Anmeldelse: Adventures in Rokugan

Adventures in Rokugan (2022) er Dungeons & Dragons-udgaven af rollespillet Legend of the Five Rings, og det er et asiatisk-inspireret Dungeons & Dragons 5th edition supplement. Bogen er udgivet af Edge Studios, som har overtaget rollespilsudgivelserne fra Fantasy Flight Games, og derved seneste version af Legend of the Five Rings, som de nu leverer en D&D-baseret variant af.

Adventures in Rokugan er en tyk, indbundet bog (ca. 420 sider) med en bogmærkesnor. Den er rigt illustreret med store farverige skildringer af karakterer, landskaber og monstre fra Rokugan, og Edge Studios udnytter, at der er i forbindelse med Legend of the Five Rings (FFG-edition) og kortspillet Legend of the Five Rings (også FFG-edition) er skabt en masse kunst, som man kan trække på til udgivelsen af bogen. Alt i alt er det en flot bog af den trykkvalitet, man er kommet til at forvente fra forlag som FFG og Edge Studios.

Selve bogen er et supplement til Dungeons & Dragons, som introducerer helt nye arter, klasser, baggrunde, feats, udstyr, magiske genstande og magi-system til spillet, og fra D&Ds regelbøger skal man nærmest blot bruge regelsystemet, ability scores og skill systemet. Alt andet erstattes af det nye materiale i Adventures in Rokugan, som omtænker, moderniserer og udvider D&D-systemet til nærmest en slags avanceret D&D eller D&D for erfarne rollespillere.

Fra kortspil til rollespil

Legend of the Five Rings er en fantasy-setting sat i et fiktivt Asien, særligt med inspiration fra Japan, og det udspringer af et collectible card game fra 1990’erne, som der blev udviklet et rollespil til. I løbet af 2010’erne erhvervede Fantasy Flight Games (FFG) licensen til Legend of the Five Rings, som de relancerede med et nyt kortspil og efterfølgende et brætspil og et rollespil til. Siden blev FFG overtaget af Asmodee, og en række af FFGs produkter blev flyttet til andre designstudier, således har Edge Studios nu litteratur og rollespil, herunder Legend of the Five Rings.

Et af Legend of the Five Rings mange særtræk, som har skabt en stor fanbase, er en kosmologi beskrevet gennem fem ringe, der repræsenterede elementerne og dertil personligheder, karaktertræk osv. På basis af de fem ringe er udsprunget et samfund med æreskodekser og ceremonielle handlinger baseret på dette verdensbillede. Yderligere var Rokugan regeret af en kejser, og landet er splittet op i provinser regereret af magtfulde familier, der alle kan påberåbe sig en guddommelig grundlægger, og de forskellige huse havde hver deres dyr, som de var associeret med, og som formede husets livsanskuelse. Verdenen bliver til en mytisk realisering af en række arketypiske træk fra sydasiatiske og særligt japansk kultur.

Legend of the Five Rings verdenen inddeler karaktererne i forskellige adelshuse og religiøse traditioner og associerer dem i forskellige grader med de fem ringe. Fra et rollespilssynspunkt minder om Vampires klaner, Planescapes faktioner, Ars Magicas trolddomshuse, Nephilims arcanaer etc. Det er en praktisk og nem måde at skabe forskellige arketyper på i rollespil og en god måde at integrere verdenen i karaktererne. Uheldigvis kommer meget af dette ikke med over i D&D-udgaven Adventures in Rokugan.

Samuraier vs The 5E Experience

Generelt i Legend of the Five Rings spiller man forskellige samuraier, der afspejler samfundets æreskodekser, de fem ringes indflydelser og adelshusets livsanskuelse – og så drager man ud for at bringe orden, hvor der er uorden, bøller, dæmoner eller gengangere. Med Adventures in Rokugan kommer man til at spille i Legend of the Five Rings-universet D&D-style. Bogen introducerer en ny kategori af borgere, nemlig adventurers, som er folk (herunder samuraier), som går på eventyr og har The 5E Experience. Det ændrer på meget af forholdet til Rokugan-settingen, at designerne har valgt at fastholde D&Ds omstrejfende gunslinger-protagonister, og for fans af L5R settingen mærkes det også på de mange små ændringer, der er hele vejen gennem bogen i præsentationen af Rokugan. For forfatterne har det været vigtigt at skifte settingen over mod et mere generelt sydasiatisk end japansk miljø, så de nemmere kan udspille generelle Oriental Adventures D&D frem for Legend of the Five Rings style eventyr.

De mange og moderne, nye 5E regler

Med karakterskabelse trækker bogen på de moderniseringer som blev introduceret med Tasha’s Cauldron of Everything, feks således at bonusser til ability modifiers nu fordeles langt mere frit (f.eks. i stedet for, at en art har +1 dex og +1 chr, fordeler spilleren to gange +1 på to forskellige evner). Man kan enten spille menneske (hvilket giver adgang til en feat, og bogen har et nyt stort sortiment af feats, så der er meget at udforske her), eller man kan spille en af de mange nye arter. Disse arter er generelt mere overnaturlige og fantastiske end de arter, som er i Player’s Handbook, og flere af arterne har evnen til forklæde sig som menneske. Man kan således vælge mellem naga, gnaverfolk, dyre-yokai, tengu, dæmon og spøgelse, eller ligefrem være et særegent, unikt og legendarisk væsen. Flere af de nye arter, som f.eks. dæmon og spøgelse er ret kreative og kan give noget meget stemningsfyldt spil. Er man mæt af D&Ds mere traditionelle rollespilsfantasy, så allerede her byder Adventures in Rokugan på nye oplevelser – og det stopper ikke her.

