[Min reservekampagne] Flashback-scener

En af special-reglerne til reservekampagnen bliver flashback-scener til at lære spilpersonernes baggrundshistorier at kende. Er man bekendt med kinesiske og japanske film og animé-serier, så er ideen om ekstensive flashback-scener intet nyt. I animé-serien Naruto er alle slagsmål bygget op over flashback-scener, således at en central skurk eller helt kan ikke besejres, uden at dennes forhistorie er blevet afsløret via flashback-scener undervejs i kampen. Kampen kan ikke sluttes, førend mindst den ene parts livshistorie er blevet afsløret.

Formål

I modsætning til Glantri-kampagnen, hvor vi spiller med helt unge karakterer, der derfor ikke har nogen væsentlig forhistorie, så begynder Reservekampagnen med noget ældre spilpersoner (omend vi stadig spiller fra level 1 af), og jeg er mere interesseret i at udspille spilpersonernes spændende forhistorier, end jeg er i at læse dem. Derfor vil satser jeg på, at vi kun har en overordnet baggrundshistorie for spilpersonerne, og at vi spiller historierne i stedet for.

To typer flashback

Jeg forestiller mig, at der skal være to typer af flashback-scener, som giver hver sin spilmekaniske fordel at spille. Den ene type, flashback-kicker, laver spillerne oplægget til, og den anden type, spontant flashback, er korte scener, som både spilleder og spiller kan sætte.

Flashback-kicker

Spillerne kender deres spilpersoners koncept bedst, og derfor er jeg interesseret i, at spillerne selv udvælger nogle af de centrale flashback-scener og laver en “kicker” for disse scener. Udfaldet af scenen er således åben, og den fokuserer på et element, som spillerne gerne vil have udspillet på et tidspunkt. Som udgangspunkt forestiller jeg mig, at hver spiller laver to eller tre flashback-kickers, og at der føjes en ny flashback-kicker til personen ved hvert nyt level.

Eksempler på flashback-kicker:

  • Da min eunuk-troldmand opnåede sin frihed ved at forråde sin gamle herre. (et eksempel som Troels kom med)
  • Da hattiske oprørere brænder mit barndomshjem af, fordi mine forældre frigav deres hinterlænder-slaver efter lang og tro tjeneste.
  • Da min spilperson trådte ind på generalens kontor for at modtage sin forfremmelse og opdagede, at min værste rival også var til stede.
  • Da glantriske troldmænd afslører min spilperson som en kætter (inspireret af et af Kenneths spilpersonskoncepter).

Effekten af en flashback-kicker:

Jeg er endnu ikke helt afklaret omkring effekten, men en ting er sikker – den skal være betydningsfuld, lidt lige som plotpoint spiller en væsentlig rolle, det kan være ting som at få en Daily Power retur, at få et plotpoint eller et automatisk succesfuldt angreb (som bliver en dødelig ting kombineret med den rette Daily Power).

Spontan flashback

Denne type bliver mindre scener, der bruges til at udfylde mindre huller i historien og til at ret-conne begivenheder. Som udgangspunkt giver disse scener en mindre bonus, og de enten udspilles kort eller fortælles i stil med “lektiehjælpsscenerne”- og “Find en spell”-mekanikkerne fra Glantri-kampagnen.

Effekten af spontane flashbacks:

Et spontant flashback har samme effekt som et succesfuldt assisted skillcheck, og giver derved +2 på et skill check i en Skill Challenge. (Muligvis begrænses spontane flashbacks til et per spilperson per skill challenge/encounter.)

Eksempler på spontane flashbacks:

  • Dengang jeg mødte en præst fra Ochalea, som fortalte mig om øboernes sære skikke.
  • I arenaen i min hjemby oplevede jeg engang gladiatorerne besejre en uglebjørn ved at bruge dens svagheder imod den.
  • Tidligere samme dag havde jeg aftalt med mandsskabet, at de skulle optræde i deres paradeuniformer, når vi kommer sejlende ind i havnen.
  • Min spilperson og en anden spilperson udvekslede sidste uge erfaringer om dette emne.

etc.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, indie, Min reservekampagne, Rollespil. Bogmærk permalinket.

2 svar til [Min reservekampagne] Flashback-scener

  1. johs siger:

    Bruger man ikke flashback i 3:16?

    og hvad med du ud fra din flashback-kamp ide lavende en version af De Navnløse http://alexandria.dk/data?scenarie=2943 – min version ved jeg faktisk ikke helt hvor er… måske på min mail.

    Like

  2. mortengreis siger:

    Jo, det gør man. Hele to forskellige slags – “Strengths” og “Weaknesses” – som har hver deres effekt på kampene. Den første afslutter hele kampen til spillerens favør, den anden reducerer antallet af fjender med en “enhed” og spilpersonen skal fremvise en svaghed.

    Du tænker på, at jeg anvender mekanikken til at lave remake nr. 2 af De navnløse? Det kunne være en sjov ide.

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.