Star Wars d6: The Darkstryder Campaign – episode 0

I prologen skrev jeg lidt om baggrunden for Star Wars: The Darkstryder Campaign. Nu har vi haft den indledende spilgang via nettet, og jeg vil derfor løfte lidt mere af sløret for, hvad Darkstryder er for en størrelse.

Regelsystemet

Vi spiller Star Wars d6 2nd edition-ish, da vi er lidt gelinde med reglerne, og systemet er delvist bagudkompatibelt. Den regelbog, jeg selv er i besiddelse af, er 2nd edition revised.

Valget på regelsystem blev alene dikteret af systemet, som kampagnen er skrevet til, så vi slipper for at konvertere til f.eks. FFGs Star Wars-system.

Star Wars d6 er et simpelt task resolution system, hvor man ruller et antal d6’ere alt efter, hvad man har i den relevante evne eller færdighed, og evt. ligger man en bonus på +1 eller +2 til resultatet, hvis man har en modifier til sin evne eller færdighed. Karakterer er bygget op over seks evner, og færdighederne er knyttet til hver deres evne. Systemet er åbent til, at man nemt kan lave nye færdigheder og specialiseringer i et væk. Når terningerne kastes, gælder det om at rulle et resultat, som er lig med eller højere end sværhedsgraden. Den ene terning i puljen er en wild die, som er open-ended (dvs. ruller man 6 på den, må man rulle igen, og blive ved med det, så længe man ruller 6’ere) og på anden vis kan give bonusser.

Kampagnen

Formen er anderledes end normalt. I stedet for et party af slyngler og rebeller, så følger vi en hel ekspeditionsstyrke på over 100 personer med adskillige rumskibe til rådighed, og hver spiller har derfor tre karakterer på tre forskellige ledelsesmæssige niveauer, som gør det nemmere at håndtere ledelsen på broen, rumskibskampe, away teams og mere, uden at det er øverstbefalende, som løser alle opgaver, som det nogle gange ses i science fiction tv-serier.

Vi har nogle klare mål at sigte efter, men hvilken skala de udspiller sig på, er til gengæld ikke til at sige, så hvor lang tid det vil tage at nå i mål er uklart. Vores opgaver er

  • Find den undvegne Moff Sarne
  • Hvad er DarkStryder teknologi, og hvor kommer det fra?
  • Udforsk Kathol sektoren
  • Udforsk territorierne hinsides Flængen i Kathol sektoren
  • Kortlæg de kejserlige styrker i Kathol sektoren og hinsides
  • Repræsenter Den nye republik i Kathol sektoren og hinsides

Vores karakterer

Vi har tre karakterer hver. En Command Crew karakter, som er fuldt defineret på forhånd med baggrundshistorie og hemmelige plots, som er integreret i kampagnen, en Support Crew karakter, som er defineret og har personlighed, men som ikke er integreret i kampagnens plot, og et besætningsmedlem, man selv laver fra bunden. De tre karakterer er spilmekanisk på tre forskellige styrkeniveauer.

Min Command Crew karakter er løjtnant Darren Thyte, som er en lemlæstet pilot med stærke administrative, navigative og computer operative færdigheder, som til gengæld knap nok kan flyve et rumskib efter sine skader.

Min Support Crew karakter er dusørjægeren Thanis Gul-Rah, som er ferm til at slås, skyde og opspore folk.

Mit besætningsmedlem er Kvaser, som er en tidligere rebel og royal, nu diplomatisk udsending for Den nye republik med færdigheder udi at smile til folk og skyde dem med en blaster.

Vi valgte vores Command Crew karakterer ud fra en lille pulje på 11 karakterer, vores Suppport Crew ud fra en endnu større pulje, og vores besætningsmedlemmer kommer fra en stab på ca. 100 personer og ca. 100 droids. Vores i alt 12 karakterer udgør en lille del af en besætning på ca. 120 personer og en stor mængde droids.

Star Wars-universet

Star Wars-universet, som det præsenteres her, er en forgrening af universet, som blev formet af 90’ernes zeitgeist for et mørkere og mere barskt univers, som er mindre eventyrligt eller mytisk i forhold til de tre klassiske film (det er fra en tid, hvor næste trilogi endnu ikke har sendt Star Wars universet i en ny retning), og hvor Imperiet, når det er uden kejser og sith lords, bliver en mere menneskelig størrelse. Stadig et tyrannisk styre, men dets folk er mere menneskelige på godt og ondt. Flere af karaktererne blev Command Crew og Support Crew er således eks-imperielle, som nu er på Den ny republiks side, og man forsøger nu at skabe en ny hverdag. I hvilket omfang det er Timothy Zahns Heir to the Empire-tolkning af Star Wars, som definerer kampagnen, skal det blive interessant at finde ud af.

Det er også et Star Wars univers, hvor klonkrigene fortsat er ukendt territorium, jedis er meget sjældne, og deres kræfter endnu vagt defineret, og mere formet af simple akrobatiske teknikker og telepatiske kræfter, som demonstreret i de tre klassiske film frem for det fulde udvalg af kræfter, som siden defineret i de næste film.

Mere om vores spil i kommende indlæg, hvor vi for alvor får sat gang i kampagnen.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil, Star Wars og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Star Wars d6: The Darkstryder Campaign – episode 0

  1. Thais Munk siger:

    1. Jeg er megamisundelig. Det lyder som om det kunne blive megasjovt 😀

    2. Ift settingen, hvor meget af Imperiet er der så tilbage efter episode 6?

    Like

  2. Morten Greis siger:

    1) Tak. Satser på at det bliver spas.
    2) Uhm, det kommer vist an på, hvad man regner med af extended universe canon.
    Kejseren og Darth Vader er begge døde, og Imperiet har mistet betydelige ressourcer ved tabet af Dødsstjerne #2 og flåden, der beskyttede Dødsstjernen.
    Men kejsertro er der stadig mange af, og det optræder flere steder (blandt andet i Timothy Zahns Heir to the Empire trilogi), at der er regioner under lokal kejserlig kontrol, hvor den lokale guvernør fastholder magten, indtil rebellerne/den nye republik har muligheden for at komme og vippe dem af pinden eller tvinge dem ind under republikkens kontrol.
    Som det er i kampagnen er det relativt kort tid efter slaget ved Endors måne, og der er derfor mange lokale guvernører og admiraler, som skal bekæmpes, og region for region skal tilbageerobres eller indsluses i republikken. I kampagnen er rebellernes ressourcer strakt så tynde, at man ikke vil forfølge Moff Sarne til Kathol regionen med officielle styrker, og det er derfor en besynderlig sammenslutning af rebeller, opportunister og slyngler, som er samlet under et banner.

    Liked by 2 people

  3. Pingback: Star Wars d6: The Darkstryder Campaign – episode 1 | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.