[Monicas kampagne] Star Trek

For nyligt talte jeg med Monica om en Star Trek-kampagne. Hun kunne godt tænke sig en tv-serie-kampagne eller episodisk kampagne i stil med ToS eller TNG, som udspiller sig en rum tid efter Voyager og DS9. Vi brainstormede diverse koncepter, regelsystemer og specialiserede mekanikker, så hun kunne ramme den ønskede stemning.

Her er så min version af Monicas kampagne:

Den udspiller sig en god tid efter Voyager og DS9. Man sender en ekspedition ud for at genbesøge og opdatere databaserne om de sektorer, som ToS undersøgte og vurderede uegnede til First Contact. Er der sket en uvikling, som berettiger dem til first contact eller ej? Ekspeditionen er draget af sted med en database, der hverken er fuldt opdateret eller helt intakt, og de planeter, der besøges undervejs, kan således være hentet fra tv-serien, som det kan være helt nye planeter, som måske blev besøgt mellem episoderne. Der følger hertil et subplot, hvor den unge og uerfarne ekspedition er sendt af sted af en døende officer, som rejser med i en nedfrosset tilstand, og som kan vækkes, hvis situationen kræver det. Målet er at finde en kur til den døende officer.

Det er en kampagne, der fokuserer på Prime Directive, og på opdagelser af nye verdener. Formen er episodisk med en mild story arc til at binde dem sammen, og som måske i løbet af anden sæson vokser til noget seriøst. Rent plotmæssigt har vi snakket om en løs struktur, hvor spilleder præsenterer dagens planet, problem og plot, men hvor der ikke er given bestemt løsning, men at den i stedet vokser ud af spillet, der har spilpersonerne i centrum.

“Stardate …”

Stemningen skal blandt opnås ved at hver spilgang/episode indledes med musikken fra serien, hvortil en af spillerne laver en indledningsmonolog over seneste hændelser (som har udspillet sig mellem episoderne).

Jeg har anbefalet Monica at lege med The Shadow of Yesterday/Solar System-reglerne, da de er lette at være og frit tilgængelige på nettet, foruden at jeg har nogle meget positive erfaringer med dem fra min Transhuman Space-kampagne.

De to fede ting ved reglerne:

Tangenter* – der stimulerer til rollespil og drama, da de belønner spillerne for at forfølge deres karakterers mål, og som ligefrem er designet til, at man malker dem for XP. Blandt andet vil der være Tangenter, der understøtter spilpersonernes art (klingon, menneske etc.) og kulturelle baggrund, foruden en Prime Directive-Tanget. Tangenter kan laves hurtigt og uden vanskeligheder.

To hurtige eksempler:

Tangent (Motivation): Generel race/art/kultur/etnicitet

  • 1XP: Spilpersonen agerer på baggrund af sin race/art/kultur/etnicitet
  • 3XP: Spilpersonen lider pga. af sin race/art/kultur/etnicitet
  • Buyoff: Spilpersonen ophører med at identificeres på sin race/art/kultur/etnicitet

Tangent (Motivation): Prime Directive

  • 1XP: Hver gang der er en mulighed for at bryde Prime Directive (altså XP for at havne i dilemmaet)
  • 3XP: Nægte at bryde med PD på trods af løfter eller trusler
  • Buyoff: Bryde med Prime Directive (NB. det sker ikke automatisk, når man bryder PD, men det er en valgmulighed)

Genopfriskning – fordi det integrerer “healing” i rollespillet, fordi det giver plads til nogle stemningsfulde scener (som er måden, vi typisk anvender det på) eller fordi man kan anvende det til at presse spillerne**.

Der skal føjes lidt subsystemer til kampagnen – men det er netop en af forcerne ved reglerne – der er plads til subsystemer. Et for rumskibskamp og et for forhandlinger mellem spillerne om hvordan dagens problem skal løses, da Monica gerne ville have Dogs in the Vineyard-eskaleringen med i spillet mellem spilpersonerne, og samtidig åbner det for en åben struktur, hvor spillerne er med til at definere løsningen på dagens problem. For at inspirere spillerne til at få deres karakterers indre liv frem er det tanken, at hver spilperson fører en privat log, som kan fortælles som en monolog for de andre spillere (a la blogging-scener fra Los Angeles Noir).

Flere regler i den kommende tid.

*) På engelsk hedder de keys. Jeg har omdøbt dem til memer i Transhuman Space-kampagnen, og til Star Trek-kampagnen finder jeg betydningen Tangenter ganske passende, da musik spiller en rolle i kampagnen.

**) I Solar System er der eksempler på dette. Tricket er, at der må ikke rulles terninger i en Genopfriskningsscene, ellers bliver der ikke genopfrisket, og man kan derfor presse en spiller til at acceptere hændelserne i en scene, hvis denne vil have sin spilperson genopfrisket, ellers må spilleren rulle terninger.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i indie, Rollespil, Science fiction, The Shadow of Yesterday. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.