[Nephilim] RealityRollespil og det okkulte

Før Transhuman Space-kampagnen spillede vi en Nephilim-kampagne, som blev spillet over adskillelige år, og som rent praktisk var tredje del af en gigantisk kampagne: Mysteriet om Rundetårn. Fra tid til anden vender jeg tilbage til denne kampagne og beretter om vores eksperimenter.

Til adskillige af vores spilgange blev anvendt specialdesignede regler til at understøtte epsiodernes temaer. Dette var vores første leg med RealityRollespil.

I dag skal vi høre om den gang, da vore helte ankom til en fransk tv-station, Kanal 9, for at gennemføre et magisk ritual, og undervejs infiltrerede et Realityshow.

Baggrunden for episoden

I denne episode af vores pensionerede Nephilim-kampagne skulle der foretages et magisk identitetsskift mellem to af spilpersonerne. Uden for fiktionen skyldtes det, at to spillere gerne ville redesigne deres spilpersoner, men samtidig holde kampagnens kontinuitet (for ellers havde de bare pensioneret deres spilpersoner og hevet to nye ind), og inde i fiktionen blev det gjort til et magisk ritual, der skulle bytte rundt på deres identiteter. Rent tematisk berørte det emner, som transseksualitet og arv og miljø. Dette kom til udtryk i, at spilpersonerne skulle infiltrere et realityshow, der omhandlede identitet, og som kulminerede med den store magiske transformation.

Spilpersonerne ankommer til det magiske sted i Nordfrankrig kun for at opdage, at der er blevet bygget en fin, lille, men moderne tv-station på stedet. For at komme uset ind på stedet og undersøge det nærmere, besluttede spilpersonerne sig for at for infiltrere optagelserne til det reality-program, “Min karriere, din familie”, der netop skulle optages på stedet, hvor deltagerne skulle bytte familier med hinanden og prøve at skabe en sammenhæng mellem den personlige karriere og familien.

Episodens specialregler

Plotpoint

Der er fem typer plotpoint. Hver type af plotpoint giver øget indflydelse på spillet. Plotpoint optjenes i “Den varme stol”.

Plotpoint kan anvendes til

(tallene i paranteserne viser hvilken type plotpoint, der skulle anvendes)

  • at sætte en anden spiller i Den varme stol (I)
  • at sænke eller fremme risikoen for Tempelriddernes opdukken (II)
  • at overtage fortælleretten inden for et af følgende frem områder
    • Der kan fortælles om teambuildingleg (I)
    • Der kan fortælles om et social arrangement om aftenen (I1)
    • Der kan fortælles om ting fra en fortidig inkarnation (II)
    • Der kan udsiges en profeti (III)
  • at ændre en begivenhed en anelse for en anden spiller (succes på et terningslag ændres til nederlag) (II), og man erhverver sig et type III-plotpoint
  • at ændre en begivenhed en anelse for en anden spiller (nederlag på et terningslag ændres til succes) (III)
  • at involvere en Nephilim i en tidligere inkarnation i en datidig sammensværgelse, som kulminerer i nutiden (III eller IV afhængigt af omfanget)
  • Overskydende plotpoint kan veksles til “XP” (eller rettere Ka-point er som en slags ækvivalens i Nephilim)

Den varme stol

Kilden til plotpoint er Den varme stol. Rent praktisk blev en stol stillet op for sig. Ved at nynne showets tema-melodi kunne man signalere, at man gerne ville have en anden spiller over i den varme stol, hvor man via showets vært kunne stille spørgsmål til spilpersonen, der var i den varme stol.

Alt efter svarets indhold blev besvareren belønnet med plotpoint:

  • At bagvaske en anden spilperson (II)
  • At fortælle en vigtig livshistorie om sig selv (I)
  • At afsløre en lille hemmelighed om sig selv (I)
  • At afsløre en stor hemmelighed om sig selv (IV)
  • At afsløre en hemmelighed om en anden spilperson (III)

En del af udfordringen ved svarende var, at de stadig udspillede sig i kampagnens fiktion, og at de mere “intime” svar skulle derfor svares på en overført måde, så Nephilimne/spillerne forstod det egentlige indhold af svaret, mens birollerne ikke gjorde det.

Målet var at udlevere informationer om sig selv og om hinanden, da det var en kampagne fyldt med mysterier og hemmeligheder. Ved øget udlevering af hemmeligheder blev der også givet en øget indflydelse på fortællingen, samtidig med at strukturen med at tale om hinanden understøttede hemmelighedskræmmerierne og intrigerne.

Rent praktisk skal det bemærkes, at denne episode udspillede sig lige før episoden “Forsvundet i Paris

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Basic Roleplaying, indie, Nephilim, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Et svar til [Nephilim] RealityRollespil og det okkulte

  1. kristoffermads siger:

    Virker som et udemærket udgangspunkt til et Reality-Show Scenarie, som vi snakkede om med Lars på Plan B – jeg kan specialt godt lide ideen om at nynne kendingsmelodien for at få en effekt 🙂

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.