Fredagsmonster: Øglefolksmumierne fra Mismodets ørken (D&D / Hinterlandet / Forbidden Lands)

Fredagsmonster er indlæg postet på en fredag, der beskriver et af de monstre, jeg bruger eller har brugt i en af mine rollespilskampagner. Monstret er udstyret med stats til tre forskellige rollespil, så du nemt kan finde inspiration i det og bruge det til dit eget spil.

Fredagens monster er øglefolksmumierne fra Mismodets ørken, som stammer oprindeligt fra min Tomb of Annihilation – Mystara Edition kampagne (denne episode), som benytter sig af D&D 5th edition reglerne. Forneden kommer stats til D&D 5th, Forbidden Lands og Hinterlandet. Allersidst vil der være nogle generelle overvejelser om designet.

Øglefolksmumier

Disse monstre blev konfronteret af brave helte, da de udforskede den mystiske ziggurat i Mismodets ørken.

Øglefolk har form som menneske beklædt med skæl. Hovedet er næsten som en øgles med en lang snude og en række af sylespidse tænder. De lange arme ender i skarpe klør. Det hele er falmet og emmer af støv. Den mumificerede krops smaragdgrønne skæl er for længst falmede og har mistet deres gnist. Hele kroppen er indtørret og vissen, og den er omtrent lige så tør og falmet, som de røde rober, de er iført. På torso hen over den lasede robe hænger enkel brystplade i kobber, og på skuldrene er skulderpanser i mat kobber. På arme og om halsen hænger tærede læderemme, og fra dem dingler spinkle smykker af sølv og kobber med dybblå tyrkis-udskæringer, som forestiller dyr. Ved siden ophængt i en læderrem er et kobbersværd.

En sort aura af frygt udstråler fra de rådnende kroppe, som fylder omgivelserne med en unaturlig frygt, som kan lamme fjender, og de ligblege øjenæbler kan gløde gult med voldsom kraft, som får metal til at ophedes voldsomt, så det gløder af varme og brænder folk.

Dungeons & Dragons (Player-Facing System)

AC 13; HP 40; Initiative +1; Save +2; Proficiency +2

Sårbar: Ild (dobbelt skade); Radience (+d6 dmg)
Forsvar: Resistent mod ikke-magiske våben (½ skade); Korporlig udød
Angreb:

  • Bronzesværd+8, dmg 2d4+3 eller
  • Rådden klo+5, dmg 1d4+3+infektion (kan ikke spendere Hit Dice, indtil helbredt – Con save 18), eller
  • Varmeblik (Heat Metal spell; recharge 6)
  • Frygtaura (rkv 15 fod; Wisdom save 11/6; hvis fejlet Frightened/Paralyzed) (effekt er afhængig af, hvor meget man fejler saving throw med)

Skatte: 1t4 smykker – tyrkis skåret som fugle og firben i sølv- og bronzefatninger

Forbidden Lands

Attributes: Strength 6; Agility 2
Skills: Scout 2
Movement: 3
Armor Rating: 2
Weakness: Sårbar over for ild og livsmagi (angrebene får +2 færdighedsterninger)
Typical Gear: Bronzesværd, bronze-brystplade, 1t4 smykker (tyrkis skåret som fugle og firben i sølv- og bronzefatninger)

Angreb (kast 1t6 hver runde for monstrets opførsel)

  1. Hug med bronzeklinge. Dødningen angriber med sin bronzeklinge. En eventyrer angribes med 8 basisterninger og gør skade efter våbentypen.
  2. Slag med rådden klo. Mumien langer ud med sine rådnende og betændte kløer. En eventyrer angribes med 7 basisterninger og våbenskade 1 (skarp skade). Angrebet har Virulence 4 (ofret kan ikke hele sår og skader, så længe infektionen er der).
  3. Stød og slag. Mumien jager ud med sin klinge mod en eventyrer og foretager et kraftfuldt stød med sin klo mod en anden eventyrer. Begge eventyrere angribes med 6 terninger, og skaden er efter våbentype og kloen er våbenskade 1 (skarp skade). Klo-angrebet har Virulence 4 (ofret kan ikke hele sår og skader, så længe infektionen er der).
  4. Betændt bid. Mumien snapper efter en eventyrer med sit lange gab fyldt med sylespidse tænder og råddenskab. En eventyrer angribes med 6 basisterninger og våbenskade 2 (skarp skade). Angrebet har Virulence 2 (ofret kan ikke hele sår og skader, så længe infektionen er der).
  5. Brændende blik. Øjnene gløder kraftigt gult med et hedt skær af varme, og en eventyrer inden for Short afstand oplever at dennes våben eller rustning af metal bliver glohedt på få øjeblikke. Rul angreb med 8 terninger og våbenskade 1. Hvis angrebet er succesfuldt, er våbnet eller rustningen glohedt, og i den følgende runde gør det 1 skade, indtil man er af med rustning eller våben. Effekten varer ved i 1t3 runder.
  6. Frygtens aura. En sort bølge af frygt emmer ud fra mumien og påvirker alle levende væsner inden Near afstand. Mumien laver et frygtangreb med 5 terninger.

