[Delta Green] Hærdede knogler

Dette er anden del af episode tre: Brændte knogler. 

I denne episode får vore agenter afsluttet deres factfinding-mission, og sammensværgelsen vokser i sin rækkevidde. Vi finder desuden ud af, hvilken plads Agent Trevor har taget og undervejs bliver vi mindet om, at også Agent Sherlock, Sharp og Simon har erstattet andre agenter.

Celle T genoptager sagen om den nedstyrtede UFO

Vi begynder med Celle T. De modtager et opkald fra CDC-agenten Tudyuck, deres friendly, som satte dem på sporet, og han beretter, at man kort forinden har fundet de to UFO-nørder. De er blevet fundet døde, deres lig flydende i en flod, og de menes omkommet af giftudslippet. Tudyuck værende en skeptisk mand tror ikke på dette, da de blev fundet døde langt fra der, hvor DG-agenterne havde efterladt dem. Det vækker agenternes interesse, og de vender tilbage til karantæne-området, hvor de kommer i kontakt med Tudyuck. Han viser dem op til en kølevogn, hvor ligene ligger. Vore skeptiske og årvågne agenter konstaterer hurtigt, at mændene ikke er druknet, men at de har haft håndjern eller strips på, og der er et nålemærke i deres baghoved.

Midt i det hele dukker CDC-agenter i beskyttelsesdragter op. Der er blevet fundet endnu et offer. De kommer ind med liget af en soldat. Soldaten er blevet fundet drivende i en anden å. Vore agenter kigger på soldaten, og de opdager, at han har en blackwater-tatovering, så han er eller har været en operative for det firma. Dødsårsagen er ikke umiddelbar, og Mr. Tudyuck beslutter sig for at obducere ham. Imens tager Celle T ud for at kigge på fundstedet for det seneste lig, blandt andet fordi det er fundet nedenstrøms for det indhegnede område tilhørende Montauk Limited. Da agenterne forlader CDC-basen, ser de en vogn ankomme med en CDC-agent.

Ådalen, hvor soldaten blev fundet

Fundstedet er i en ådal, og da agenterne bevæger sig op langs strømmen, kommer de til Montauk Limiteds indhegnede område, hvorfra liget sagtens kunne være drevet. Agent Sharp løber tilbage for at hente bilen, og imens dukker en bevæbnet patrulje op. Fire soldater, hvoraf en er bevæbnet med en flammekaster, og de får øje på Agent Tremor – idet Agent Simon har nået at skjile sig i sivene. Soldaterne, der er magen til den døde soldat, spørger først, om Tremor har set en midaldrende person af middel bygning, og bagefter ønsker de Tremor taget i forvaring. Det er dem noget vanskeligt, da ingen kan krydse hegnet, og de beordrer hende til at følge dem rundt langs hegnet. Agenterne bryder sig ikke om denne plan, og Agent Taymora fører derfor bilen direkte mod soldaterne bag hegnet. Soldaterne beordrer Agent Tremor ned, mens to andre åbner ild mod Agent Taymora. Han bliver hårdt såret (da jeg ruller rigtig heldigt med terningerne), men formår at ramme den ene soldat, da han trænger gennem hegnet. Agent Tully får nedlagt de andre soldater i den efterfølgende ildkamp.

Agenterne fortsætter ind på området. I mellemtiden er Mr. Tudyuck gået i gang med obduktionen. Han har skåret soldaten op, en blodig omgang, da han ikke er videre ordentlig, men midt i det hele dukker en kollega op. Han oplyser, at militæret er her for at hente soldaten. Tudyuck går ud for at tale med ham, og imens bliver hans kollega tilbage for at ‘rydde’ op. Udenfor venter kaptajn Grindwell og CDC-administratoren Bergstrom. Tudyuck er administrativt og jurisdiktionsmæssigt udmanøvreret, og han må aflevere liget. Da han går tilbage til kølevognen, hører han et skrig og larm derindefra, og han går varsomt derind. Liget ligger, hvor han efterlod det, men lungepartiet er borte, bordet med redskaber er væltet omkuld, og på gulvet med ansigtet nedaf, ligger kollegaen.

