[Min D&D-kampagne] Post festum: Dagene efter Vyonesse-festivallen

Her er så anden del af spilgangen. Første del handler om vores forberedelser før, vi gik i gang med at spille. Denne del handler om selve forløbet og konklusionen omkring missionerne og brugen af dagens regler.

Dagene efter Vyonesse-festivallen

Ballet slutter tidligt morgen, og de mange gæster forsøger at finde hjemad. Det er ikke helt let. Jeg fastsætter, at ingen spilpersoner kan foretage nogen ‘ærinder’ den dag. De er nødt til at vente til dagen derpå, men sladderscener kan allerede begynde her.

Følgende emner blev voksede frem og blev ved med at vende tilbage i sladderscenerne:

  • Fem piskeris og et ukendt antal andre køkkenredskaber forsvandt under festen fra køkkenet, og det er ikke til at sige, hvilke upassende og dekadente ting, de blev anvendt til, men det involverede sandsynligvis et buskads.
  • Da Aevilja sammen med Nadya og Stella rejste sydpå pludseligt sidste vinter, var det fordi et barn skulle fødes i dølgsmål, men hvem gav fødsel?
  • Andrewuthrams forsvinden og Dr. Achards opdukken hænger sammen, og Angelas næse stammer helt sikkert fraden forsvundne Andrewuthram.

NB. Hver sladderscene gav ret til at spille en scene. Rækkefølgen kan ses ud fra nummereringen, sladderscene 1 fører til til scene 1b og så fremdeles.

1) Christina: Ciabella render ind i Gulla

Ciabella henter sit kogegrej i palæet dagen efter festen, og hun render ind i Gulla, der er ved at gøre rent. Ciabella beklager sig over, at der mangler fem piskeris i variende størrelser (og underforstået, hvad kan de dog ikke være blevet brugt på ved den dekadente fest?), og så var der sket noget med et buskads, som havde haft fat i Frk. Aevilja, og noget med uterlig nøgenhed i den sammenhæng.

2) Louise: Gulla mødes med Hildegard

Da Gulla er ude med affaldet efter festen, render hun ind i Frau Hildegard. Rygtet går sin videre gang om piskerisene, buskadset og Frk. Aeviljas upassende opførsel.

2b) Dof

Scenen åbner med Dof ude foran Nadyas værelse. Han vil gerne snakke med hende om griffe og varulve, og det ældgamle wendariske varulve-sagn. Han forsøger at få lokket Nadya med ned i staldene, og de har en aftale i overmorgen.

3) Troels: Hildegard møder Jenny, Oskars gamle amme

På markedspladsen møder Hildegard Jenny, og de snakker om, hvorledes Aevilja er blevet set i et rosenbuskads med adskillelige unge mænd og kvinder, herunder den unge Molekylja, der havde fingrene i et piskeris.

3b) Cornelis

Cornelis dukker op på Enhjørningen for at hente Suzette. Han finder ikke længere, at hun skal arbejde som prostitueret længere, siden hun er blevet hans forlovede. Det sker under meget besvær med matronen, og for en stødt stigende pris får Cornelis lov at betale Suzette fri.

4) Marie-Luise: Jenny møder Gulla på markedet

Jenny møder Gulla, og hun har hørt de vilde ting om festen, som hun forventer, at Gulla kan istemme. Der mangler ikke bare piskeris, men et større sortiment af spartler og grydeskeer, og det hele centrerer sig om de to uterlige adelsfrøknerne, Aevilja og Nadya, som har været genstand for mange mænds opmærksomhed. Nadya er jo den selvsamme, som har født operasangeren Paulo Montigioris barn i dølgsmål (denne episode). Gulla er dog en tand mere skeptisk, og hun holder sig til, at det kun er fem forsvundne piskeris.

1b) Nayda

Nadya vil vide, hvem der har sladret. Hun opsøger derfor Stella, som Troels oplyser, befinder sig i bibliotektet, og vi åbner derfor scenen der.

Stella hænger med mulen, festen gik aldeles ikke, som hun havde forventet, og hendes tanker kredser bestandigt om hendes elskede Molekylja (den trylledrik igen!), og Nadya får bragt snakken ind på deres tur sidste vinter, som har lagt hele grundlaget for sladderen om fødsler i dølgsmål. Stella har kun talt med sin tante i Lizzieni om turen – men de overnattede trods alt også hos hende – men om mødet med lykantropen og Nadyas lille uheld har hun intet nævnt, og slet ikke til Dof.