Hinterlandet

  • Forsvar 14; Tærskel 7; Sår 3; Resistens 12 (Ild 9); Morale 15 (udød)

Særligt:

  • Korpolig udød (påvirkes ikke af ting, der særlige påvirker levende, såsom gift, sygdom og lignende).
  • Resistent over for normale våben (våben, som ikke er magiske, velsignede eller særligt egnede mod udøde, gør -1t4 skade, og hvis skaden er under tærsklen, mister mumien ikke et sår).

Sårbar: Ild (+1 sår i skade); Hellig kraft (+1t3 skade)

Angreb:

  • Bronzesværd+8, skade 2t4+3 eller
  • Rådden klo+5, skade 1t4+3+infektion (ofret kan ikke få livspoint fra førstehjælp, indtil infektionen er helbredt; modstås med et Resistenstjek (udholdenhed; sygdom; nekromanti) 14), eller
  • Varmeblik (rkv. 30m; metalvåben eller rustning bliver glohedt – ofret skal klare et Resistens (viljestyrke) 12 for at hindre effekten; hvis det fejler, bliver genstanden brændende hed og gør 1t8 i skade, så længe man er i berøring med den; effekten varer 1t3 runder)
  • Frygtaura (rkv 5m; Resistenstjek (visdom; frygt) mod 8/12; hvis det fejler mod 8, er man lammet af frygt (modstander har fordel på angreb; ofret kan ikke agere i 1t3 runder); hvis det i stedet fejler mod 12, er ofret skræmt (ulempe på angreb mod dødningen i 1t3 runder).

Skatte: 1t4 smykker – tyrkis skåret som fugle og firben i sølv- og bronzefatninger.

Bemærkninger

Disse monstre er en variation over dødninge, som man kan kæmpe imod i hobevis. Det er ikke en unik vampyr eller dødsridder, men derimod et ikke ubetydeligt horde-monster, som både er svære at standse, og som kan overvindes i større omfang, hvis man bruger de rette våben. Det er en slags puzzle-monster, hvor kunsten er at bruge det rette våben til at vinde over dem.

De glødende øjne i de indtørrede dødninge er et angreb inspireret af special-effekter fra 70’er og 80’er film, hvor den visuelle effekt akkompagneres af en lidt skinger lydeffekt, og man ser hvordan heltens våben eller rustning pludselig gløder med en billig specialeffekt tegnet ind på filmen.

De udøde øglefolk har desuden en historik i D&Ds Mystara-setting, hvor man i de rette egne af The Known World (blandt Ylari emiraterne og Ierendi kongeriget) kan finde levn af en hedengangen øglemandskultur, og naturligvis efterladte dødninge, som vågner til live, når de forstyrres.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Forbidden Lands, Hinterlandet, Rollespil, Spildesign og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Fredagsmonster: Øglefolksmumierne fra Mismodets ørken (D&D / Hinterlandet / Forbidden Lands)

  1. Johs siger:

    Nu spørger jeg måske dumt (og det handler om at jeg ikke er særlig vant i D&D), men er kobolder ikke øglemænd? Er det i virkeligheden kobold-mumier? Eller er der ikke kobolder i Mystara?

    Like

  2. Morten Greis siger:

    Mystara har kobolder. Kobolder er lidt spøjse, fordi de oprindeligt har hundetræk og så skifter de omkring 2000 til at have dragetræk.
    Øglefolk er egentlig firbensfolk, men det fungerer bedre på engelsk end dansk, hvorfor jeg har kaldt dem øglefolk.

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.