Et blik på rollespillet Traveller – hvad er Traveller for et rollespil?

Traveller er et af de ældste science fiction rollespil, og det er stadig på markedet. Hvor Dungeons & Dragons udkom i 1974 fulgte på science fiction-siden Metamophosis Alpha i 1976 og Traveller i 1977, og nu her 40 senere skal jeg til at spille det igen, og det for første gang i omtrent 20 år (med undtagelse af en række Traveller-scenarier på Viking-Con, som i flere år var en fast ting for mig at spille).

Min spilgruppe afsluttede for nyligt vores Dungeon Crawl Classics spil, og vi rykker derfor teltpælene op og løfter os ud mellem stjernerne. Ikke i form af Spelljammer, men i form af oldschool science fiction. Men hvad er Traveller for en størrelse?

Et rod af versioner

D&D kan være overraskende drilsk at holde styr på, når det gælder spillets ældre versioner. Først fra 2000 er det nogenlunde til at holde styr på versioneringerne. Også på dette område har Traveller en række ligheder med D&D. Der er syv forskellige udgaver af Traveller samt en GURPS Traveller, en d20 Traveller og en Hero System Traveller (foruden en Traveller-variant af Mindjammer). De otte versioner er udgivet af forskellige forlag gennem tiden. Den nyeste er Traveller 2nd edition fra Mongoose (udg. 2016), men den version, som kommer på bordet hos os bliver Traveller fra Game Designer’s Workshop (udg. 1982). Mellem de to versioner har der været Mega Traveller (1987), Traveller: The New Era (1993), Marc Miller’s Traveller (1996; Imperium Games), Traveller (2008; Mongoose) og Traveller5 (Far Future Enterprises; 2013).

Traveller – kort fortalt

I har et rumskib. Galaksen ligger for jeres fødder. I kan flyve hvorhen I vil, og så dukker der eventyr op undervejs. Traveller er oprindeligt tænkt til en gang sandkasse-rollespil.

Det er space opera science fiction i klassisk gold age og silver age science fiction. Det er rumeventyr i mellem stjernerne med interstellare imperier, neofeudalisme, måske andre intelligente arter, måske psionics, og det er science fiction som Asimov, Clarke, Niven, Vinge og des lige skrev det, og det er et univers, hvor man ville kunne klemme Leckie, Chambers og andre nyere forfatters historier ind (mens Reynolds, Bangs og Coreys space operas passer bedre ind i Mindjammer eller Eclipse Phase universet). Traveller kan lidt beskrives som Firefly uden western-elementerne og med en hel galakse at udforske, hvor menneskeheden har spredt sig ud gennem årtusinder, og hele verdener er blevet glemt, genfundet og atter glemt.

Traveller udspiller sig i et interstellart imperium, hvor imperiet kun vanskeligt kan holde det samlet, da kommunikation ikke bevæger sig ekstremt hurtigt. Det er en slags højteknologisk version af 1800-tallet, hvor man ganske vist kunne rejse hele verden rundt, men det ville tage tid, og hvor et imperium kunne dække store dele af planeten, men det ville tage uger eller mere at nå rundt.

Det et univers hovedsageligt beboet af mennesker. Der er rumvæsner, men det er ikke et farverigt univers som Star Wars eller Star Trek. Det er et neofeudalt, merkantilistisk univers, hvor karaktererne er frie agenter og opportunister, som rejser rundt og gør, hvad de nu lyster (i modsætning til Ashen Stars, hvor karaktererne er leje-politi, der flyver rundt for at opretholde lov og orden).

Regelsystemet i Traveller

Traveller er et tradionelt adventure game rollespil, som anvender task resolution og har et karakterskabelsessystem, der er usædvanligt og særdeles charmerende. Kernemekanikken i Traveller er at rulle 2d6 mod en given sværhedsgrad og ligge bonussen fra en relevant skill til terningkastet.

Kamp foregår meget på samme måde. Man ruller mod 8+, som er den typiske sværhedsgrad for at ramme en modstander. Det modificeres af våbentype versus forsvarstype (f.eks. shotgun mod Mesh giver -1 på angrebet, men medium afstand giver +3 på angrebet). Skaden er betinget af våbentypen, og skaden reducerer de fysiske stats, og reduceres en fysisk stat til 0, er man bevidstløs, reduceres 2 er man alvorligt såret, og reduceres tre stats til 0, er man død.