Christina vil gerne have, at det lykkes Nadya at bilde Stella ind, at kuren med belladonnaen var succesfuld, og det er et terningslag værd. Det bliver Bluff versus Sense Motive, og Christina aktiverer Det skal være endnu vildere-reglen. Marie-Luise udpeges til at fortælle, og vi får et stemningsbillede, hvor man fornemmer en blå-lilla aura omkring Nadya, og ude i det yderste af øjenkrogen synes sølvstråler at falde på en diset baggrund, mens en liflig duft af kanel krydrer atmosfæren. Nadya fyrer desuden en tillids-formular, som Stella nærmest instinktivt modstår, og derfor bemærker hun, at der anvendes magi, men til gengæld fejler hun sit sense motive drastisk (en 4 mod bluff 12), så vi spiller på, at Stella distraheres af trolddomseffekten, så hun ikke bider mærker i, at Nadya er lidt løselig i sin omgang med sandheden.

5) Christina: Nibernive møder Hildegard på torvepladsen

Nibernive samler teten om de forsvundne køkkensager op, og hun berettiger sin egen eksistens ved festen med, at de havde brug for en skærsliber efter, at køkkenfolkenes knive forsvandt (med andre ord efterrationaliserer hun sin tilstedeværelse ved festen med udgangspunkt i den mest populære sladder – ingen har bidt mærke i dette). Under samtalen opstår en antydning af en sammensværgelse, nemlig det mystiske, at Dr. Henri dukkede op kort tid efter, at Andrewuthram forsvandt, og det kan ikke være nogen tilfældighed. Doktoren har trods alt bygget Angela, og folk siges at forsvinde i nærheden af den doktoren. Er der monstro en sammenhæng, Angela og Andrewuthram har trods alt den samme højde og næse! Og kan det tænkes, at Andrewuthram og Henri er tvillinger [her blev rygterne meget sære]. Og hvem har egentlig bukserne på, Angela eller Henri? Han blev vældigt jaloux på hendes bejlere. Og så fik Cornelis friet, det var da en god nyhed [Cornelis var der ikke meget sladder ved, historien var nærmest langt ude, at det var svært at gøre mere sladdervorn]. Og hvad var lige det der med Aevilja og Nadya og de der rosenbuske (ikke første gang, de leger med roser, der var den gang med Blodrosen [episode fra før bloggens eksistens] og de forsvunde piskeris?

5b) Nadya

Dagen efter samtalen med Stella opsøger Nadya Cornelis. De får snakket lidt om den noget spontane forlovelse, hvilket var nødvendigt for at udkonkurrere den anden bejler, som også ville fri til Suzette. Nadya forhører sig igen om hvem, der kan tænkes at have sladret. Cornelis afviser at have sladret, og han ved heller ikke, hvorfor Dof er kommet på sporet af det med lykantropien.

6) Louise: Gulla lufter støveklude og møder Nibernive

Snakken går ater lystigt om de helt store temaer: Hvor mange piskeris var det, der forsvandt, og hvilke andre køkkenredskaber var det, der var involveret, og hvor mange var inde i buskadset?I hvert fald medførte det, at en masse knive og sakse var sløve, og at der var brug for Nibernives kunnen. Det andet store tema var Aevilja, og der blev her lagt væk på hendes vovede kjole, som hun i alle fald havde formerne til at kunne bære. Et andet emne var det barn, som Stella og Molekylja fik i dølgsmål [det ændrer sig ret hurtigt, hvem af de tre piger det var, som fik barnet]. Langt vigtigere er det dog, at huske at Aevilja og Andrewuthram var i familie [det er korrekt, de var fjernt beslægtet], og at Andrewuthrams lig blev fundet i kanalerne. Ansigtet var spist og næsen borte – og samme næse er jo blevet set på Angela, og man må jo ikke glemme, at Archard dukkede op, som Andrewuthram forsvandt [alle de navne med A]. Glem ikke at Elena Mazzanti, Den Sorte Rose, jo netop dumpede sine ofre i kanalerne, og at hun var Archards assistent [begge dele er korrekte]. Det blev desuden bemærket, at Nadya havde en dans med Sire Malachie.