Montauks hemmelighed

Mr. Tudyuck vender ham. Glaspartiet på masken er ødelagt, nærmest ætset væk. Ansigtet på kollegaen begynder at boble, nærmest som en tyk grød, når den koger. Det ‘kogende ansigt’ begynder at rejse sig, som en pseudopode af flydende ansigtsmasse, hvor øjenæblerne flyder med som udkogte æggeblommer, og tænderne flyder løseligt i massen. Tudyuck træder bagud, står mentalt imod og dokumenterer det med sin mobiltelefon, inden han flygter ud og skjulende sin telefon, advarer han kaptajn Grindwell og hans soldater. De skynder sig ind. Enden bliver, at kaptajnen konfiskerer hele vognen, og sammen med Bergstrom bliver Tudyuck taget med. De kører ud mod Montauk.

Åen, som Celle T har fulgt, fører frem til en sø, og forenden af den ligger et produktionsanlæg. Her er hele den konvoj, som agenterne så den anden nat. Soldaterne er igang med at rydde anlægget. Konstant bærer de sorte sække ud af anlægget, og en sort røg vælter ud derindefra. Al materialet anbringes i den ene containervogn. Imens agenterne overvåger området, ser de en vogn ankomme med Mr. Tudyuck. De ser ham blive henrettet af kaptajn Grindwell, efter at Bergstrom har talt med ham. De indsamler derefter hans mobil.

Celle T beslutter sig for at handle. De vil egentlig gerne kontakte Agent Simone fra Celle S, men området er uden signal – og Agent Simone har vi ikke hørt om tidligere. Agent Tremor sniger sig tilbage og ud fra området. Der er imidlertid flere patruljer i området, og agent Taymora er hårdt såret. Han bliver derfor tilbage, mens agent Tully placerer sig i en snigskytte-position. Taymora får soldaternes opmærksom, han pacificerer en jeep med et velrettet nødblus, og imens fejler Tully at ramme kaptajn Grindwell, som kaster i dækning. Taymora bliver skudt ned, Tully skjuler sig, og Tremor forsvinder ud fra området. Her stopper vi for en kort stund.

På vejen ud stødte Agent Tremor på desuden på en forsker, der var undveget fra anlægget. En midaldrene mand af middel bygning, men hun besluttede sig for, at det var vigtigere at komme væk, end at tale med ham.

Rent praktisk har der været anvendt en række terningeslag her og der, og et to gange har Thomas flipfloppet for at få Agent Taymora til at klare sine handlinger. At Taymora bliver så hårdt såret, skyldes heldige terningeslag, og da spillerne ved, at en af T-agenterne et sted mellem denne mission, og agent Trevors opdukken i episode 2 er død, så lægger det op til, at en af dem falder i kamp for at redde de andre. Peter fejlede sit rul ret grumt, så han kunne ikke få noget ud af et flipflop, og han missede derved fuldstændig sit snigskytteskud mod kaptajn Grindwell – han var ellers tæt på, at kunne have givet minimum skade, som her ville have været en lille rift på modstanderen. Drabet på Mr. Tudyuck er ren GM fiat, og følger en tråd fra vores indledende snak om kampagnen, hvor vi snakkede om dødelighed for friendlies – den kan komme pludseligt for at understrege settingens farlighed.

Celle S fortsætter sin efterforskning

I næste del begynder det med, at jeg briefer Kasper uden for de andres hørevidde. Det er ikke almindelig praksis, men i nogle tilfælde er effekten bedre, når en spiller inde i fiktionen bidrager med oplysninger, når de andre spillere ikke har hørt dem før, særligt når rollens tolkning af oplysningerne er vigtig.