Mere specielt er Travellers initiativsystem. Når to grupper mødes, tjekker man for overraskelse ved at rulle 1d6 for hver gruppe (med diverse modifiers fra ledelse, taktiske færdigheder og diverse andet), og hvis det ene rul er 3 eller højere, er den anden side overrasket. Den side, som bliver overrasket, har tabt initiativet, og modstanderne må angribe først. Hvis der ikke er overraskelse involveret, foregår angreb samtidigt (reglerne er ikke helt klare her i 1982).

Kampsystemet ligger meget op til, at en part overrasker en anden og har initiativet, og at underlegne grupper trækker sig. Heling foregår langsomt (uden højteknologiske hjælpemidler), og kamp kan derfor være en dyr omgang, da selv mindre sår tager 3 dage at hele. Nærkamp har desuden den ekstra begrænsning, at man kun kan lave et antal angreb svarende til karakterens stamina-værdi, pådrager man sig en straf til angrebene grundet udmattelse.

Regler for køretøjer, rumskibe, rumskibskamp, psionics og så videre vil jeg ikke komme ind på her. Noget er meget standard, men der er afsnit om ‘Starship Economics’, som er økonomien bag driften af et rumskib, og der er flere formler i det afsnit, som bruges til at beregne udgifter og rejsetider. GURPS Space og Transhuman Space har tilsvarende usexede afsnit. Det er åbenbart en del af hard sci-fi rollespil, omend svært at gøre interessant eller dramatisk relevant.

Traveller har mange små særheder. Det er umiddelbart det eneste system, jeg kender til, der opererer med hexdecimal-system (16-tals system), der dog primært bruges til at beskrive stats på f.eks. karakterer, og blandt andet bruges til at kunne reducere enhver karakter til talrække (f.eks. UPP 7798A97 og UPP står for Universal Personality Profile).

Overordnet er der meget tale om et ‘rulingsbaseret system’, som generelt kendetegner meget gamle rollespil.

Karakterskabelse i Traveller

Noget helt særegent er karakterskabelse i Traveller. I visse versioner kan karakteren dø undervejs! Traveller anvender et lifepath system, hvor man følger ens karakters uddannelse, karriere og livsbegivenheder, indtil man beslutter sig for, at nu er det tid at karakteren klar til spil. Andre rollespil som f.eks. Warhammer Fantasy Roleplaying Game, Cyberpunk 2.0.2.0., Fading Suns og Burning Suns har også karakterskabelse, hvor man vælger en række karrieretrin, som former hvilke færdigheder, man kan vælge. Imidlertid er Traveller langt mere i tråd med Teenage Mutant Ninja Turtles & Other Strangeness, idet karakterskabelsen nærmest er et spil i sig selv. Man har ikke fuld kontrol over sin karakter under karakterskabelsen. Man ruller for, om karakteren bliver optaget på akademiet, men det er ikke sikkert, at karakteren bliver optaget, og hvis ikke må man overveje en anden vej gennem uddannelsessystemet, og måske bliver man pilot i rumflåden i stedet, men er udsat for en ulykke, som hindrer yderligere skridt i den karriere-retning, og man ender som rumtrucker, men gør det til gengæld godt, og lige pludselig ejer man sit eget rumskib, og er klar til eventyr, men uden en fornem titel fra akademiet eller en høj rang i rumflåden. De forskellige trin i karrieren udløser bonusser til forskellige skills og ability scores (man har seks evnetal, som fastsættes hver med 2d6 til at begynde med, men begivenheder i karriereforløbet kan ændre på det), som er måden, som ens færdigheder vokser på undervejs i karakterskabelsen).

Med andre ord er det karakterskabelse med begrænset kontrol, og hvor det er lidt et spil at få sin karakter den rette vej, og det skaber ikke blot karakteren på det spilmekaniske plan, men også når det gælder karakteren baggrundshistorie.

Afsluttende bemærkninger

Jeg ser frem til at spille Traveller. Jeg har i længere tid gerne ville spille noget science fiction, og Coriolis har min interesse, mens Starfinder er uinteressant, Ashen Stars har noget, men jeg er ikke så overbevist om GUMSHOE systemet, mens Transhuman Space og Eclipse Phase har for tunge regelsystemer, og det er pt ikke tiden af spille Mindjammer eller Blue Planet. Jeg vil hjertens gerne spille Fading Suns, men jeg skal have et alternativt regelsystem (måske Coriolis?), mens Star Frontiers virker for rodet, og Burning Suns er bare ikke realistisk at få på bordet. Alternity, Star Trek (Modiphius) og Star Wars (både FFG og d6) er for kulørt space opera eller for meget space fantasy i denne omgang (men mon ikke der er noget Star Wars d6 i horisonten?).