7) Morten: Frau Elswahr og Hildegard

[Jeg hiver en sladdertante ind, da jeg savner, at der bliver fulgt lidt op på det plot, som Troels havde sat i gang. Jeg sætter derfor en scene med Troels, og lader det tælle, som en scene han har sat]

Snakken går mellem de to fruer om Aeviljas gøren og alden til festen, hun var trods alt efter både Molekylja og Palajrus, hun blev i alle fald set i selskab med dem begge i løbet af aftenen. Hun var så travl, at man skulle tro, at der var to af hende …

8) Christina: Ciabella og Jenny ved en barnedåb

Mens navngivningen finder sted, sidder de to fruentimmere ude i køkkenet og får sig en kop kaffe. Ciabella er kok ved arrangementet, og Jenny er barnets amme. Emnerne i denne omgang er episoden på pladsen ved vismændenes tårn ved skuespillet, hvor Dof havde sit flip [første halvdel af festivallen], og spørgsmålet om, hvem det var som fødte i dølgsmål: Nadya, Stella eller Aevilja? Ikke at det betyder noget, da Dr. Archard sagtens kan rette op på evt. ‘mangler’ i forbindelse med pigernes ægteskaber. Hverken Stella eller Oskar deltog dog i festivallen, men Molekylja og Aevilja var alene i lokalet med rosenbusken! Og det var ikke fem piskeris og syv sleve, som manglede under festen, men derimod tre piskeris, en brødspatel og saksen. Tingene er dog blevet genfundet, og de er blevet kogt forsvarligt [Adelens fester er godt nok kinky].

8b) Nadya

Dof og Achards værelse på skolen.Nadya må til roden af mysteriet, hvor ved Dof fra, at hun er varulv? Hun spørger direkte, og netop ved at afsløre sin lykantropi over for Dof afslører Nadya en hemmelighed over for en ‘fremmed’ person [Christina erhverver sig et plotpoint for den brudte vane]. Dof er chokeret, og tandhjulene drejer langtsomt men bestemt fremad, han er nødt til at reevaluere sit liv. Nadya ser hans chol, og hun inviterer ham på en kop kaffe. Han følger efter hende, nærmest i en døs, da ordet varulv bliver ved at med at kredse i hendes hoved, og den lange ordstrøm, som Nadya ledsager deres færd ned i kælderen går hen over hans hoved. Ordet varulv er det eneste, han hæfter sig ved. Han lader sig lede ned i kælderen [plotpoint til Louise, da Dof har brudt sine vane med altid at have øje for en rute til (griffe)-stalden]. Med en kop kaffe i hænderne brydes opdæmningen af følelser, Dof kan ikke holde det tilbage, og midt under Nadyas lange forklaringer og bortforklaringer af lykantropien afbryder med en kærlighedserklæring – han elsker hende! Herefter er Nadya også befippet, og et kort øjeblik forsøger hun at stikke af, og lade Dof alene nede i skolens labyrintine kældre i det kammer hun har indrettet som sit eget hemmelige laboratorium. Hun skal lige op og snakke med Aevilja.

[Dof og Nadya har modstridende interesser, så vi ruller et initiativ-rul for at se, om Nadya får lukket Dof inde. Dof vinder, og det lader sig ikke gøre. Rent praktisk løser vi mange modsatrettede interesser ved simple versus-rul, en slags conflict-resolution, hvor vi har fjernet de mange mellemliggende tasks, som D&D-systemet giver mulighed for, at man ruller].

[Det bliver for resten fremhævet af både Christina og Louise, at Nadya og Dof fremover ikke kan undlade at stirre på Angelas næse – er det mon Andrewuthrams?]

7b) Cornelis

Imens har Cornelis sat sig for at få skovlen under Baguesch, og Troels spenderer en scene på det. Jeg lader Troels fortælle scenen, der generelt handler om, at Cornelis spolerer en opvisning, som Baguesch netop er ved at dupere nogle yngre studiner med. Han ophæver magien, som Baguech gør brug af, og vi dispenserer fra terningslaget ved, at lade brugen af reglen Det skal være endnu vildere give en automatisk succes. Troels beder Marie-Luise beskrive situationen, og hun beskriver hvorledes en varmebølge følger Cornelis’ brug af magi.

