Traveller – The Pirates of Drinax – del 6

Det er nogen tid siden, vi har kunne samle hele gruppen til en runde Traveller, da ferie og sommeraktiviteter kom i vejen for vores lille spilgruppe, og jeg måtte selv springe en episode over, så vi går derfor straks fra episode 4 til episode 6.

Vi spiller den kæmpestore kampagne The Pirates of Drinax til Traveller, og vore helte er udstyret med et højteknologisk men defekt rumskib (til trods manglerne er vort rumskib med sin højteknlogiske baggrund en frygtindgydende modstander), som de bruger til at jage pirater med i kongen af Drinax’ navn, mens denne forsøger at genrejse sit fordums imperium over de lokale stjernesystemer.

Situationen i vores spil er, at vi er efter rumpiraen Ferik, som vi har sporet til planeten Theev, som er en piratstyret planet uden rigtig lov og orden. Tre magtfulde piratfyrster deles om magten i en besværet magtbalance, som konstant er ved at gå fløjten.

På Theev er kuppelbyen Blacksand (gad vide, om det ikke er en bevidst reference til Tyvenes by i Fighting Fantasy-universet?), hvor det meste af byen er beliggende i en kløft, og hen over kløften spænder en betydelig kuppe. Byens fornemste område er imidlertid i tårne uden for kuplen.

Vi har sporet Feriks højre hånd, som med sin kybernetiske arm går under tilnavnet Silverhand. Hun holder til i rumskibskirkegård med kasserede rumskibe og andre fartøjer i udkanten af kuppelbyen, hvor fattige skralder rumskibe for salgbare reservedele, og hvor strålingen er høj fra alle de ubeskyttede motorsektioner, som fra deres brugstid har været grundigt bestrålet. Vi ved også, at hun er her for at bejle til to af byens tre mægtigste piratfyrster, idet Ferik har lagt sig ud med den tredje af dem. Vi sætter os derfor for at overvåge de to piratfyrsters hovedkvarterer, mens resten af gruppen holder øje med skrotpladsen for at se, om de kan få øjne på Silverhand.

I løbet af overvågningsperioden konstaterer vi, at den piratfyrste, som generelt står lejesoldater, ikke lejer sine folk ud, men er ved at kalde dem tilbage, da han synes at planlægge et anslag mod den anden piratfyrste, som er en Aslan (løvefolk), og som besidder systemets absolut største krigsskib. Overvågningen af hans foretrukne værtshus, hvor han holder hof, når han ikke er på sit slagskib, giver os ikke noget særligt.

Til gengæld får vi øjne på Silverhand, som hun bevæger sig omkring i området nær skrotpladsen, og med en drone bliver hun overvåget (droner er sjovt dyre i Traveller-universet, fordi Traveller er fra før, droner blev opfundet, og droner forstås derfor som robotter end flyvende radiostyrede biler – retro-science fiction er noget sjovt noget), indtil nogen beskyder dronen ude på skrotpladsen, og vi trækker den tilbage.

Da vi har en nogenlunde lokation på Silverhand, bliver planen at ligge et baghold for hende, og tage hende til fange, så hun kan føre os til Ferik. Vi bevæger os derfor alle ud på skrotpladsen for at placere os på forskellige positioner omkring der, hvor Silverhand har sin base. Her spørger spilleder så, hvordan vores karakterer er udstyret, og hvordan de skjuler det.

Theev er et lovløst sted, og skrotpladsen mere så end andre steder. Min karakter går derfor åbenlyst tungt bevæbnet derud – han går med en solid futuristisk shotgun (ikke fordi det er det bedste våben, men primært fordi det er intimiderende), og han bliver derfor ikke chikaneret af de lokale skrottere. De andre karakterer er iført kropsrustninger forklædt som hverdagsklæder og med skjulte våben, og de opdager snart, at hvis de ikke sniger sig varsomt gennem området, bliver de beskudt af opportunistiske lokale, som ser et let bytte. Heldigvis skal der blot lidt varselsild til at skræmme dem bort, og derefter kan alle i gruppen snige sig ind på deres aftalte positioner.