Vi vender nu tilbage til Celle S. Det er dagen derpå. Sidst sendte vore agenter en prøve af de sære knogler til deres kontakt, Dr. Stephen Anderson. Da analyser foretages med samme fart, som Enterprise bevæger sig, nemlig med Speed of the plot, har doktoren en analyse klar i løbet af formiddagen. Doktoren er blevet noget paranoid siden sidst, vi så ham (nemlig i episode 1), og det bliver til en temmeligt underholdende samtale.

Vi lærer følgende:

Knoglerne er fossileret, men det er sket usædvanligt hurtigt, og det ser ud som om, det er sket mens personen endnu var i live. Fossileringen ligner carbon-krystaller i en meget hårdfør form, der minder meget om moderne forskning i nano-teknologi i stil med de carbon-rør, man vil bygge nano-teknologi op over. Der er en række mindre misdannelser, som om at fossilleringen vokser videre og danner udvækster på knoglerne. Udefra vil patienten se gigtplaget ud.

Efterfølgende introduceres agent Trevor. Celle T har registreret Celle S’ reference til Montauk Limited, og de udstyrer derfor agent Trevor med sagsmappen fra deres mission, og lettere hånligt lader de, agenterne Tremor og Tully (nu styret af spilleder), Agent Trevor overtage sagsmappen, og beder ham bruge al den tid, der er nødvendig. Imens kigger de på andre sager. Agent Trevor sætter sig ind i materialet, og jeg lader Kasper forstå, at hele episoden med Celle T er informationer, som agent Trevor besidder. Han dukker nu op hos Celle S, og de fire agenter udveksler informationer.

Jeg klipper tilbage til en hændelse under Celle T’s mission, som vi ikke så udspilllet. Agent Tully sidder på hug med en blodig kniv, som han holder op foran sig. Overfor ham sidder en soldat bunden til en træstamme. Manden er bleg af frygt og blodtab, og han afslører, at soldaterne leder efter en forskningsleder Adrian Janson, som undlap fra produktionsanlægget Fascilitet 12. Adrain Janson var personen som skjulte sig i sivene fra Agent Tremor.

De tre piloter

Deres plan er nu at opsøge de tre veteraner, der endnu er i live fra projektet. Jay Atkinson er på et plejehjem, men da agenterne kommer for at interviewe ham, får de oplyst, at der netop har været en Major Bergstrom fra luftvåbnet, som har overført ham et særligt hjem for veteraner – men man har desværre forlagt majorens kort, og Jay Atkinson er ude af billedet.

Arthur Windham bor alene i sit hjem, men der er helt dødt. Da agenterne trænger ind, finder de manden forstenet. De gennemsøger huset, finder en række udklip om UFO’er, men inden de når at kigge ned i kælderen, får de selskab. Det er Bergstrom og et par håndlangere. Vore agenter skjuler sig, mens de ser Bergstrom og mænd fjerne liget af den forstenede mand, og derefter forfølger de bilen, men taber sporet ved en privat lufthavn.

Agent Trevor og Agent Sharp er taget videre til Jake Medina, der bor i et større boligkompleks. Ved døren sidder en flok rodløse, unge mænd, men vore agenter hviler i deres myndigheders autoritet, og de kommer uantastet forbi. Inde i huset møder de en meget modvillig Mr. Medina, som knap nok vil åbne døren, og da han gør det, presser han en riffel i maven på agent Sharp. Kun vanskeligt får de talt den paranoide Mr. Medina ned, og de får lov at komme ind i hans lejlighed. Han fortæller nu, at piloterne fik en særlig kur, som skulle gøre, at de bedre kunne modstå det voldsomme pres, når de fløj i overlydsfly, og det virkede. De kunne modstå det, så projektet var en succes. Der cirkulerede imidlertid en del rygter, hovedsageligt om, at piloterne skulle trænes op til at være piloter på en UFO, f.eks. den fra Area 51. Adskillelige af de andre piloter havde onde drømme om UFO’er og mange så grønne og blå lys på himlen. En af de andre piloter kiggede forskerne over skulderen, og han fandt ud af, at projektet hed Project Red Light, og at forskningsmaterialet kom fra “Kogebogen”.

