Min D&D-kampagne: Dagens regel

Forestil dig en blå, blå, blå himmel, der strækker sig i det uendelige. En smuk blå himmel uanset hvilken retning du stirrer i, og intetsteds kan du se den sol, der lyser det hele op. Ingen fast grund under fødderne og du falder i høj fart i en eller anden retning.

PlaneScape-entusiasterne kan nok uden de store problemer genkende Luft-elementplanet. Vi har tidligere i kampagnen haft en kort ekskursion hertil, da det lykkedes Andrewuthram at overbevise sit kursushold, at ekskursionen skulle gå hertil. Jeg havde lyst til, at tage en tur tilbage dertil, men bare at tage tingene fra A til B til C … niksen! Sådan skulle det ikke gøres i dag. Så først forklarede jeg mine spillere om rammerne for dagens begivenheder:

1. Det handler om baggrunden for at Nadya fandt det magiske værk Apotekerens Bog.

2. Vi begynder handlingen in media res. Jeg sætter de første par scener og tager mig af de ting, der foregår i vores “nutid”.

3. I får fire flashback-scener, hvor I kan gøre jeres forberedelser, og I skal undervejs få etableret, hvorledes det hændte at Nadya fik fingrene i sin bog.

4. I får fire fælles Luft-element-plotpoint, der enten kan anvendes som regulære plotpoint, eller som Mortal Coil-magic tokens (efterspilsrapport er på vej) til at etablere fakta med.

Og så gik vi i gang.

In media res: De fire elever er i frit fald langs en gigantisk “istap” på luftplanet, der er flere hundrede mile lang. Et kæmpe landskab befolket med eksotiske væsner strækker sig ud i det nærmest uendelige for deres øjne (jeg havde sådan Rendevouz med Rama og Ringverden i tankerne).

*klip*

Kort tid forinden: Nadya står foran en rasende troldmand. På jorden mellem dem ligger en ødelagt flaske med frossen væske, essensen af isvand. Hun knuger en stor og slidt bog i hænderne.

Vi spiller scenen, og på et tidspunkt spørger Troels: Hvem er den mester [dvs. troldmanden] egentlig?

Aner det ikke, det er ikke blevet specificeret endnu.

Kan det så være Fyrst Aendyr, fader til Alphaguas store nemesis?

Sagtens, hvis I siger det, så er det.

Og så blev den del af fortiden fastsat. Jeg havde netop været vag angående troldmandens identitet, da jeg ville have spillerne til at skabe de fortidige hændelser bygget op over mit anslag, på vejen mod de nutidige begivenheder.

Flashbackscener

Spillerne brugte flashback-scenerne til at fylde detaljer ud, og til at springe forberedelserne over. F.eks. spillerne beslutter sig til, at deres karakterer er bundet sammen af et reb. De anvender en flashback-scene, hvor de står i tårnkammeret med den magiske portal til Luftplanet og binder hinanden samme med et tov.

Andetsteds konstaterer de, at da de har fundet Kilden til essensen af isvand, at de gerne vil have en masse flasker med til egen brug. Flashback-scene til episode Troldmandsskolen, hvor de leder skabe igennem efter fortryllede flasker, der kan indeholde magiske essenser.

En tredje flashback-scene var da de fik råd og vejledning hos Andrewuthram (som måtte blive hjemme på skolen, da Kenneth desværre ikke kunne være med til at spille), og han fortalte dem om den fortryllede pegende hånd, der altid på Luftplanet peger mod ens hjemportal. Derefter var det bare at grave den frem af rygsækken og tage den i brug.

Brugen af flashback-scener tillader mig, som spilleder i større omfang at begynde ting in media res, da spillerne kan gå tilbage i tid og planlægge deres træk. Det sparer en for de lange stunder med træske forberedelser og tjekken udstyrslister og planlæggen strategi. Ydermere tillader det spillerne at time deres forberedelse – de anvender flashback-scenen, når de står foran udfordringen og kan derfor virke forberedte og proffe – og derfor begrænsningen på antallet af flashback-scener: Det må gerne være et lille gamble om, det er nu eller lidt senere, at man anvender sin flashback-scene. Mere om flashback-scener, når vi når til Troels’ næste indlæg om hans science fiction-kampagne.

Mortal Coil-magic tokens

… er kernen i rollespillet Mortal Coil, og det er en værdifuld ting at låne over i andre rollespil. Essensen er, at en spiller spenderer sin token og udsiger et faktum om spilverdenen, hvor efter spilleder føjer en passende restriktion på. Tilsvarende kan spilleder føje fakta til spillet, hvor en af spillerne føjer en passende restriktion til.

Vi fik etableret to fakta om luftplanet:

1. Normalt er man altid i frit fald på luftplanet faldende i den retning, man tror/forestiller sig at ned er, men hvis man mediterer kan man standse og holde sig svævende – men det kræver et meditationstjek (Concentration DC 16) og man kan ikke anvende trylleformler imens.

2. På Luftplanet findes en “Hansbønne“, som er en fortryllet bønne, hvorfra vokser en kæmpe bønnestage, der ender i en solid sky med et slot på, som holder i et antal timer – men der er fifty-fifty for, at slottet er beboet af en fjendtligsindet, sulten kæmpe.

Den første del af faktummet er spillerdelen, den anden del er spilleders tilføjelse. Det er en ret sjov måde at berige en setting på, og det eneste det kræver er, at man på forhånd som spilleder ikke har sat sig for hårdt på, hvordan settingen ser ud.

Og det var så kort om dagens regler. Næste gang spiller vi med de almindelige regeltilføjelser, som er præsenteret andetsteds.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, indie, Rollespil, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Et svar til Min D&D-kampagne: Dagens regel

  1. Pingback: Enden er nær … i rollespil – Et blik på The End of the World | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.