Simons scenarie sludder

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.