Vaner og uvaner, version II

For nogen tid siden introducerede jeg en regel fra Burning Empires i min D&D-kampagne. Spillerne kunne godt lide reglen. De syntes, det var rart med reglen, fordi det satte en række handlinger på automatpilot.

Som spilleder er jeg glad for reglen, fordi den fik spillerne til at tænke over deres karakterer og derved uddybe dem mere. Det kan jeg godt lide.

Spillerne kan godt lide reglen, fordi når de fraviger deres vaner og uvaner i situationer, hvor det spilteknisk vil være ufornuftig, men dramaturgisk set spændende, så belønnes de med plotpoints.

Min spillere har nu fået tænkt igennem, hvad deres karakterers vaner og uvaner er, og skrevet dem ned, så jeg kan følge dem og se, hvornår der bliver fraveget fra en vane og derved tjent et plotpoint.

Et helt nyt sæt konflikter og eskaleringer

(Jeg misbruger lige termen eskalering i det følgende).

For at et plotpoint kan optjenes, skal en vane fraviges, og for at en vane kan fraviges, skal muligheden for fravigelse være der.

En spiller har skrevet “Har altid Feather Fall parat”. Aha! Så bliver vi nødt til at have en konflikt på nogle tagrygge, ellers bliver der ikke mulighed for at fravige vanen. I denne situation ændres en scene til at udspille sig på tagrygge.

En anden spiller har skrevet, at hendes karakter, Aevilja, altid bryder med hendes forældres forventninger til hendes uddannelse, karriere og giftemål. At bryde med denne regel kræver, at karakteren vælger konformitet, at hun gør som hendes forældre forlanger af hende.

Den ene af de to vaner kan beskrives, som værende meget spilteknisk orienteret. Den rammer ind i en helt specifik begivenhed og handler om, at beskytte karakteren mod de farer den kan blive udsat for. Den anden handler om en bestemt type konflikter, ikke om måden de løses på eller hvilke spiltekniske tiltag, der ligger bag.

For at få feather fall i spil, kræver det at scener omtænkes, eller at en eksisterende konflikt forværres eller eskaleres fra f.eks. at være en jagtscene i langs jorden til at være en jagtscene langs tagrygge.

For at få teenage-oprøret i spil kræver det et nyt sæt scener. Vi har ikke tidligere haft Aeviljas forældrene rigtigt i spil, men spilleren har sendt et indirekte signal om en interesse for konflikter her. Der er ikke meget ved denne vane eller denne side af karakteren, hvis den ikke kan komme i spil. Jeg kan som spilleder enten sætte helt nye scener, hvor forældrene stiller krav til datteren (“Nej, du kan da ikke gå klædt sådan”), eller eskalere allerede eksisterende konflikter ved, at forældrene tager parti for den ene eller den anden part i intrigerne og forlanger, at deres datter gør det samme – er spilleren villig til at følge konformiteten og opnå sit plotpoint (og måske gøre konflikten endnu værre), eller vælger spilleren den mere sikre løsning og lader sin karakter gå egne veje (hvilket kan også forværre situationen)?

Karaktererne i centrum

Jeg havde oprindeligt ikke haft tænkt på, at vanerne og uvanerne åbnede op for at forværre eksisterende konflikter eller for at skabe nye konflikter, men da jeg kiggede på listen over karakterernes vaner og uvaner, fik jeg øje på potentialet. Ideen er på ingen måde ny, og det er aldeles ikke min ide, men den er brugbar.
Spillerne har med deres vaner og uvaner givet lang række forslag til scener, som vil sætte deres karaktere i centrum og give spillerne mulighed for at foretage valg, som er relevante for deres roller.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Rollespil, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.