(vi spiller meget casual med meget snak om spillet, in-game snak og beskrivelser, og ind i mellem flettes et terningkast eller et skill check ind for at se, om en situation forværres, eller om ting falder i hak. Traveller egner sig godt til denne afslappede stil, da vores karakterer har skills, hvis titler er sigende, og vores karakterer har ingen former for særlige evner, som gør særlige ting eller gør det nødvendigt at slå op i regelbøgerne – der er ingen feats, racial abilities, class abilities, edges, traits etc. Det er på nogen områder primitivt, men samtidig med er det et system, hvor der ikke er nogen specielle evner som kræver opslag, og det gør det nemt at spille.)

På et tidspunkt dukker Silverhand op, og vi træder ud og præsenterer os, og ‘kommer til’ at affyre en stungun mod hende (som er en forbier og derfor spildt). Omringet indser hun, at hun ikke kan gøre så meget andet end at smide sit våben fra sig og føre os ind i sit skjul. Gennem en stribe sammensvejsede passager mellem forskellige rumskibe, kommer vi ind i hendes skjulte kvarter, hvor hun planlægger sin gøren og laden.

Her udspiller vi en lang samtale, som udspilles hovedsageligt in-character og uden terningkast. Kort fortalt binder vi hende en historie på ærmet om, at vi er ude efter Ferik, fordi vi vil tilbyde ham et job. Vi afslører, at vi kender til hans seneste plyndringstogter, og at vi kan tilbyde ham et solidt job baseret på de kompetencer, som han foreløbigt har udvist. Vi (forsøger at) giver indtryk af, at være et betydningsfuldt crew af pirater med et godt netværk til at afsætte plyndringsgods, som er uafhængigt af Theev og stedets piratfyrster, så Ferik kan tjene penge uanset sin standing her. Da vi har fulgt Ferik og undersøgt hans strategi og ressourcer, kan vi nemt give et indtryk af at vi ved en masse (faktisk ved vi en masse), og med vores egne erfaringer med smugleri, kan vi også nemt give et indtryk af at besidde et netværk til at kanalisere plyndringsgods gennem.

Silverhand er ikke afvisende over for vores tilbud, men hun kan ikke bringe os i kontakt med Ferik. Vi forklarer, at vi er villige til at mødes med ham om tre dage på bagsiden af Theeves måne, som hedder Skull, fordi den er navngivet af pirater. Det afviser hun også, som en mulighed, og vi gør opmærksom på, at vi er meget interesserede i at tale med ham, og at Silverhand er vores ufrivillige gæst, indtil vi får ham at se.

Hun afslører nu, at Ferik slet ikke er i solsystemet men i et nærliggende (som derfor er en uge borte), og vi tager hende med som vores ufrivillige gæst. Silverhand har dog et modtræk, som hun gør brug af til at positionere sig i samtalen, nemlig en ikke ubetydelig bombe, som er bygget ind i hendes kybernetiske arm. Med den som hendes garanti for sikker passage, indvilliger hun i at være vores gæst og vise os vej til det solsystem, hvor Ferik befinder sig. Vi er faktisk folk af vores ord og behandler hende anstændigt, og under den lange rejse bløder hun lidt op, og afslører blandt andet at hun har en tidligere karriere som steward på en luksusliner.

Så ankommer vi til det system, hvor Ferik har sit rumskib liggende, og vi stopper spillet her.

Næste gang: Mødet med Feriks og vores første rumskibskamp!

Afsluttende bemærkninger

Traveller har ikke mange regler uden for kamp. Der er skill checks, men i modsætning til f.eks. D&D og andre nyere fantasy rollespil, så har karaktererne ikke en masse evner, som de kan gøre diverse handlinger med, og som mange gange kræver henvisninger til regelbøgerne. Regler fylder derfor meget lidt i vores spil.

Næste gang bliver det muligvis anderledes, når vi med al sandsynlighed ryger ud i vores første rumskibskamp. Det skal nok blive interessant at se.

Kampagnen er meget en sandkasse, og der er mange forskellige veje at gå i spillet. Mødet med Silverhand, og Theevs pirat-politik kunne gå i mange forskellige retninger, men vores tilgang var at undgå de lokale intriger og etablere et møde med Ferik – og så tage manden som fange. Hvordan det kommer til at udspille sig, det finder vi først ud af næste gang, men vores planer involverede ikke oprindeligt et møde med Ferik i et afsides solsystem, hvor vi ikke ved, hvad der venter, så rumskibskamp er et oplagt udfald.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Rollespil, Traveller og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Traveller – The Pirates of Drinax – del 6

  1. Pingback: Traveller – The Pirates of Drinax – del 8 | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.