Cyberpunk Red – Krigsførsel i en cyber-æra

Danger Zone rollespilsterninger fra Q-Workshop til rollespillet Cyberpunk RED og til Cyberpunk 2077 fans.

Science fiction handler om den samtid, som det er skrevet i, og omvendt er samtiden en god kilde til at udtænke science fiction. I disse år og de sidste par uger har samtiden været en kilde til det Cyberpunk RED rollespil, vi er i gang med at spille.

En ødelagt infrastruktur

On 29 March, salvage teams freed the Ever Given, ending a crisis that had clogged one of the world’s most vital waterways and halted billions of dollars a day in maritime commerce. The vessel has since idled in Egypt’s Great Bitter Lake, just north of the site where it previously blocked the canal.

Kilde: The Guardian

I Cyberpunk RED settingen er en global verden blevet decentraliseret og i processen gik store mængder data om infrastruktur, lagre og forsyninger tabt, og det bliver nu i et vist omfang holdt interpersonelle relationer, og det er interessant at spejle de nuværende internationale transportvanskeligheder fra kinesisk nytår til tankskibe siddende fast i kanaler til containere og containerskibe strandet i havnebyer osv.

Nogle havne har længe været helt blokeret af containerskibe, som ikke kan komme ind og af med deres last, og det skaber talrige vanskelige situationer for de besætninger, som er strandet ombord på skibene med alt fra problemer med landlov til løn til forsyninger og mere til. Andre steder oplever man, at containerskibe svigter deres aftaler om at samle containere op, fordi andre kunder pludselig overbyder dem, eller fordi kaptajnen vurderer at det er mere effektivt at sejle videre til næste havn end at blive og forsøge at laste skibet. Alt sammen situationer, som man kan skabe interessant rollespil over. I Cyberpunk RED vil det mest handle om fragtskibene liggende i Night Citys havn, men i Traveller-rollespillet kan det handle om rumhavne og deres kapacitet til at tage imod rumskibe, og spillerne kan ligefrem blive fristet af nye kunder til at svigte eksisterende kunder, eller tvunget til at overveje, om de skal blive hængende i kredsløb om planeten eller hoppe videre til næste solsystem.

Krig i en cyber-æra

They built a range of surveillance drones, as well as large 1.5-metre eight-rotor machines capable of dropping bombs and rocket-propelled anti-tank grenades, and created a system called Delta, a network of sensors along the frontlines that fed into a digital map so commanders could see enemy movements as they happened. It now uses the Starlink satellite system, supplied by Elon Musk, to feed live data to Ukrainian artillery units, allowing them to zero in on Russian targets.

Kilde: The Guardian

De sidste par ugers storpolitiske begivenheder og invasionen af Ukraine har tilsvarende givet et godt blik ind i, hvordan krig i en internetæra kan reflekteres i en cyber-æra. Det giver langt mere inspiration, end jeg kan nå at få med i min Cyberpunk RED kampagne.

Drone-baseret og meme-baseret krig er stadig under udvikling, og på samme måde som første verdenskrig så et sammenstød mellem militærstrategiske paradigmer og den teknologiske udvikling, synes Ruslands krig i Ukraine at fremvise meget af det samme. For Cyberpunk RED giver det nogle interessante oplæg til, hvordan kampene mellem Night City’s politistyrker og banderne i Combat Zone, eller hvordan de semi-militante konflikter mellem mega-corporations tager form, eller hvordan gadens folk kan gøre oprør mod corporations forsøg på magtovertagelse.

Sådan kører du en tank – en guide fra de sociale medier

På TikTok er der en hel kategori af ‘How to drive tank‘, som er små videovejledninger udgivet eller genudgivet i forbindelse med krigen. De er en del af propagandaen omkring krigen, og deres sandhedsværdi er derefter, men pointen er her, at uagtet deres nytte eller ej i Ukraine lige nu, er eksistensen af disse sociale medier en god kilde til inspiration til samspillet mellem oprør og sociale medier kan se ud i et cyberpunk miljø.

På twitter blev det bemærket, hvor ‘stille’ der blev, da Ruslands adgang til sociale medier blev begrænset, og dens troldehær ikke længere kunne kommentere løs på opslag. Andre observatører på de sociale medier bemærkede, hvor hurtigt anti-vaxere og fladjordstilhængere skiftede holdning til at blive skeptikere af krigen mellem Rusland og Ukranie: Fandt der overhovedet en krig sted? En skare af folk med anti-autoritære, pseudo-videnskabelige holdninger sad klar til at blive mobiliseret fra deres koldkrigsmodus til aktiv propaganderen i en varm krig.

Sociale medier i et nærtidssamfund og i cyberpunk-miljøer har roller, der venter på at blive udforsket. Skal memekriger være en ny arketype i Cyberpunk RED eller er det blot en specialisering af Media-karaktertypen eller Rockerboy-karaktertypen? Vil sociale medier kunne mobiliseres til at kunne drukne en persons online-identitet i pings og retweets (en slags DDoS-angreb rettet mod en social medie identitet frem for en hjemmeside), og kan det reflekteres spilmekanisk i adgangen til udstyr, brugen af skills eller anvendelse af kontakter og forbindelser?

Er der en nyhedshistorie, som har inspireret dig til noget cyberpunk eller science fiction-rollespil? Er der troldehære, social media anslag og tanktrækkende traktorer i dit futuristiske rollespil?

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Cyberpunk 2.0.2.0 / Red, Rollespil, Rollespilartikler, Science fiction og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.