[D&D minikampagne] Jaggadash-stammens fald

Encounter: Kampen mod Jaggadash-stammen

Jagten på den kidnappede Stephan fortsætter. Sidste gang var gruppen trængt ind i Jaggadash-stammens grotter, hvor de havde besejret den første gruppe gobliner. Imens resten af grupper tilser deres sår, sniger Rose Common sig dybere ind i grotterne, men hun når ikke langt, førend hun støder ind i et større selskab, som opdager hende og render hende.

Jeg lagde floorplans frem i stil med sidste spilgang, placerede spillernes karakterer på kortet og fyldte derefter op med goblins. Denne gang var det en større gruppe krigere ledsaget af en shaman. Det blev til en lang og hård kamp, hvor shamanen demonstrerede sine evner udi at manipulere slagmarken. Lige meget hjalp det dog, da vore helte var sejrrige.

Efter at have plyndret gobliner for skatte og afhørt den døende shaman for yderligere spor, drog gruppen lastet med et par nye magiske ting videre. Jaggadash-stammen havde lidt mange tab, først under belejringen af Pyotrs befæstede gård, siden under Ulvekranie-stammens hævn for, at Jaggadash-goblinerne var stukket af med de hvide heste, og nu efter vore heltes angreb er deres stamme knust.

Skill Challenge: Jagten på Stephan – fortsat

Vi vendte tilbage til den store skill challenge om at finde Stephan. Første led i anden omgang var forhøret af shamanen. Det foregik ved, at Ivan spillede med musklerne, men uden den store effekt (fejlet intimidate som assist), dog lykkedes det stadig troldmanden Pavel med sin dæmonbesatte tryllebog og sit kundskab udi underverdnens sprog at få shamanen til at tale (Arcana succesfuldt. Gruppen har nu fem succeser). På den måde lærte vore helte lidt om intrigerne mellem goblin-stammerne. Med et diplomacy-check får gruppen overtalt shamanen til at udpege Ulvekranie-stammens tilholdssted på et kort. Sporet fører dybere ind i den fygtede Dymrak-skov (6 succeser).

Skoven er tættere og mørkere. Der er næsten ingen dyr i skoven, og selskabet konstaterer, at de er ved at løbe tør for mad. Rose Common beslutter sig for at gå ud og jage. Hun fortæller resten af gruppen, at hun har gode erfaringer med at fange rotter fra den gang, hun boede i hovedstaden Specularuam, hvpr bystyret på et tidspunkt ville have reduceret bestanden af rotter, og de betalte en belønning for hver rottehale, der blev bragt ind. Det medførte, at Rose og hendes familie endte med at have en hel rottefarm, hvor de kunne producere en masse rotter. Med de erfaringer forsøger hun at skaffe mad til selskabet. Det sker dog uden held (rent praktisk forsøger Christina et Nature-rul for at skaffe føde, og jeg opfordrer til, at hun fortæller en anekdote fra sin baggrund for at øge sine chancer (+2 bonus). Med hjælp fra de andre spillere kommer hun på historien om rotterne, men fejler desværre stadig sit skill check, også selvom hun modtager et assist-tjek fra Olga. Gruppen har nu fejlet to checks).

Da alle nu har bidraget med et check (direkte eller indirekte ved assist), kan hvem som helst nu frit forsøge med et nyt skill check for at komme videre. Nis forsøger denne gang. Gruppen har i deres søgen efter mad fået øje på en flok af flagermus, og Pavel beslutter sig for at føre gruppen til flagermusenes tilhørssted, da der må være noget interessant der. Imens beretter en uhyggelig historie om Skovheksen i Dymrak, der rejser omkring som en sværm af kæmpeflagermus og dykker ned og kidnapper børn og halvinger, som hun fortærer råt. Historien foruroliger Rose Common noget, da hun ikke er vant til skove og deres indbyggere. Han får desuden assistance til sit skill check, og på den måde lykkes Pavels Nature-check. Gruppen har nu seks succeser og to nederlag i alt.

Encounter: Rotter og flagermus

Sporet fører til en række klipper, som stikker op gennem skovbunden. Blandt dem er en indgang til nogle mørke og skumle grotter, der stinker af goblin. Varsomt trænger gruppen ind.

Vi finder nu floorplans frem. Jeg lader Nis arrangere dem og tilføjer et par døre hist og her. Derefter flytter gruppen langsomt deres figurer gennem dungeonen, indtil det myldrer frem med sværme af rotter, kæmperotter og kæmpe vampyrflagermus. Gruppen udkæmper en ihærdig kamp, og taktikken mellem de fem er nu ved at være ret godt på plads. De får nedlagt deres fjender uden de store vanskeligheder til trods for, at det er et medium encounter.

Her slutter aftenens spilgang, Uden for grotterne er det blevet mørkt, og inde i de dunkle grotter er der helt stille. Kun lyden af et par rotter, der pibende piler rundt i mørket høres. Vi slutter aftenens spilgang her.

Jeg har specificeret i husreglen om at inddrage sin baggrund for at få bonusser til skill checks i Skill Challenges, at man kan fortælle anekdoter fra sin fortid. Det virker fint. Det blev til to gode anekdoter. At de så samtidig med kom til at forvarsle de monstre, som skjulte sig i det sidste encounter var ren tilfældighed, men det passede rigtig godt sammen. Nu mangler jeg bare at introducere Heksen fra Dymrak-skoven …

Næste gang: Ulvekranie-goblinerne

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Night's Dark Terror, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.