[16. dec] Rollespil i 2010’erne: Apocalypse World

En malstrøm hvirvlende pyskiske vinde omkring sig med levnene af den forgangne verden svæver over et øde landskab, hvor kun sandstorme og ensomme vandrende har deres gang. I bakkerne strejfer bander af muterede kannibaler omkring, hver bærer en pung med to sekssidede terninger, som de forsøger at rulle 10 eller bedre med. Velkommen til Apocalypse World.

Vincent Baker var i 00’erne i rollespilskredse nok mest kendt for Dogs in the Vineyard og In a Wicked Age, foruden et væld af holdninger til rollespil, blandt andet at folk skulle publicere de ting, som udviklede. I 2010 ændrede det sig, da han lancerede sit nye rollespil, Apocalypse World, som ikke kun signalerede indiebølgens uddøen, men også endnu et universalsystems opståen, og i indie/story game-miljøet var det sammen med FATE de eneste succesfulde story game universalsystemer. I 2017 fik Vincent Baker lanceret 2nd edition af sit rollespil efter en succesfuld kickstarter.

Apocalypse World er et story game rollespil, hvilket først og fremmest betyder, at spillernes karakterer er i den grad i centrum, som man ikke oplever i traditionelle rollespil som f.eks. Pathfinder, Vampire: The Masquerade og GURPS. Sekundært betyder det, at der generelt er meget lidt forberedelse for spilleder, og at meget af historien udspringer af de valg og situationer, som karaktererne bliver placeret i. Man spiller derfor ikke et party i gængs forstand, hvor en gruppe eventyrere (D&D), efterforskere (Call of Cthulhu) eller runners (Shadowrun) bliver sendt ud på en mission, hvor de bliver stillet over for en række udfordringer, som spilleder har planlagt. I story games ved spilleder heller ikke, hvad der kommer til at ske, og det er noget af det, som gør story games enormt spændende, at man som spilleder også spiller med for at se, hvad der sker.

Hver spiller vælger sig en playbook, når laves karakterer i Apocalypse World, som er lidt en klasse/arketype/skill set, som gør at hver spiller udfylder en bestemt rolle og kan ting, som ingen andre spillere kan. Det er et lille hefte på en side eller tre, som beskriver karakteren og dennes særlige moves. Et move er et ‘træk’, man kan foretage i spillet, hvor karakteren kan noget sejt/unikt/særligt, og som er med til at gøre karaktererne forskellige. Nogle gange giver de moves muligheden for at definere verdenen, man spiller i – f.eks. et kundskabstræk, der tillader spilleren at definere to fakta om et givent fænomen.

Alle træk er sat op på en simpel tabel, som man ruller med 2d6 på. Typisk er den opbygget sådan, at hvis man ruller under 6, går ting galt, ruller man 7-9 lykkedes ting, men der er en konsekvens, og ruller man 10, lykkes ting uden en konsekvens. Det er en enkel og velfungerende mekanik, som er nem at forklare, nem at sætte op på karakterarket, og den er velfungerende til at skabe spil med. Det er noget af succesen bag Apocalypse World.

Selve universet i Apocalypse World er en type Mad Maxian forfalden verden (kan også være Scorched Earth fra Judge Dread eller Water World eller noget helt fjerde), som ikke er helt fastsat på forhånd, men udvikler sig undervejs. Her følger man vores hovedpersoner og det lille samfund af overlevende, som de er en del af. Et sted ude i kaoset er Den psykiske malstrøm, som er et ubegribeligt kaos, der kan skænke indsigt, hvis man tør åbne sit sind for det (og det er et move i spillet), og det er et af de få markante setting specifikke ting.

En interessant ting ved Apocalypse World er Bakers grundige vejledning til spilleder i at håndtere spillet. En vejledning, som har stort fokus på det, som foregår ved bordet, og hvordan man får spillets regler til at svinge sammen med de ting, som spillerne gør ved bordet. Det gør bogen som helhed en god guide til rollespil.

Apocalypse World blev en succes, fordi det formåede at levere et nemt regelsystem til at skabe personlige og følelsesmæssige dramaer, og det var ikke bange for at inkludere ‘voksne’ emner, såsom sex mellem karaktererne (og gøre det til en vigtig ting i spillet).