4b) Aevilja

Imens udspiller der sig en meget hed scene bag lukkede døre inde på Aevilja og Nadyas værelse, hvor Aevilja har fundet en privat stund med Palajrus, og de to teenagere er i hed omfavnelse, da det hele forstyrres af Dof og Nadya, der kommer pludseligt væltende ind i scenen [Aevilja har allerede ved scenens start opnået sin mission, så vi kan roligt bygge videre på handlingen i den], ankommende fra kælderen, og Nadya er i første omgang nærmest blind over for, hvad der foregår i hendes og Aeviljas kammer. Palajrus er lidt befippet, og Aevilja beder ham vente uden for kammeret, hvilket han indvilliger i [og bare for at sætte en vane i spil:] Mens Palajrus venter udenfor, dukker eleven Dionalia Livonia [som vi ikke har set noget til i meget, meget lang tid], og hun flirter lidt med Palajrus og spørger om han ikke lige kan kigge på hendes seneste opgave. Aevilja overhører samtalen, men bider tænderne sammen. Hun stoler på Palajrus [og derfor ingen plotpoint til Marie-Luise]. Imens har Dof og Nadya forsøgt at få sat Aevilja ind i situationen, og Dofs følelser koger over en gang mere. Han griber fat i Nadya og planter et stort kys på hende. Det ser Aevilja og Palajrus som værende rette stikord og de stikker af. Scenen slutter med Dofs exitreplik: “Den samtale med Aevilja gik godt”

9) Marie-Luise: Jenny og Nibernive på markedet

Sladderen vil ingen ende tage. Det har været en fest, hvor det har vrimlet med nøgne mænd og kvinder, et utugtigt arrangement, som man kun ser det blandt adelige. Mange var ikke iklædt andet end de sorte belcadizkniplinger, og så er der alle de forsvundne køkkenredskaber! Tre piskeris er fundet, men der mangler at blive fundet to endnu – og så er der kvaksalveren. Er der en fødsel i dølgsmål på spil? Var de unge adelsfrøkener monstro utugtige? Og den stakkels borgerlige Stella i selskab med dekadente adelsfrøkner, hvordan skal det ikke gå hende? Ganske vist er hun et godt parti for den unge Molekylja, men når hun omgås Aevilja? Bemærkede du også, at Oskaer uklædt som flaem rendte rundt tidligere på aftenen og kastede med ild [der refereres til en tidlig episode i første halvdel af festivallen]. Og så er der Angela; næsen er stjålet, samme gælder ørerne og venstre fods hæl, og armene ligeledes! [de to fruentimmere synes at overgå hinanden i hvilke dele af Angelas krop, der er stjålet – men er der overhovedet nogen dele, som er anvendt med ejers samtykke?]. Ham Achard, der har skabt hende, er en skummel karl, som omgås både dværge skumle ting. Og  den stakkels Annabell, gravid og hendes forlovede, Andrewuthram, forsvundet. Hendes brødre ses rundt om i byen ledende efter ham [Alle disse personer med A. Og så nåede vi vist gennem alle intrigerne med undtagelse af Cornelis’ i en sladderscene.]

6b) Dof

[Denne scene hjælper vi Louise med at sætte, da det egentlig er en scene, som Dof gerne vil undgå, men som gerne skal spilles for at Dof kan opnå sit mål og derved sine XP.]

Dof konfronteres igen af Wendar-elverne – den patriotiske fraktion, som er imod en wendar-glantrisk alliance – og denne gang opsøger de ham i fuld offentlighed på et torv. De har en præ-skrevet erklæring klar til Dof, hvor han skriver under på, at han ikke vil indgå i nogen alliancer på vegne af Wendarriget. Den erklæring er Dof ikke meget for at skrive under på, og Louise ender med at spendere et plotpoint: Blækket i Dofs pen er usynligt blæk, og hans underskrift på erklæringen kommer til at være ikke-eksisterende.

[Igen er et plotpoint blevet spenderet for at undgå et problem. Problemet er med andre ord stadig gældende, og vil fortsat vende tilbage og plage Dof.]