Derefter er det af sted for at få bragt Mr. Medina i sikkerhed. Netop da dukker fremmede agenter op. Agent Trevor prøver at skjule den stærk gigtplagede Mr. Medina, men da han bliver råbt an, kommer det til vanskeligheder, da han både skal holde Mr. Medina i ro – og denne har pludselig fundet sin riffel frem igen – og holde opmærksomheden væk fra agenterne. Det lykkedes, men kun vanskeligt, og det hjælper ikke, at Agent Trevor til sin ægrelse konstaterer, at Mr. Medina trods sin ringe størrelse er ekstremt tung takket være fossilleringen af hans knogler. Imens er Agent Sharp passeret forbi de fjendtlige agenter, og han bestikker nu de rodløse, unge mænd til at chikanere agenterne, mens Agent Sharp, Agent Trevor og Mr. Medina stikker af.

Et ord om terningerul og action

Vi anvender terningerul typisk på min foranledning, og alt efter handlingens detailgrad, er der tale om forløsninger på konflikt-niveau eller semi-opgave/semi-konflikt-niveau. Uden for action-scener handler det typisk om, at agenterne vil opnå noget, og jeg vil se, om der kommer et benspænd eller om en handling decideret fejler. Når et mål ønskes opnået, dækkes det typisk med et enkelt terningerul, hvor jeg spørger spilleren, hvilken færdighed de ønsker at bruge, og vi forhandler, hvilken færdighed gør sig gældende – ofte hvor jeg har det afgørende ord, om en færdighed passer ind.

Eksempel: Agenterne Sherlock og Simon gennemroder Arthur Windhams hjem. Agent Simon er oppe på førstesalen, og agent Sherlock vil ned i kælderen. De foretager begge terningerul. Agent Simon har succes, mens Sherlock fejler. Følgen bliver, at Agent Simon finder Windhams papirer på førstesalen, men at agent Sherlock finder kælderdøren spærret, og netop da konstaterer agent Sherlock, at der er gæster på vej. Agenternes efterforskning bliver nu nødt til at tage højde for de fremmede agenter – dvs. Agent Sherlock er nødt til at vælge mellem at trænge ned i kælderen, at gemme sig, forlade huset eller noget helt andet. Det er altså fortsat muligt at trænge ned i kælderen, men det bliver farligt.

Særligt i action-scener er der rul. Systemet bygger på, at jeg dirigerer slagets gang, og på skift lader jeg spillerne reagerer på situationen, og løse et umiddelbart problem eller opnå et umiddelbart mål. Der er meget få rul fra min side, og de kommer primært i form af angreb fra fjenden, hvor succes ofte medfører tab af kropspoint (spillets livpoint) og systemet er ret dødeligt i stil med gode, gamle CoC.

Eksempel: Agent Trevor vil smugle Mr. Medina forbi de fremmede agenter. Agenterne er på vej op af trappen, og Agent Trevor fører Mr. Medina af på en anden etage, og med sin store krop vil han simpelthen skjule Mr. Medina ved at være imellem ham og trappeskakten. Kaspers mål er altså at skjule Mr. Medina fra agenterne, og det beslutter jeg mig for, at det er et rul værd. Kasper ruller og fejler. Jeg beslutter mig derfor et benspænd – og en af de fjendtlige agenter råber ham derfor an. Anråbelsen får også Mr. Medinas paranoia til at blusse op, og han griber ind under sin slåbrok, hvor han gemmer sin riffel. Agent Trevor skal nu berolige Mr. Medina, mens han bevarer roen over for den fremmede agent – men Mr. Medina er fortsat skjult. 

