Selskabslege, rollespil og kakerlakker

Så har jeg for anden gang fået spillet The Shab-al-Hiri Roach. Men først lidt om den første omgang kakerlak.

Den første kakerlak

Første gang var tilbage i december og derved før denne blog blev skudt i gang. Da spillede jeg med Dennis G, Thomas H. og Christina W., og vi havde en fornøjelig aften – fornøjeligt fordi vi morede os over de gale situationer, som vi fik anbragt hinandens professorer i, men det blev aldrig til de groteske situationer fyldt med mord, sex og bizarre versioner af ditto, som spillet ligger op til.

Grundliggende kan jeg godt lide spillet. Dets præmis er god, og det har en simpel mekanik, der er hurtig at forklare folk, og så alligevel ikke. Dele af reglerne gav en misklang allerede da jeg læste regelbogen.

1) Sammenhængen mellem anseelse og begivenhederne i scenen er alt for løs. I en scene sætter en spiller et antal Anseelsespoint på spil, og mod slutningen af scenen rulles terningerne over bedste resultat vinder. Uanset hvad der sker i scenen, spiller det ikke ind på anseelsespointene – mord, voldtægt og en god tale belønnes ligeligt (en lignende kritik kan findes her).

2) Spillet er alt for ambivalent, når det gælder forholdet mellem at vinde og at more sig. Når spillet er slut, vinder den spiller, der har flest Anseelsespoint, såfremt han ikke er besat af kakerlakken. Om man er besat af kakerlakken afgøres ved at man enten trækker det forkerte kort, og bliver besat imod sin vilje, eller man vælger at gøre det frivilligt. Uheldigvis kan blive besat i sidste runde imod sin vilje, og derved automatisk tabe spillet – det er i min optik dårligt spildesign, da det svarer til, at alle ruller en terning i sidste runde af Risk eller Matador, og alle, der ruller en 5’er eller 6’er, har automatisk tabt.

Fra et munchkin-synspunkt skal man lade sig blive besat af kakerlakken i første scene, og derved indhente de meget vigtige bonusterninger. Ved første lejlighed skal man droppe kakerlakken igen og satse på, at man ikke er så uheldig, at blive tvangsfodret med kakerlakken.

3) Der er ingen spilmekanisk understøttelse af mord, sex, vold og andre groteskerier, så spillet bliver ikke nødvendigvis grotesk.

Den anden kakerlak

På Sommerspil fik jeg så spillet det for anden gang – denne gang med Thomas G., Trine, Lars, Bo, Peter F. og Anne. Jeg havde læst reglerne efter vældigt grundigt og udledt et par konklusioner:

1) Det er en selskabsleg for rollespillere. Det gælder om at få skabt de særeste scener og få udfordret de andre spillere gennem scenesættelse med netop deres karakterer til at give igen. Jeg præsenterede spillet for spillern, som en selskabsleg for rollespillere, for at understrege de gale ting, der skulle finde sted.

2) Denne rules hack foreslår, at man ikke kan spille en scene, hvor der ikke rulles terninger. Hvis dine med spillere accepterer det, du foreslår, så må du foreslå noget mere outreret indtil de ikke ville lade det finde sted uden et terningslag.

3) I forlængelse af hack’en opfordrede jeg mine medspillere til, at der skal finde drab og/eller sex sted i hver scene. Det virkede fint.

4) Fortælleretten. Denne del er kringlet i Shab-al-Hiri. Hvem har retten undervejs i scenen? Ved scenens afgørelse gives retten til vinderen, mens den resten af tiden flyder mellem spillerne. Det fungerer fint – men jeg understregede i min præsentation i af reglerne, at man ikke må ophæve en anden spillers udsagn (“jeg slår dig”, “men det parerer jeg”), man skal bygge videre på udsagnet i stedet (“Jeg slår dig”, “og jeg flyver bagover, spytter et par tænder ud, og med ordene “tand for tand” langer jeg dig en på munden) eller gå over til scenens terningslag.

I alt spillede vi to akter og ikke alle spillere satte scener i de to akter, og det varede det meste af aftenen. Derefter var vi blæste. Vi havde moret os kosteligt over de vanvittige scener, men der var stadig noget utilfredsstillende i spillet.

Sammenhængen mellem anseelse og begivenhederne i scenerne hang stadig meget løst sammen, alt for løst faktisk. Anseelsespointene er langt hen af vejen at betragte som Sejrspoint.

Scenerne er desuden meget kaotiske, hvilket jeg tror skyldes, at de fleste spillere hovedsageligt spiller deres rollers handlinger, end at de fortæller deres rollers handlinger (det virker lidt som om, at det er her, at vi finder en af de store forskelle mellem dansk con-tradition og den amerikanske spilstil) – hvorved der bliver meget talen i munden på hinanden, og scenerne bliver alt for lange, da hver spiller skal have spillet sin del ind i spillet. Vi var ikke gode til at holde scenerne korte og skarpe.

Jeg er og bliver mellemfornøjet med dette spil. Præmisset er godt og ideen sjov, men der mangler bare noget. Næste gang jeg spiller dette bliver det med min egen hjemmebryggede variant.

Der er ingen spilleder

En væsentlig fornøjelse for mig var, at der ikke er nogen spilleder. I den ovenstående beskrivelse af spillet ser det muligvis ud, som om jeg var spilleder, men det var jeg ikke. Jeg var den, der havde læst reglerne, og formidlede dem til de andre spillere – helt det samme, som når jeg introducerer nye folk til brætspil som Mall of Horrors eller Betrayal at the House on the Hill: Jeg kender reglerne, kan besvare spørgsmål osv., men jeg spiller med side om side med de andre spillere, og det er noget, som jeg har savnet i en del scenarier – at jeg må spille med (mere om dette i min næste post).

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Efterspilsrapport, indie, Rollespil, The Shab al-Hiri Roach. Bogmærk permalinket.

2 svar til Selskabslege, rollespil og kakerlakker

  1. PFallesen siger:

    Føler mig meget glemt 😦

    Like

  2. mortengreis siger:

    Ups, den får vi lige rettet. Det var en feler.

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.