9b) Aevilja

Aevilja har fortsat for mål at opnå et medlemsskab af Dragelogen, og det er hende derfor bydende nødvendigt at vide, hvad det var, som Stella gjorde til festen i palæet. Marie-Luise vil derfor gerne have en scene med Stella, og Troels oplyser, at Stella langt fra er let at finde, men efter nogen tid kan det lade sig gøre. Det viser sig, at Stella har lejet et laboratorium i skolens vestfløj, og at hun er i gang med en specialiseret version af kærlighedsdrikken, nemlig en version som skal få hendes ‘kommende’ svigermor til at holde af hende, så svigermoderen vil acceptere et ægteskab mellem Stella og Molekylja [nu er Stella begyndt at gribe til de midler, som Aevilja greb til for at løse sine problemer, det vil vist ingen ende tage]. Drikken skal dog testes, og da Cornelis’ storebor, Jan, ikke er glad for Cornelis er han måske den oplagte at teste drikken på, og på den måde kan Cornelis blive afhjulpet med sit problem …?

Aevilja får spurgt ind episoden med Dragelogen, som Stella redegører for, og hun genfortæller det, som vi allerede havde hørt hende forklare tidligere, nemlig at hun ikke var helt sikker på, hvad forespørgslen fra Frau Drachenfels gik på, og hun valgte derfor den ‘sikre’ løsning ved at takke høfligt nej – for Aeviljas skyld.

Konklusion

Det var drøn underholdende og meget lattervækkende at skifte mellem de fjollede sladdertanter, hvis mange samtaler ofte indledtes med udtryk, som “Jeg så det næsten selv”, “Har du hørt?”, “Ikke mine ord igen” og “Det er ganske vist”.

Det var meget tilfredsstillende at bruge post festum-mekanikken, da den gjorde spillernes handlinger meget målrettede. Når en spiller havde optjent et ærinde, blev det brugt meget velovervejet.

Missionerne var helt klart også en succes. De er både en kilde til at skaffe spillerne ressourcer til deres spilpersoner, hvilket er praktisk, og de giver noget meget målrettet spil. Vi ved hvor vi er på vej hen i dag, og det har hele tiden spilpersonerne i centrum, og det er et centralt designprincip for kampagnen. Det er blandt andet derfor, at spilpersonerne ikke hyres eller sendes på missioner, som ellers ofte er et gængst designprincip. Der er dog en ting, som er langt mere interessant, og det er Louises mission for Dof: At undgå wendar-elverne.

Som den er skrevet, kan man sige, at missionen opnåes, hvis Dof ikke rører en finger, men gemmer sig dybt nede i skolens kældre. Det er der bare ikke noget ved, og mere essentielt: For at Dof rigtigt kan undgå problemet, så er hun nødt til at havne i situationer, hvor problemet skal undgås – og skal vi følge Czege-princippet, så er der ikke meget ved, at Louise erklærer, at Dof er næsten ved at rende ind i wendar-elverne, men det sker ikke, og målet er derved opfyldt.

Med andre ord så kræver det, at vi andre bidrager til situationen, således at den bliver en reel hindring, som Dof kan stræbe efter at opnå. Disse typer ‘omvendte’ misisonsmål er spændende, da man kan bruge dem til at invitere de andre spillere til at komme med udfordringer til ens spilperson. F.eks. blev der på hjemvejen snakket om, at Nadya kunne tage en mission, der handlede om Bran, den udødelige, som hun teknisk set følger, men som ikke har spillet den store rolle endnu i kampagnen (se disse to spilgange: mødet med Bran, bønnen til Bran). Hvornår en sådan mission bliver valgt, det får se, men næste gang kommer til at handle om en tur i operaen. Vi skal ind og se den anden opera om Drengen, der levede, og operaen har premiere på Ildnatten, flaem-folkets traditionelle festnat.

Resultatet af missionerne blev følgende:

  • Cornelis: Opnåede at få sat Baguesch på plads, fik ikke fulgt op på baronens rolle – 900 gp
  • Aevilja: Fik kysset med Palajrus, men fik ikke medlemsskab af logen – 1200 gp
  • Nadya: Fik opklaret hvem der havde sladret, men fik ikke fulgt op på misæren omkring optagelsen – 900 gp
  • Dof: Forsøgte at lokke Nadya med ned i stalden og fik undgået wendar-elverne – 1200 gp

Alle opnåede en mission, og to fik stræbt efter den anden mission.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Rollespil, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.