[5. dec] Rollespil i 2010’erne: TimeWatch (Gumshoe)

Lågen er drilsk at åbne. Først virker det som om, den har været åbnet, men så opdages det, at lågen har været åbnet før, men ikke endnu. Det hele giver mening på sin egen sære måde, da der bag lågen er et billede af H.G. Wells med en farverig bog i hænderne. Det er bogen TimeWatch.

TimeWatch så officielt dagens lys i 2017 efter en succesfuld kickstarter. Det er et tidsrejserollespil, som anvender Gumshoe systemet. Tidsrejse-rollespil er en subgenre inden for science fiction-genren, men der er få rendyrkede tidsrejserollespil, selvom der er flere rollespil, som byder på tidsrejser i en eller anden forstand – for eksempel de forskellige Doctor Who-rollespil, Feng Shui rpg eller sære supplementer til D&D som Chronomancer supplementet. Det nok mest rendyrkede tidsrejse-rollespil før TimeWatch er GURPS Time Travel fra 1991.

TimeWatch regelsystemet er systemet Gumshoe, som bruges i adskillige forskellige rollespil fra Pelgrane Press: The Esoterrorists (2007), Fear Itself (2007), Trail of Cthulhu (2008), Mutant City blues (2009), Ashen Stars (2011), Night’s Black Agents (2012), The Gaean Reach (2014) og Bubblegumshoe (2016).

Selve systemet bygger på, at karakterers færdigheder er pointpuljer, og alle færdigheder er fordelt på to kategorier; den ene er ‘investigation’, og den anden er ‘alle andre’, og forskellen mellem de to kategorier er, at man ruller terninger for ‘alle andre’-kategorien og ikke gør det for investigation-kategorien. Når man laver et skill check ruller man 1d6 plus et antal point fra sin skills pointpulje. Med investigation-færdigheder har man automatisk succes, og man spenderer point for at opnå bonus-informationer. Gumshoe-systemet er designet til at håndtere en strukturel svaghed i Call of Cthulhu-rollespillet, hvor et fejlet library use, spot hidden eller lignende kan bremse efterforskningen (eller også flytter spilleder ledetråden til en anden lokation og bliver ved med det, indtil spillerne finder det, men den praksis negerer betydningen af terningkastet – hvorfor rulle terningerne, når spilleder alligevel manipulerer spillet, indtil man har succes?) – og Gumshoe er ikke det første system designet til at håndtere svagheder i Call of Cthulhu. I 1990’erne udkom Unknown Armies, som tog fat i fear/horror/madness-elementet, som i CoC alene håndteres af sanity-mekanikken.

Der er to ting, der særligt markerer sig ved Gumshoe-systemet, som TimeWatch baserer sig på: Investigation og genre-/tv-serie-emulering. Alle gumshoe-spillene bruger sin investigation-mekanik som en kerne i spillet fra Night’s Black Agents, hvor rogue efterretningsagenter er oppe imod vampyr-konspirationer til Ashen Stars, hvor freelance-politi rejser mellem stjernerne. TimeWatch bruger mekanikkerne til at håndtere mysterierne omkring tidsrejser, og lader spillerne forholde sig til, hvordan de bruger oplysningerne i stedet for at kere om sig, om de kan finde oplysningerne. Et andet centralt element i Gumshoe-systemerne er genre-emulering, hvor spillets mekanikker er designet til at understøtte den genre, man spiller, og det særligt med vægt på, hvordan fortællingen i genren forløber. Mekanikkerne understøtter den måde, man fortæller historier i genren på, og for TimeWatch betyder det, at der er lagt stor fokus på at håndtere paradokser på alle de sjove måder, man oplever dem i film og tv-serier fra, hvorledes man forholder sig til at møde sig selv til at ens fremtidige jeg er den, der ligger planer for ens fortidige jeg. Via pointbrug kan man manipulere spillet til at skabe sådanne historier.

Og det er sejt, for er der noget, som er sjovt ved tidsrejser, er det ikke så meget at rende rundt mellem vikinger, mens man forsøger at holde sine strålepistoler skjult, som det er, at undgå sig selv, og lægge planer for ens fortidige jegs oplevelser.

De åbnede låger:

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Gumshoe, Julekalender på bloggen, Rollespil, Science fiction og tagget , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

20 svar til [5. dec] Rollespil i 2010’erne: TimeWatch (Gumshoe)

  1. Pingback: [6. dec] Rollespil i 2010’erne: Mindjammer | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  2. Pingback: [7. dec] Rollespil i 2010’erne: Genesys | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  3. Pingback: [8.dec] Rollespil i 2010’erne: Achtung! Cthulhu | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  4. Pingback: [9. dec] Rollespil i 2010’erne: Lone Wolf Adventure Game | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  5. Pingback: [2. advent] Rollespil i 2010’erne: De falmede rollespil | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  6. Pingback: [11. dec] Rollespil i 2010’erne: Numenera (Cypher System) | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  7. Pingback: [12. dec] Rollespil i 2010’erne: Mutant Chronicles 3rd edition | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  8. Pingback: [13. dec] Rollespil i 2010’erne: Dragon AGE – Dark Fantasy Roleplaying | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  9. Pingback: [14. dec] Rollespil i 2010’erne: Blades in the Dark | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  10. Pingback: [15. dec] Rollespil i 2010’erne: Alas Vegas | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  11. Pingback: [16. dec] Rollespil i 2010’erne: Apocalypse World | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  12. Pingback: [3. advent] Rollespil i 2010’erne: Old School Revival/Renaissance | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  13. Pingback: [18. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil i Sverige | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  14. Pingback: [19. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil i Tyskland | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  15. Pingback: [20. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil i Frankrig | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  16. Pingback: [21. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil for børn | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  17. Pingback: [22. dec] Rollespil i 2010’erne: Du er helten bøger og spil | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  18. Pingback: [23. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil på dansk | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  19. Pingback: [4. advent] Rollespil i 2010’erne: De genopstandne rollespil | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  20. Pingback: Rollespil i 2010’erne – Alt det, som ikke blev nævnt | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.