Lidt senere er situationen, at Mr. Medinas paranioa har grebet ham, og han vil affyre sin riffel mod agenten, som ellers er på vej videre. Kasper erklærer, at Agent Trevor vil holde Mr. Medina op imod muren – og da det er fast element i fiktionen, at Agent Trevor er en stor mand, ser jeg ingen grund til et rul her – og Kasper tilføjer, at Mr. Medina som følge deraf taber sin riffel. Der ser jeg noget, der er et rul værd. Kasper ruller terninger – og her vil succes betyde, at Mr. Medina skubbes op af væggen og taber sin riffel uden nævneværdig støj, og nederlag betyder, at noget går galt. Imidlertid havde Kasper held med terningerne, og handlingen opnås. Havde Kasper fejlet, så havde Agent Trevor skubbet Mr. Medina op ad væggen, og denne havde tabt sin riffel, som var gået af, da den ramte jorden, og derved bragt de fjendtlige agenter tilbage i spillet.

Vi spiller således ikke med initiativ og andre stærkt detaljerede regler. Jeg har kun få faktorer i spil til at modificere terningerullene – og en del af det skyldes, at Unknown Armies-systemet antager, at rul altid sker under stressede situationer, og færdigheder er derfor gennemsnitligt lavere end i CoC. En anden del skyldes, at alle de faktorer er besværlige at have med at gøre.

Eksempel: Agent Taymora er kørt gennem det elektrisk hegn, mens vognen er blevet beskudt. Han vil nu vende vognen, så han ikke er direkte i skudlinjen. Det lader jeg ske som en automatisk succesfuld handling, og Thomas tilføjer, at han som en ekstra handling gerne vil skyde tilbage på fjenden. Da vi er oppe på to væsentlige handlinger (komme ud af skudlinjen og skyde igen), og vi lader dem blive dækket af et rul (om Taymora kan ramme modstanderne), får han minusser på sin færdighed.

Sagen lukkes

Klokken er blevet nogle stykker, og et par af spillerne skal tidligt op. Vi snakker om derfor om, hvor scenariet skal stoppe. Agenternes opgave er en factfinding mission, og de har fundet alle de centrale informationer. Der er en mindre ledetråd, som de ikke har fået fulgt op på, men den er ikke så vigtig igen. Vi beslutter os derfor for at runde episoden af. Agenterne får overladt Mr. Medina til Agent Martin fra celle M, og han bliver ført i sikkerhed. Agenterne gennemgår papirerne fra Arthu Windhams hjem, og de finder flere spor af UFO-aktivitet, blandt andet at piloten mener sig kidnappet af The Greys. Piloten har desuden undersøgt Montauk Limited-afdelingen ved Wakefields historie. Stedet blev i 1989 omlagt til at producere vacciner, og i 1996 blev stedet indrettet, som fertilitetsklinik. Det sidst foruroliger vore agenter noget. Inden rapporten indleveres til DG, har agent Sherlock taget en kopi af al materialet. Da agent Simon tager afsked med agent Trevor, siger han “Hils Hannah”, og han signalerer derved, at han ved en tand mere end godt er. SIdst fortæller Peter, at agent Simon får freelance-journalisten Andy Gerrit dræbt i noget, der kunne ligne en bilulykke.

Vi slutter med dele XP og Agentpoint ud. Agenterne har nu gode muligheder for at sætte egne missioner, og der er nok at se til: Montauk Limited, Riley Wenzel, Dr. Janson, Project Red Light, “Kogebogen”, Mr. Bergstrom, Kaptajn Grindwell.

I næste episode mødes Celle T og Celle S endeligt. Alle seks agenter vil være aktive og arbejde sammen. Det bliver en tidligere varslet episode, hvor Celle S tager til New York for at assistere i jagten på en forsvunden kryptozoolog.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Call of Cthulhu, Delta Green, indie, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.