Warhammer FRPG 4th edition – Ashes of Middenheim: episode 13

Dagens to fæle kultister i et hemmeligt Khorne tempel

Det er nogen tid siden, vi sidst har været rundt om Warhammer Fantasy-kampagnen, hvor vi spiller Ashes of Middenheim. Jeg har været fraværende fra en spilgang, så der er hændelser, som jeg ikke selv har bidraget til.

Hændelserne kort

Sidst kom vore gæve gutter og gutinde på sporet af en større sammensværgelse. Der er mere end blot Den lilla hånd kulten, som skjuler sig i gangene under byen Middenheim, og de mange anslag mod byen har fået befolkningen i oprør, og det skaber problemer for alle, der gør en indsats mod kaoset. Heksejægerne fra Ordo Fideles (en lyssky, fanatisk orden under Sigmar-kirken) og vore helte er kommet i problemer med Ulrik-kirken, idet at Ulrik-præsterne har slået ned på alle, der er i besiddelse af warp stone og lignende, hvilket inkluderer dem, som bekæmper kaoset og konfiskerer det som bevis på kultes aktivitet.

En tur i fængsel med en tilhørende fangeflugt har været nødvendig, men Ordo Fideles har stadig problemer med Ulrik-kirken, og nogle af medlemmerne er fortsat fængslede. Vort selskab drager derfor til Sigmar domkirken for at finde en løsning. Vejen til kirken fører forbi stakkels byfolk, som overfaldes af en pøbel af mutantjagende folk, og både uskyldige borgere og stakkels, harmløse mutanter falder i vrede folks hænder, men det lykkes at redde nogen.

I dagens spilforløb begynder det med, at kirken er omgivet af en pøbel, som kræver en større indsats fra kirken, men foreløbigt holdes de borte af byvagten. Vi bevæger os op til kirken halvt tilslørede og bag vores heksejæger, som baner sig vej gennem pøblen, og oppe ved kirken træder min karakter i spil, som en af Sigmars hellige krigere, hvilket lader os komme ind på kirkens område.

Inde i kirken rådslås, og planen bliver at fremskaffe beviser på de tilfangetagne Ordo Fideles brødres uskyld. Hvis Ulrik-kirken får dømt sigmaritter for kaos, vil det medføre stor splittelse. Et sted i byen, som rummer beviser på Ordo Fideles uskyld, er kroen Sværdet og Plejlen, som mistænkes for at en nære en kult i sit skød. Afsted med vore helte, som smugles ud af kirken via løngange.

Ved Sværdet og plejlen trænger vort selskab ned i kroens kælder under krofatters protester, og da vi konstaterer, at en tom øltønde blokerer for en skjult passage, bliver krofatter fjendtlig, men inden han afstedkommer noget egentlig farligt, bliver han slået ned og gjort harmløs (Ortho vinder initiativet, agerer derfor allerførst, og med en critical succes Pray action får han velsignet hans tre rejsefæller, så de alle har en angrebsbonus. Dernæst får heksejægeren og troldmandslærlingen slået ham ned, inden han rigtig får gjort modstand). Mens troldmandseleven og heksejægeren hurtigt undersøger den faldne, griber Ortho en fakkel, og han iler ned af den mystiske korridor sammen med Irmgard. De ankommer til et rum med et alter formet af kranier og to muterede kultister, som straks stormer mod Ortho. Fra sin defensive position i døråbningen, får han holdt dem stangen, indtil de tre andre er ved hans side. Derefter træder han frem, hugger den første kultist med et voldsomt slag, hvorefter heksejægeren kan fælde med et enkelt stød, og troldmandslærlingen smadrer ansigtet på den anden kultist, som straks falder om.

(Ortho er i først runde alene med de to kultister og vælger derfor at kæmpe defensivt, så han kan negere deres to-mod-en bonus. Runden efter suppleres han af de andre, som fortsat er velsignede. Ortho sårer den første kultist hårdt takket været optjente Advantages, og Siegfried afslutter sagen, hvorefter Punzenmann svinger sin stav nu med tre-mod-en bonus, som er yderst succesfuldt, og koblet med et elendigt terningkast fra modstanderen, ender det med 15 point skade mod modstanderens hoved, og han går ned).

Vore helte udforsker stedet. De finder et alter med kranier, og de finder kranie-tatoveringer på deres faldne fjender, som indikerer, at der denne gang er tale om en Khornekult i modsætning til de tidligere konfrontationer med en Tzeentch kult. En læsepult har en overskåret kæde, som røber, at der tidligere har været lænket en bog. I et tilstødende lokale finder vi en ung mand, som er bastet og bundet og anbragt i et bur. Vi befrier ham.

Herfra gælder det nu om at komme tilbage til Sigmar kirken med vores beviser. Vi har vidnet, den unge mand, som fortæller, at der netop har været en drabelig kriger og tage den fastlænkede bog fra kulten, og foruden vidnet kapper vi hovedet af kultisten med et monsterhoved, og den faldne krovært, Gerhard, som endnu ikke er udåndet smides op i en trillebør, og så haster vi af sted.

Tilbage ved Sigmar-kirken er man ved at gøre klar til en retssag og hængning på pladsen foran kirken, og den vrede pøbel er i stedet en ivrig flok af forventningsfulde tilskuere. Vi smugler vores beviser ind i kirken, og dernæst gøres der klar til retssagen mod Ordo Fideles medlemmerne, som står uskyldigt anklaget for at omgås kaos. Med vores vidne og bevismaterialer kan vi forhåbentlig vise, at der kaos på spil, og at Ordo Fideles ikke er de skyldige.

Afsluttende bemærkninger

Vi har kortvarigt regelsystemet i brug. Med et regelsystem, som har grumme critical fumbles både på skill tests og i kamp (teknisk set lider både Irmgard og Ortho under deres forstuvede ankler siden episode 1 grundet fumbles), gør vi vores bedste for ikke at rulle unødigt, da der kan opstå fumbles, og de sparsomme Fortune Point skal bruges til at omrulle Fumbles og uheldige angrebsrul. Der er et og andet forkert ved et regelsystem, når man som spiller helst ikke vil rulle terninger.

De to kampe var meget kortvarige. Vi spiller et 2nd edition scenarie med 4th edition regler, uden at køre med nogen egentlig konvertering, og det bringer flere af fjender ned på et mere harmløst niveau, og hvis man angriber dem som gruppe, så er der betydelige bonusser at vinde (hvorfor Ortho, da han var i kamp 2:1 valgte at kæmpe defensivt. Dels for at vinde Advantages til næste angeb, og dels for at fjerne modstandernes +20% bonus).

I den første kamp lærte vore heksejæger også, at Dodge er en farlig ting i Warhammer. Det er farligt at undvige, hvis man ikke er god til det, da et dårligt resultat forværrer situationen, og det føles absurd. Normalt betyder et fejlet dodge, at ens handling ikke påvirker angribers udfald, men i Warhammer betyder det, at man styrker angribers udfald.

Næste gang venter retssalsdrama.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Rollespil, Warhammer Fantasy og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.