[Mouse Guard] Sumpen

Anden episode af mini-kampagnen. Denne gang ligger Jeremiah titel til indlægget.

Vi indledte spilgangen med at lave en spilperson til vores fjerde spiller, Nina, og hun skabte Julyia, en ældre søskende til Monicas karakter. Vi bestemte os for at retconne på det groveste og antage, at Ninas karakter havde været med fra begyndelsen, da stedet, byen Daffodil, for historien ligger temmelig afsides, og det var svært at finde en anden god forklaring på hendes karakters tilstedeværelse.

Vi kom senere i gang end forventet, og spilgangen kommer derfor kun til at dække en “halv” spilgang, dvs. at vi fik kun spillet GM’s turn. Næste episode indledes med Players’ turn.

Dagens mission

Fortsættende fra sidste gang er de fire mus ved at indrette deres hjem, da den unge Hannidy støder ind i den ulykkelige Loretta, der er oprørt over, at hendes søn, Theodore, ikke er vendt hjem. Vagtmusene lytter til Lorettas fortælling.

Hun fortæller, at hendes søn sammen med Rufus og Anton, der alle tre er i tjeneste hos købmand Moore, blev sendt til Wolfspoint for at skaffe medicin mod den sygdom, der gennem vinteren har plaget Daffodil. Borgmester Moore har stået for indsamlingen af penge, og han har ladet mange mus låne penge af ham for, at de kunne bidrage til anskaffelsen af medicin. Nu er de tre udsendinge ikke vendt tilbage, og Loretta er bange for, at der er sket dem noget.

Mine damer og herrer, vi har med andre ord en mission for Musegarden. Vi stoppede her op for at fastsætte dagens misisonsmål:

  • Peter – Cale: Jeg skal være Daffodils helt.
  • Monica – Hannidy: Jeg vil sørge for, at de andres gerninger ikke søler gardens omdømme til.
  • Nis – Sloan: Jeg vil forbedre min position i forhold til købmand Moore.
  • Nina – Julyia: Få de unge mus (inkl. Hannidy) sikkert hjem.

Og derefter drog vagten ud for at finde de tre savnede mus,

Området omkring Daffodil er stadig et stort vandspejl, hvis overflade brydes af små tuer. Solen skinner fra en næsten skyfri himmel, og genskinnet fra vandets overflade skærer i øjnene. Vi begynder med et stigfindingsrul for at finde den rette rute mod Wolfspoint. Musene fejler, og de følger sporene ind i et sumpet område, hvor Hannidy er ved at blive suget ned i et mosehul. Hun bliver heldigvis undsat, og musene må konkludere, at de tre forsvundne mus’ spor forsvinder ind i det sumpede område.

Herfra fortsætter garden mod Wolfspoint, hvor de bliver taget imod af byens indbyggere, der er ivrige efter nyheder. Cale har imidlertid gemt sig uden for byen, da han ikke vil konfronteres med den lille musling, der er hans unge. Det sker under et påskud om, at de tre forsvundne mus sandsynligvis har taget alle Daffodils penge og beholdt dem til at svire for i Wolfspoint, og at de nok vil flygte ud, når garden kommer og spørger efter dem.

Wolfspoint

I Wolfspoint finder musene ud af, at de tre forsvundne mus er nået frem til Wolfspoint, hvor de spenderede et par dage med at leve luksuriøst, mens de annoncerede efter en apoteker, der ville rejse med tilbage til Daffodil, hvor vedkommende vil blive godt belønnet. Apotekeren Gurney lod sig overtale, og de er rejst tilbage mod Daffodil.

Herefter går turen tilbage mod Daffodil for at finde de nu fire forsvundne mus. I Wolfspoint har Sloan spurgt sig frem til hule og reder i nærheden, og han har fået oplyst, at ved blodbøgen er en gammel, forladt rævekule. Garden rejser ud mod rævekulen og blodbøgen, som de finder uden de store vanskeligheder.

Begivenhederne i Daffodil blev håndteret uden brug af terninger.

Færden til rævekulen

Undervejs slår de lejr og bedst, som de sidder og hygger sig om lejrbålet, bliver de overfaldet af en sygdomsbefængt fritte. Vanvidet lyser ud af dens øjne, og fråden står den om munden. Det bliver til en større konflikt med fritten, som er langt større og stærkere end musene, og dens mål er at slå dem alle ihjel. Det bliver til en voldsom kamp, hvor de kun med nød og næppe lykkes at besejre fritten. Som en del af forhandlingerne efter kampen, tildeles condition: sick til flere af musene. Den fangne fritte forhøres kort af Sloan, der for at stille dens vanvid skænker den nogle dråber blod. Garden finder ud af, at den sygdomsbefængte fritte har overfaldet andre mus, og at de har gemt sig uden for dens rækkevidde. Derefter dræbes fritten.

Kort tid efter begynder det at regne, og musene får travlt med at få opbygget et læ.

Den følgende morgen finder de frem til rævekulen, hvor de finder apotekeren død, og de andre forskanset nede i kulen. De kommer ud, da fritten er død. De tre mus forklarer, at pengene er brugt i Wolfspoint på at hyre apotekeren, der desværre er bkevet dræbt af fritten, men man har hans transportable medicinskab, som de kan bringe tilbage til Daffodil. Sloan er stærkt mistroisk over for dette, og han sætter sig i respekt hos de tre lømler.

De fire mus er syge, sårede, trætte og sultne. Heldigvis slutter deres genvordigheder her. Jeg har ikke mere for i denne runde, og næste gang ligger vi ud med spillernes tur.

konklusion

Jeg har ikke helt vænnet mig til spilstilen endnu. Det er kun fjerde gang, at jeg spiller MG, og de to første gange var intro-spil, som havde nogle straight forward missioner. Handlingen flyder rimeligt let, men balancen omkring hvornår og hvor meget, der skal rulles, er lidt en udfordring at få på plads. I traditionelle systemer betyder antallet af terningslag ikke noget, men da hvert resultat medfører enten en condition eller et twist, så kommer der meget hurtigt et loft på antallet af skill checks. Samtidig med er spillerne interesserede i at få rullet en masse checks for at få XP og for at få optjent Checks til spillerturen. Det fungerer ret fint, men erfaringen afslører, at spillerne skal vogte sig for at foretage en masse checks, inden spilleder har afsløret dagens store konflikt (den sygdomsbefængte fritte), da de risikerer at have optjent en masse mindre conditions (hungry, tired, angry), som gør konflikter langt vanskeligere (og det gjorde kampen med fritten ret hård).

Jeg er spændt på at se, hvorledes næste spilgang kommer til at udfolde sig, og jeg glæder mig til at se de fire mus udfolde sig på ny.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Efterspilsrapport, indie, Mouse Guard, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.