XP-mekanikker i rollespil – femte del: XP-typer og belønninger

Gennem serien har det handlet om forskellige måder at optjene XP og hvordan forskellige rollespil bruger eller ikke bruger XP til at understøtte rollespillet. Nogle systemer er nærmest mere i vejen, fordi de kommer i konflikt med spillet, andre systemer understøtter og styrker rollespilsoplevelsen.

Flere forskellige rollespil bruger forskellige mekanismer til at optjene XP med, og det kan være sjovt at have flere mekanismer i samme rollespil, da det skubber spillerne i flere retninger på en gang og understøtter flere forskellige aktiviteter. Imidlertid kan det i forhold XP-økonomien blive drilsk, hvis man kan optjene XP på mange måder, men det er der heldigvis også en løsning for.

En måde at balancere XP på er at tænke XP som en af flere slags belønninger. En belønning er selve XP, som forbedrer evner og færdigheder, føjer nye særlige evner til, lader karaktererne stige niveau osv. En anden form er at levere udstyr, skæbnepoint, plotpoint og så videre for nogle af de metoder, der har været nævnt.

Ars Magica har to former for XP. Der er point, som bruges til at forbedre almindelige færdigheder, som fås ved at gå på missioner, og der er XP, som bruges til at forbedre magiske kundskaber, som fås ved at blive hjemme og studere. I The One Ring er der Advances, som forbedre færdigheder, og som fås primært gennem succesfuld aktivering af skills, og der er XP, som fås ved at stræbe efter mission og for deltagelse i spillet, og de bruges til at forbedre særlige evner og kampevner.

I D&D organized play gives der adgang til magisk udstyr, når man har haft deltaget i spillet, og jeg anvendte en lignende regel i kampagnen Den store troldmandsskole, hvor spillerne adgang til magiske ting som alternative XP. I rollespillene Mouse Guard og Burning Empires er der flere forskellige former for skæbne- og plotpoint, og de har hver deres måde at blive indtjent på. Systemet skubber spillerne i flere forskellige retninger, som alle er bundet til karakterernes personligheder og væremåder, som bliver udfordret undervejs i spillet, og belønnet ved at man tager udfordringen op. Warhammer Fantasy 4th edition forsøger noget lignende med sit Short og Long Term Ambition system samt retningslinjerne for optjening af Resolve og Fate point, men det er et ufærdigt system. Læs i stedet et af Burning-spillene for inspiration til at gøre det godt.

Konklusionen er, at der kan være flere forskellige mekanismer side om side til at optjene belønninger med, og der kan være forskellige typer af belønninger i brug på en gang. Hvis man f.eks. i D&D gerne vil give XP/levels efter milestone-princippet men samtidig med også gerne vil belønne for godt bidrag ved bordet eller for at udsætte sin karakter for farer, kan man belønne med inspiration points, magic items, boons, plot points, fate points etc.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, indie, Mekanik, Rollespil, Spildesign og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.