[Min D&D-kampagne] Post festum: Opvarmning

Ingen fest er helt overstået, førend man har siddet dagene derpå, og snakket om, hvad der egentligt skete, og man har fået rettet op på eller reageret på alle de ting, som man rendte og foretog sig. Det gælder også for eleverne på troldmandsskolen. Vi brugte de to sidste spilgange på at gennemspille alle begivenhederne ved festivallen og ved ballet ved festivallen, som varede til den lyse morgen. Denne gang handlede det altsammen om efterspillet.

Dagens regel: Post Festum

En spilperson kan kun rende et ærinde (sætte en scene, stræbe efter et mål) for hver sladderscene, man sætter.

Formålet er at lege lidt med spillets former, sætte et benspænd for, hvordan man bruger sin spilpersons ‘tid’, og genoplive sladdertanterne. De er formelt set hele tiden i spil, men der er til hverdag ingen spilmekanisk effekt at spille scenerne. Sladdertanterne dukkede første gang op her.

Vaner og uvaner

Efter de seneste mange begivenheder, særligt ved festivallen, hvor en række spilpersoner markerede deres standpunkter, valgte vi at gennemgå vanerne, opdatere dem og tilrette dem. Det gjorde vi i fællesskab, så alle kunne komme med forslag til vanerne. Der kom nogle væsentlige skift frem. Blandt andet følgende ændringer:

  • Cornelis: Ambition – pleje forbindelser og des lige, så den perferkte, flaemske kernefamiliemed Suzette  kan opnås – efter frieriet sidste gang, måtte denne omskrives.
  • Nadya: 1) Opsøger glantrisk magiske tabuer (f.eks. klerikal magi); 2) holder på personlige hemmeligheder; 3) tager hvad folk siger for pålydende – Nadyas vaner forskubber sig langsomt. Der finder en gradvis udvikling sted, som forskyder hendes prioriteter.
  • Aevilja: 1) Folk, jeg har empati/sympati for, vil jeg gå gennem ild og vand for; 2) Trang til selvstændighed; 3) Jeg stoler [bliver ikke jaloux på] Palajrus – som det kan ses, så er Aevilja ændret markant.
  • Dof: 1) Jeg tjener min konge; 2) Jeg har et roligt gemyt; 3) Jeg går direkte til sagen – den første er kommet på, som en direkte konsekvens af sidste gang. De andre er videreudviklinger af Dof efter sidste spilgang.

(Henris spiller var ikke til stede, så Henri skete der ikke noget med i denne omgang)

Den sejeste magiske ting

Vi opsummerede også kort, hvilke ting folk havde, som den sejeste magiske ting.

  • Aevilja: Vuldrakas smykkeskrin. Skrinet har Aevilja arvet efter sin bedstemoder. Det rummer adskillelige magiske smykker, og pt. kan Aevilja vælge mellem seks forskellige smykker, der giver hver sin +2 stat bonus.
  • Cornelis: Den flaemske krigshelts magiske, flammende klinge.
  • Nadya: Apotekerens bog, som rummer opskrifter på trylledrikke og alkymistiske formler, flere af tingene med en klar klerikal magisk vinkling. Meget suspekt, men også meget brugbar. Nadya besidder desuden også Stenhjertet, som hun har skjult en bid af sin sjæl i, Sølvkæden med det svage led, som holder lykantropien i ave, og Månestenshalskæden, som også gør sære ting ved varulve.
  • Dof: Hekseskudsbuen – magisk bue (lige nu +1), der kan gøre touch spells ranged. Siden vil buen også blive i stand til at føje andre metamagic feats til spells, der affyres med buen. Dof har desuden interesse i at finde en Figurine of Wondrous Power, da den er bygget over en helt specifik avlsgrif, som det er værd at få tilbage.

Ny husregel: Langsigtede og kortsigtede missioner

Efter sidste spilgang snakkede nogle af os på vejen hjemad om muligheden for at have deciderede missioner for spilpersonerne. Jeg syntes det lød som en god ide, og det gav mig desuden en mulighed for at fortsætte med opsparing til magiske ting-praksissen (Ideen er omtalt her i sin første version. Dette her er anden version. Formålet er, at give spillerne de magiske ting, som D&D ligger op til, at spilpersonerne råder over, men som normalt anskaffes ved at tage det fra monstre, som bor i grotter).

Regel: Hver spilperson har to kortsigtede missioner og et antal langsigtede missioner. De langsigtede missioner er dem, som det vil tage adskillelige spilgange, hvis ikke hele kampagnen at løse. Der er ikke noget spilmekanisk ved disse, men de skrives ned for at holde dem adskilt fra de kortsigtede missioner. En kortsigtet mission skal kunne nås i løbet af en spilgang, og hver spiller må sætte for sig to kortsigtede missioner, når emnet eller temaet for dagens spilgang er kendt (dette svarer til, at når man i Mouse Guard har fået dagens mission, så fastsætter man sit mål). Den ene af de to kortsigtede missioner skal være vinklet pubertært, den pubertære kortsigtede mission. Det er for at minde os om, at vi har med teenagere at gøre.

Efter hver spilgang vurderes det, om spilleren fik stræbt efter sit mål, og om spilleren opnåede sit mål. Hvis man stræbte efter et mål, får man 600 gp, hvis man stræbte efter to mål, får man 900 gp. Opnåede man et mål, får man 900 gp. Opnåede man to mål, får man 1500 gp, og opnåede man et mål og stræbte efter det andet mål, opnås 1200 gp. Pengene udbetales ikke som guldstykker til spilpersonen, men må opspares og spenderes af spilleren til at erhverve Wondrous Magic Items.

Vi opstillede følgende mål:

  • Cornelis
    • Langsigtet mål: Den perfekte, flaemske kernefamilie
    • Kortsigtet mål: Find baron Pieter Vandemaars rolle i forældrenes og lillesøsters død
    • Kortsigtet, pubertært mål: Sætte Baguesch på plads
  • Aevilja
    • Langsigtet mål: Blive kampmagiker og få ramt Lord Urbaal for hans andel i Andrewuthrams fald
    • Kortsigtet mål: At få kysset Palajrus/finde et sted på skolen, hvor det kan gøres
    • Kortsigtet, pubertært mål: At få et medlemsskab af Dragelogen
  • Nadya
    • Langsigtet mål: Problemet med Oldemoder, problemet med granfætter Mikac
    • Kortsigtet mål: Hvad skete der til min optagelsesprøve?
    • Kortsigtet, pubertært mål: Hvem har sladret … om at jeg er lykantrop?
  • Dof
    • Langsigtet mål: Bringe et resultat af den diplomatiske mission hjem til Wendarkongen
    • Kortsigtet mål: At undgå Wendar-elverne
    • Kortsigtet, pubertært mål: At få lokket Nadya ned i grif-stalden

I næste indlæg kan du læse hele spilforløbet og i konklusionen, hvorledes det gik med missionerne.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, indie, Rollespil, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Et svar til [Min D&D-kampagne] Post festum: Opvarmning

  1. Pingback: Warhammer FRPG 4th edition – Ashes of Middenheim: episode 1 | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.