Night’s Black Agents – (S)entries del 3

Velkommen til tredje episode af (S)entries i Night’s Black Agents-kampagnen. Året er 2012, og vi har med spioner, vampyrer og hemmelige operationer at gøre.

Forløbet begynder, hvor vi stoppede sidste gang. Agenterne har fået fingrene i brigade-chefens bærbare, kopieret dataene (og taget en kopi til sig selv) og renset samme data fra den bærbare, hvorefter den er blevet lagt på plads igen.

Dagens forløb

Nede på deres hotelværelse pakker de deres ting sammen (mens spillerne har en længere snak om, hvordan de skal forlade hotellet og påbegynde næste del). Gruppen kontakter Anton Dedopovic, og snart er de på vej mod Gosilj for at overdrage en USB nøgle og modtage deres 50000 euro hver.

Halv syv om morgenen efter fire timers kørsel og en markant mangel på søvn kun modvirket af kaffe, ankommer de til en lille ortodoks kirkegård på en bjergskråning uden for Gosilj. I det fjerne er solen ved at lysne himlen. Slåenbuske og ukrudt har næsten overtaget de vejrbidte gravsten, og to små mausolæer bærer præg af at have været brugt til skydeøvelser i krigen årene forinden. Inde på kirkegården holder en SUV, og nogle skikkelser står henne ved den.

Bag rattet sidder Clemens, ved hans side er Jean-Baptiste, på bagsædet er Siobhan og Angelo. Jeg beder om en Sense Trouble test fra Jean-Baptiste og nævner, at den ikke er nem. Jean-Baptiste har Sense Trouble som speciale og vælger at opnå en automatisk succes. Han ser refleksion af morgensolen i et kikkertsigte højere oppe på bjergsiden. Han advarer de andre, mens han hiver Clemens kamera med telelinse frem for at fange et billede af personen, der forårsager glimtet.

I næste nu lyder et skud, fordækket på bilen sprænges, og Jean-Baptiste fanger et billede af en serbisk snigskytte. Imens lykkes det for Clemens at holde bilen i ro, men nu åbner de tre skikkelser forude ild, og han må kaste bilen af vejen og om i skjul bag et mausolæum. Han klarer sin drive test, mens de andre søger dækning i bilen. To skud rammer Siobhan, og de rammer hende hårdt (der rulles 11 på 2d6). Hun ryger ned på -3 health, og skal klare en test for holde sig ved bevidsthed. Hun spenderer et health point for at få en bonus til testen, og det lykkes hende at holde sig ved bevidsthed.

I ly af mausolæet tager gruppen position. Deres SUV er begrænset i sin manøvredygtighed, et medlem er hårdt såret (på minus 4; ved minus 6 bliver såret alvorligt, og døden indtræder ved minus 12), og gruppen er ikke tungt bevæbnet.

Siobhan ringer til gruppens kontakt, og hun ægres, da hun hører en telefon ringe ikke langt fra hende. Det er deres kontakt, Anton Dedopovic, som har lokket dem i baghold. Over telefonen tilbyder han at lade de tre af dem gå derfra, hvis den fjerde bliver tilbage med dataene.

Gruppen indvilliger ikke i dette, men i stedet diskuterer frem og tilbage for, hvad de så skal foretage sig. Til sidst kaster Jean-Baptiste USB nøglen over mausolæet og springer ind i bilen. De andre følger trop, og mens Antons håndlangere udviser forundring på serbisk, ruller bilen ned over skråningen mod en landevej, som fører gruppen til Gosilj.

I den lille by opsøger gruppen et autoværksted, og mens Clemens tilser Siobhans sår (medic skill giver Siobhan 6 health tilbage), får Jean-Baptiste overtalt automekanikeren til at bytte gruppens SUV ud med en tarvelig, lille vogn, som agenterne efterfølgende formår at skjule for fjenden (det første er en Negotiate investigation skill, det næste er en ‘drive’ skill tolket som evnen til at køre bilen i skjul, mens fjenden patruljerer byens gader – efter nogen tid forlader de byen).

Gruppen kører til nærmeste større by for at finde et lægehus til Siobhan, og derefter reorganisere.

Hvad nu?

De fire agenter reflekterer også deres mål. De har penge på lommen, men de er blevet snydt, beskudt, såret og kommet på sporet af organiseret kriminalitet. Der er et ønske om at få hævn over Anton Dedopovic, og agenterne begynder at studere deres Lennart Dossier for at finde brugbare data.