Vi kommer til at bruge en spilgang på at lave karakterer, men det tror jeg bliver sjovt i sig selv, fordi vi netop ikke ved, hvad der venter, og det bliver et spil i sig selv at se karaktererne vokse frem. Dernæst er jeg spændt på at se, hvor spillet ellers fører os hen. Muligvis bliver en af udfordringerne at ramme spillets stil. Kamp er som nævnt ovenfor tænkt noget anderledes, end man er vant til. Til gengæld får vi forhåbentlig en masse spændende situationer med diplomater, handelsfolk, bureaukrater på rumstationer og vildfarne forskere i rumhavne foruden konflikter med rumpirater og møder med kulturer på mange forskellige teknologiske stadier (og intet prime directive til at forstyrre os).

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Anmeldelse, Science fiction, Traveller og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Et blik på rollespillet Traveller – hvad er Traveller for et rollespil?

  1. Thais Munk siger:

    Et hexdecimal-system?!? Hold da kæft 😀

    Det minder mig om da Troels Ken Pedersen her for kort tid siden fortalte om hvordan han brugte en GURPS kampagne som motivation for at lære differentialregning og andre dele af pensum i Matematik A i 3 g.

    Like

  2. Ved du om Traveller nogensinde er udkommet på dansk? Jeg har siddet og studeret rollespillenes behandling i det danske bibliotekssystem DK5. I den forbindelse har jeg bemærket hvordan “Dungeons and dragons” er den første kategori af rollespilsbøger der dukker op (i 1986) kort efter efterfulgt af “Eventyrspil”, “Krigsspil” og “Rumspil” i 1988, hvilket også var året for første udgivelse af Dungeons & Dragons på dansk, samt første udgivelse af Drager og Dæmoner på dansk. Af den grund finder jeg lidt nysgerrig om “Rumspil” referer til en Traveller udgivelse, eller om det bare er del af en udbredning af hvad der hører hjemme i 79.49: “Andre indendørs spil”, som rollespil, yatzhee, mahjong og spilleautomater også deler..
    Det skal nævnes at “Rollespil” først blev en reference til rollespilsmaterialer i 2007, indtil da refererede det til rollepsykologi.

    Like

  3. Morten Greis siger:

    Tak for oplysningerne. Det er sjovt at høre om, hvordan rollespil er klassificeret.
    Rollespil oversat til dansk er der meget få af (Dungeons & Dragons af to omgange, Drager og Dæmoner, Midgård, Evighedens dal, Fate Accelerated, Sværd & Trolddom (som rollespil) og vist ikke meget mere), og ikke rigtig nogen science fiction-rollespil (ligesom næsten al dansk-udgivet rollespil enten er low fantasy eller moderne tid). Jeg aner ikke, hvad Rumspil dækker over, men der kom i samme periode en række bøger om programmering af C64 og lignende med forskellige simple spil, så måske det er noget sådant?

    Like

  4. Det er bestemt en mulighed at der referes til C64 spil. Jeg kan se at jeg huskede lidt forkert i øvrigt. Rumspil begyndte at referere til “rollespilsbøger” og “computerspil” i 1988, men fandtes faktisk allerede i 1986 udgaven hvor den var sin egen kategori under 79.49. Det skal tilføjes at computerspil først fik sit eget decimal, 79.41, i 1988 – inden da stod de under 79.49 også såvidt jeg har kunnet aflæse. Derfor giver det også god mening at der fra 1988 og fremefter referes videre til to andre emneord. Det forklarer dog ikke hvilke “rumspil” som DK5 betragter som rollespilsbøger, og endnu mindre hvorfor “rollespil” stadigvæk referer til rollepsykologi. når “rollespilsbøger” nævnes i under både “rumspil”, “eventyrspil” og “krigsspil” fra 1988 og fremefter.

    Like

  5. Pingback: Classic Traveller – Karakterskabelsen – første spilgang | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  6. Morten Greis siger:

    Rumspil forbliver lidt et mysterium.
    Til gengæld synes der at være noget inerti, når det kommer til at klassificere ‘rollespil’ i DK5-systemet.

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.