Klasserne i Adventures in Rokugan er omtænkt ret markant. Man kan vælge mellem bushi, duelist, hoffolk, ritualist, pilgrim, shinobi og akolyt. Flere af disse kan overfladisk sammenlignes med fighter, wizard, monk, bard og rogue, men der er konstant tilpas med forskellige og helt nye evner og mekanismer at lege med til, at materialet er nyt og frisk. De nye klasser er skabt i relation til hinanden, og de supplerer hinandens evner (ligesom fighter og cleric Player’s Handbook dækker forskellige nicher, som supplerer hinanden, gør f.eks. samurai og hoffolk det på samme måde). Klasserne er generelt mere avancerede end Player’s Handbook klasserne, og hvor det retter op på svage klasser (f.eks. PHBs Ranger), så gør det også reglerne mere komplekse og mindre begyndervenlige. Adventures in Rokugan fungerer bedst, når du allerede kender D&D, og du er klar til et sæt mere avancerede regler. Her er en styrke i Adventures in Rokugan, og særligt for D&D-spillere, der spiller med figurer (der introduceres f.eks. helt nye area effect skabeloner til at afspejle både trolddom og særlige kung-fu angreb), og for D&D-spillere, der bygger deres spil op over encounters. For alle klasserne (inkl. hoffolk) har nu evner, der hovedsageligt fokuserer på kamp, og ting man kan gøre i kamp. Der er et skifte i spillet (som muligvis vil interessere D&D 4th edition-spillere), hvor spillet fokuserer på at give karaktererne en masse ting, de kan gøre i kamp (blandt andet via en kampsportsteknikker).

Ånden der blev væk

Adventures in Rokugan introducerer action-siden af Legend of the Five Rings universet. Spillet er ganske vist sat i Rokugan ligesom Legend of the Five Rings, og bogens fluff-tekster forsøger at beskrive den meget variation, der er mellem adelshusenes skikke, og hvordan der er et elegant intrige-spil mellem hoffolk i kejserstaden, og hvordan filosofien omkring de fem ringe former folks livsanskuelser. Det er det ikke noget, der understøttes af reglerne eller karakterernes evner. Det er action adventure i Rokugan, man får med bogen, og ikke drama & intrige i Rokugan. For fans af L5R, som håber på at kunne introducere deres favoritsetting til deres D&D-spillene venner med Adventures in Rokugan, skal man være opmærksom på dette subtile skift. Det er adventurers og ikke folk i Rokugan, man spiller, men for D&D-spillere, som vil have nye taktiske udfordringer, nye sjove klasser, arter, baggrunde og feats at bygge deres karakterer op over, er Rokugan en spændende viderebygning af D&D-reglerne, og det er nærmest en slags D&D 5.2.

Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at trods det er en smuk bog, er den plaget af flere mindre redigeringsmangler, som for eksempel at afsnittet om bushi-klassens arketyper forklarer, at der er to arketyper at vælge mellem, hvorefter afsnittet introducerer tre arketyper.

Adventures in Rokugan er ikke for mig. Der er flere af de nye mekanismer fra kung-fu manøvrer til magi-systemet foruden visse af racerne, jeg gerne vil prøve at spille med, men et mere intensivt kampsystem, der i større grad kræver brug af figurer i mit spil, er ikke det jeg søger, og bogen giver mig heller ikke adgang til den egentlige Legend of the Five Rings-spiloplevelse, som er appellerende. Hvis det er L5R oplevelsen, man søger, skal den findes andre steder.

Det gør ikke Adventures in Rokugan til en dårlig bog, og det er en bog, jeg vil anbefale til enhver D&D-entusiast, som er træt af klasser og racer i PHB, men som rigtig gerne vil spille mere D&D. Både det omfangsrige skift i arter, klasser, feats mm, men også det stilmæssige skift fra vest til øst kommer til at give et godt pift til spillet, og nogle helt nye eventyr. Samtidig med er Adventures in Rokugan også en bog, som viser, hvor fleksibelt kernen i D&D er, og hvordan der kan skabes overbygninger på systemet, som skubber spillet i nye spændende retninger.

Bogen er et anmeldereksemplar venligst doneret af Asmodee Nordic. Du kan erhverve den hos dine favorit rollespilsforhandlere digitalt som fysisk.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Anmeldelse, D&D, D&D Next, Rollespil og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Anmeldelse: Adventures in Rokugan

  1. Thomas Jakobsen siger:

    Hvordan den her bog så bliver opfattet, afhænger nok af hvem der ser. Personligt tænker jeg “de har fjernet alt det fede ved L5R og skruer op for alt det ufede ved DnD”. Så det bliver pænt nej tak herfra.
    Men tak for en god anmeldelse, der netop giver mulighed for at vurdere, om Rokugan DnD er sagen.

    Liked by 1 person

  2. johsbusted siger:

    Ja, det er en rigtig god anmeldelse.
    Hvis jeg skulle spille L5R ville jeg nok også kigge på de gamle bøger. Det er dejligt at der laves bøger til folk der ønsker flere (og mere komplekse) regler og som fokusere på figurspil. Det er ikke mig, men det betyder ikke at det ikke også har værdi.

    Det er meget klar hvad denne bog kan og til hvem den er god i dit indlæg.
    Tak for det.

    Liked by 1 person

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.