[D&D minikampagne] Night’s Dark Terror

Jeg har foræret en af mine venner en D&D-gruppe i fødselsdagsgave, så vi skal til at spille D&D 4th edition. Der er tale om en minikampagne, hvor vi spiller mega-scenariet Night’s Dark Terror fra 1986. Jeg spillede selv scenariet i slut firserne/begyndelsen af halvfemserne, og jeg glæder mig til at prøve det igen, nu med helt anderledes regler og helt anderledes spilstile – og nu som spilleder.

Spilververdenen

Scenariet foregår i Storhertugdømmet Karameikos, der er den vestligste provins i Det thyatiske kejserrige. Vi er med andre ord i Mystara igen. Året er 1005, og kampagnen udspiller sig således samtidig med mine to andre D&D-kampagner, der henholdsvis udspiller sig i fyrstedømmerne Glantri og i luftrummet over Thyatis-Ylaruam-Klippehjem-Heldann-Norworld.

Storhertugdømmets indbyggere er de slaviske traladarans, der er blevet underlagt sig de byzantinske og klassisk romerske thyatians. Erobringen skete for 100 år siden, og for 30 år siden blev regionen ophøjet til Storhertugdømmet, og langsomt er riget ved at udvikle sig til et klassisk vesteuropæisk højmiddelalderligt samfund (faktisk det eneste stereotype middelaldersamfund i Mystara).

Husregler

Der er en stribe husregler til kampagnen, og der er en guide til at lave spilpersoner ud fra. Det samlede dokument med spillerguide og husregler kan du downloade her (Night’s_Dark_Terror – pdf).

Flydende initiativ

Denne regel anvender jeg også i Reservekampagnen. Når der er rullet initiativ, fastsætter vi hvem, der handler før monstrene, og hvem, der handler efter. Rækkefølgen mellem spillerne er fri. Hvis tre spillere reagerer før monstreme, ogto spillere reagerer efter, så må først de tre spillere vælge hvilken rækkefølge, de vil handle i, og det må de fra runde til runde. Dernæst handler monstrene, og til sidst de to andre spillere, som også handler i fri rækkefølge. Reglen giver spillerne flere taktiske muligheder, de kan bedre time deres handlinger uden at bekymre sig om komplicerede initiativregler, og der er mindre bogføring for mig.

Mindre bogføring, yay!

Bybo/Landbo

Hver spiller angiver om deres spilperson er landbo eller bybo. Når en spiller skal forsøge et skill check, kan spilleren erklære, at fordi spilpersonen er land-/bybo, så har spilpersonen en særlig fordel (“Som bybo ved jeg noget om at begå mig på suspekte værtshuse”, “som landbo ved jeg noget om at klatre i træer”), og fordelen kommer til udtryk i en +3 bonus på terningeslaget. Men der er en ulempe. Hver gang en spiller anvender sin bonus, sætter spilleren et kryds (maks tre krydser), og en hvilken som helst spiller kan senere slette krydset og give spilleren en -2 straf på et skill check, fordi spilpersonen er i en situation, der er spilleren uvant (“som landbo har du ingen erfaring med at begå dig på en mole”, “Som bybo har jeg ingen erfaring med at omgås bikuber”). Det drilske er, at spilleren selv styrer hvornår han vil have en bonus, men prisen er, at det kan sere udløse en mindre straf på et andet terningslag, og hvornår det sker, har man ikke fuld kontrol over.

Denne regel afspejler en tematik fra en tidligere kampagne, jeg lod udspille i Karameikos (hvor Monica var spiller, det må have været tilbage før 2000?), hvor der var et kraftigt skel imellem by og land i form af, hvilke plots der udspillede sig det ene eller det andet sted. På landet var plotsne eventyrlige og magiske, i byerne var de politiske og intrigefyldte. Karameikos egner sig fint til by-land kontrasten, og jeg ville gerne have en regel med, der afspejlede dette.

Ophav og hverv

Hver spiller angiver et hverv og en egn eller et kvarter, de kommer fra (f.eks. smed fra Kulkvarteret eller møller fra Ådalen), og når spilleren er i en skill challenge, kan spilleren forsøge at inddrage sin karakters specialiserede viden ved et hvilket som helst skill check og opnå en +2 bonus (“Jeg fortæller glaspusterlaget vittigheder om smedene fra kulvarteret”, “Jeg udtaler mig som møller lærd om mel overfor bagerne for at indynde mig hos dem”). Med andre ord hvis du inddrager din rolles baggrund i skill challengen, klarer du dig bedre, og vi får som gruppe beriget fiktionen med de ekstra detaljer.

Reglen giver spillerne mulighed for at inddrage deres baggrund aktivt, når de bruger deres skills. Dette erstatter, at tidligere versioner af D&D gav spilpersonerne ‘tematiske’ bonusskills, bonus til skills eller ekstra feats, hvis de valgte at komme fra bestemte regioner. Mange amerikanske bloggere har beklaget sig over, at det nye skillsystem ikke tillader den individualitet, og jeg har derfor valgt denne tilgang til at få baggrunden med ind i spillet igen.

Årstal

For folk, der godt kan lide tidslinjer, så har jeg kompileret en række årstal.

For Karameikos er historien kort, at omkring år 400 nedskrives nationaleposet Sangen om Kong Halav første gang. På dette tidspunkt beskriver sangen begivenheder, der foregik for mere end 1000 år siden. I de efterfølgende århundreder vokser fiskerlejet Marilenev sig stort. Mod slutningen af 800-tallet har den stor mængde af fiskeri og handel vakt både handelrepublikken Darokin og Kejserriget Thyatis’ opmærksomhed, og i 900 underlægger Kejserriget sig Marilenev og de omkringliggende regioner. Byen omdøbes til Specularum. I 970 overtager Stefan Karameikos III hele regionen og indretter det til et Storhertugdømme, som er i tæt alliance med Kejserriget, hvilket sikrer hertugdømmets overlevelse overfor nabolandenes sultne blikke. I 978 bliver Stefan Karameikos gift, han får i årene efter tre arvinger, og i 1005, hvor kampagnerne udspiller sig, sidder han solidt på sin trone.

Næste indlæg: Spilpersonerne kreeres, og vi snakker spilstile (eller forhandler social kontrakt om man vil).

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Night's Dark Terror, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Et svar til [D&D minikampagne] Night’s Dark Terror

  1. Pingback: Tomb of Annihilation – folk og klasser fra Den kendte verden – intro | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.