Succesen udmøntede sig i, at mange andre designere så reglernes potentiale, og de har brugt regelsystemet i deres egne rollespil. Denne gruppe rollespil betegnes typisk som ‘Powered by the Apocalypse’, og dækker blandt andet (langtfra alle udgivelser er her på listen, og en række er vanskelige at få fat i i fysisk form, da de typisk er udgivet via kickstarter, og er lettest at erhverve som Print on Demand (PoD) kopi:

Tremulus – En Call of Cthulhu inspireret Powered by the Apocalypse (PbtA) bog, som forsøgte at flytte investigation og vanvid over i PbyA-systemet, men ikke så vellykket igen. Et er at bruge ens favoritregelsystem, et andet er at anvende det på alle genrer. Det virker ikke altid. Udgivet via kickstarter i 2012.

MonsterHearts – Et rollespil om teenage monstres rodede liv, og perfekt for fans af Buffy the Vampire Slayer og lignende overnaturlige teenagedramaer. Udgivet i 2012 og en second edition udkom via kickstarter i 2017.

Monster of the Week – Mens Monsterhearts emulerer Buffy the Vampire Slayer emulerer Monster of the Week X-Files, Supernatural og lignende monstershows, hvor man spiller monsterjægerne og deres hårde liv Udkom i 2012.

Dungeon World – Ligesom Tremulus overfører Call of Cthulhu til PbtA overfører Dungeon World det klassiske dungeon crawl/old school rollespil til PbtA, hvor man nu udforsker grotter og banker orker med det enkle og spillerfokuserede regelsystem fra Apocalypse World. Udgivet via kickstarter i 2013.

Undying – Efter en kickstarter udkom Undying i 2016, hvor det leverede et nyt twist til regelsystemet, idet der er tale om en terningløs variant af PbtA-regelsættet. Man spiller vampyrer med deres mange følelser og behov – vi har med andre ord med en Apocalypse-varianten af Vampire: The Masquerade at gøre.

Urban Shadows – Denne variant fra 2015 griber fat i Urban Fantasy-genren og Dark Romance-genren, så man kan enten gå i retning af Dresden Files eller man kan bruge det til at spille World of Darkness med.

Epyllion: A Dragon Epic – Fordi der skal også være et rollespil om nuttede drager. Ligesom der er et rollespil om My Little Pony, så er der også en Apocalypse-variant af nuttede antropomorphe dyr-genren, og Epyllion har en historie om drager og ondskab, som blev udgivet via kickstarter i 2016.

Nightwitches – Fra 2014 er der rollespillet om kvindelige russiske piloter under Anden verdenskrig kæmpende mod nazisterne. Et drama om kampe i luften og kampe om frihed, respekt og uafhængighed i de russiske militærbaser, hvor kvinderne ikke anerkendes for deres bidrag i krigen.

Masks: A New Generation – Et superhelterollespil, som blev udgivet via kickstarter i 2016.

Listen kan blive ved. Der er også blackploitationspillet Spirit of ’77, cyberpunktspillet The Sprawl, teenage girlgang i 70’erne spillet The Velvet Glove, Saga of the Icelanders og så videre – og flere er på vej de kommende år via kickstarter.

PbtA kan nærmest deles op i tre genrer: Varianter af kendte arketypiske rollespil (Der er således varianter af D&D, Call of Cthulhu, Shadowrun, Vampire: The Masquerade), arketypiske tv-serie/film genrer og så historisk-inspirerede dramaer, som ofte har en spids kommentar til politik, køn, sex, racisme osv. Styrken ved PbtA er, at spillet kan strække sig steder hen, som universelle rollespil sjældent før har gået. Der er f.eks. mange muligheder med GURPS, FATE, Cypher System, Savage Worlds, men ingen af dem når i samme omfang at inddrage mere ømfindtlige emner som PbtA gør det.

De åbnede låger

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Apocalypse World, Dungeon World, indie, Julekalender på bloggen, Rollespil, Tremulus og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

9 svar til [16. dec] Rollespil i 2010’erne: Apocalypse World

  1. Pingback: [3. advent] Rollespil i 2010’erne: Old School Revival/Renaissance | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  2. Pingback: [18. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil i Sverige | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  3. Pingback: [19. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil i Tyskland | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  4. Pingback: [20. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil i Frankrig | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  5. Pingback: [21. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil for børn | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  6. Pingback: [22. dec] Rollespil i 2010’erne: Du er helten bøger og spil | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  7. Pingback: [23. dec] Rollespil i 2010’erne: Rollespil på dansk | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  8. Pingback: [4. advent] Rollespil i 2010’erne: De genopstandne rollespil | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  9. Pingback: Rollespil i 2010’erne – Alt det, som ikke blev nævnt | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.