Spor i dokumenterne (erhvervet via Traffic Analysis og Data Recovery investigative skills) afslører, at Anton Dedopovic er en snigskytte og voldsmand fra krigstiden, som siden er blevet involveret i human trafficking og heroin. Han er blevet set i Schweiz, hvor han mistænkes for at ville sætte op heroin smugling med et schweizisk privathospital som facade. Han har forbindelser til den serbiske mafia, og en del af hans likvider synes at komme fra våbensmugling. En del af dette sker gennem Odessa på Krimhalvøen, hvilket er noget som Lennart Malcolm tidligere efterforskede via sin kontakt, amerikaneren Donald Carroll, som udstyret med et russisk pas fungerer som fixer og informant for Ukraine, Rusland og Amerika. Donald har på vegne af CIA fuldt sporet af amerikanske våben smuglet ud af Afghanistan og ført til Odessa.

Vi er nu mellem missioner. Første mission er overstået, og jeg vælger at dele XP ud (6 styk), og alle pools bliver reset. XP bliver fordelt på diverse færdigheder. Vi fortsætter derefter spillet.

Gruppen beslutter sig for, at følge denne ledetråd (da det er deres klareste og mest entydige tråd), og via en forbindelse, som Jean-Baptiste har til den græske fixer Jorgo (etableret ved at spendere point fra Network skill), kan gruppen komme i kontakt med Donald:

På en fortovscafe i Budapest mødes Jorgo og Jean-Baptiste. De snakker lidt om gamle dage, og interessen i at optrevle en del af den våbensmugling, som finansierer Anton Dedopovics aktiviteter. Jorgo bringer Donald Caroll på banen, og han lover at etablere en forbindelse til Donald.

Senere i Sevastopol i haven til en dacha med en smuk udsigt over Karima bugten, hvor rustende atomdrevne ubåde vugger i vandet, er agenterne på besøg hos Donald Carroll. Han trakterer dem med hans specialitet: amerikanske burgere og hot dogs ægte barbecue-style, mens hans russiske kæreste Marta, render rundt i en bikini og serverer drinks for gæsterne.

(Jeps, vi hopper scene for scene frem på denne måde. Night’s Black Agents via sin ressourcemekanik i form af Network og des lige, lader os sætte scenerne i bedste agent-filmsstil.)

Efter lidt kammeratlig snak falder samtalen på det egentlige emne: Donald Carroll kan ikke tage til Odessa, da den ukrainske efterretningstjeneste har et horn i siden på ham, og han derfor nyder den relative sikkerhed der er i det russsik-kontrollerede Sortehavs-område (og det bliver tydeligt for spillerne, hvorfor vi fortsat spiller i 2012 frem for at rykke kampagnen frem til 2022).

På vej mod Odessa er et tyrkisk fragtskib med en last af amerikanske våben indsmuglet fra Afghanistan. Donald Carroll er på vegne af Langley i gang med at efterforske sagen nærmere, og han har brug for at vide, hvor i Odessa, våbnene bliver skjult. Våbnene er mærkede med RFID chips, som kan bruges til at spore dem, men rækkevidden er yderst begrænset, maksimalt 50 meter med de scanner, som Donald kan stille til rådighed. Med scannerne kan agenterne bekræfte våbnenes ophav, men de er generelt nødt til at komme så tæt på, at de kan se våbnene ved selvsyn. Opgaven er at spore våbnene fra det tyrkiske fragtskib til mafiaens varehus i Odessa.

Agenterne indvilliger i opgaven, og Donald Carroll stiller scannere til rådighed, samt indrejsepapirer til Odesse (giver 2 point cover pool), og han kan også stille en motorbåd fra russiske flåde til rådighed, skulle gruppen ønske at ankomme via søsiden (og i hælene på det tyrkiske fragtskib).

Her slutter dagens spil. Næste gang venter Krim, Odessa og våbensmuglerne.

Afsluttende bemærkninger

Vi har nu haft vores første actionsekvens. Reglerne afslørede meget hurtigt for os, hvor dødeligt systemet er. Ligesom i Call of Cthulhu skal der ikke meget til for at slå en karakter ihjel. Forskellen er her, at karaktererne er meget kompetente til at slå andre ihjel, men når først de er under beskydning, så bliver det farligt.

Vi har dertil afrundet intro-scenariet fra grundbogen, og det bærer over i scenariebogen The Zalozhniy Quartet, som bygger videre på grundbogens intro-scenarie. De kriminelle sammensværgelser vokser, og vores agenter er ved at blive trukket dybere ind i en mystisk sag – men mere om det, når vi når dertil, så der ikke spoiles noget endnu.

Night’s Black Agents-bogen er fyldt med ideer, valgfri regler og oplæg, som man kan bruge til at opbygge sin kampagne med. En af ideerne er et agenternes konspirationskort, hvor de kortlægger forbindelserne, de efterforsker. Dels er det en kilde til bonus point pools, og dels er det værktøj til at hjælpe spillerne til at holde et overblik over deres ledetråde og emner, som de kan efterforske nærmere. Udfordringen er, om vi kan få det etableret, da det indledende scenarie ikke giver de bedste værktøjer til det.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Gumshoe, Night's Black Agents, Rollespil og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.