[Aliens-scenariet] Næsten Basic Roleplaying

Her er så en kort gennemgang af reglerne til Aliens-scenariet.

Evner og færdigheder

Her låner jeg entydigt fra Unknown Armies. Hver spilperson har fire evner, som jeg har valgt at døbe Sind, Krop, Psyche og Social. I Unknown Armies besidder spilpersonerne Body, Mind, Soul og Speed. Jeg har med vilje ændret sammensætningen til Krop, Sind, Psyche og Social for at nedtone det fysiske element, mens kampreglerne i UA har er udformet sådan, at har to fysiske evner.

220 point fordeles mellem de fire evner, og derefter fordeles 220 point på færdigheder, der knyttes til de fire evner. Antallet af point i en evne sætter loftet for, hvor mange point, der kan anvendes på færdigheder under den evne – hvis der er 50 i Krop, kan der anvendes 50 point på Krops-færdigheder. (Men jeg vil ignorere point-grænserne, da det er et oneshot scenarie).

Ved siden af disse færdigheder, besidder hver spilperson nogle gratis basis-færdigheder:

Basis-færdighederne

  • Krop: General Atletik 15%, At strides 15%
  • Sind: General lærdom 15%, Opmærksomhed 15%
  • Social: Lyve 15%, Charme 15%
  • Psyche: Holde hovedet koldt 15%, Empati 15%

Færdigheder

Færdigheder gør det, som de hedder. Jeg vil ikke bruge tid på langvarige beskrivelser af alskens færdigheder, og jeg vil ikke til et enkeltstående scenarie anvende færdigheder, der aktiverer specielle evner, som det findes i UA.

Coolness

Hver spilperson besidder et antal Coolness-point, som matcher spilpersonens Psyche. Coolness er en slags mentale hit points. I Unknown Armies besidder hver spilperson et antal woundpoint lig med deres Body stat, altså samme princip, der er til gengæld ikke nogen kropslige hit points.

En af spilpersonerne er en “Ripley-karakter”, og hun har derfor ekstra mange Coolness-point.

Komplikationsrul

Jeg har valgt at omdøbe alle de klassiske tests og færdighedsrul til Komplikationsrul. Ingen biroller ruller terninger – i stedet ruller en spilperson et forsvarsrul, når denne angribes, og et angrebsrul, når denne angriber. Det er helt det samme princip som i Whispering Vault, hvor de eneste terninger spilleder ruller er skadesterningerne. Der er således ingen stats på nogen af birollerne, da alt sættes i relation til spilpersonerne.

Det hænger sammen med den måde, spillerne ruller deres terninger på. Som udgangspunkt antages det, at en birolle altid har held med sit forehavende, hvis ikke spilpersonen opnår et en succes med sin færdighed. F.eks. betyder det, at spilleder ikke ruller for om birollen får øje på spilpersonen, der har skjult sig inde i laboratoriet, for birollen vil automatisk få øje på spilpersonen, hvis denne ikke klarer sit terningslag.

Dette terningeslag kalder jeg et komplikationsrul – og det består i, at man ruller under en given færdighed med sine %-terninger. Årsagen til, at der er tale om et komplikationsrul er, at ud fra mit ønske om, at der skal være fremdrift i alle handlingerne, så antages det, at spilpersonen som udgangspunkt er succesfuld i sine forehavender, og det, der rulles om, er hvorvidt der opstår komplikationer undervejs.

Eksempel: En spilperson prøver at skyde en birolle, mens de er i kontrolrummet på rumstationen Styria LV-4. Hvis spilpersonen har succes, så lykkes det, og hvis spilpersonen fejler, så lykkes det også, men der opstår en komplikation undervejs. Det kan være, at spilpersonen samtidig med løber tør for ammunition, eller at kuglen strejfer ofret, og derefter punkterer glasruden, og pludselig suges al atmosfæren ud.

Eksempel: En spilperson trænger ind i kontor for at stjæle nogen dokumenter. Hvis denne klarer sit indbrudsrul, så findes dokumenterne, og spilpersonen slipper af sted med indbrudet. Hvis det fejles, så finder spilpersonen dokumenterne, men bliver taget på fersk gerning af vagten.

Hvem bestemmer udfaldet?

Det gør spilleder, og det er i særdeleshed med vilje i dette scenarie. Jeg er ude på, at skabe et scenarie hvor den djærve spilleder kan skabe et element af uhygge. Derfor er der Coolness-reglerne, og derfor bestemmer spilleder: for hjælpeløshed er et andet vigtigt element i horror-genren. Hvis spilleren har fortælleret, har denne også kontrol, og den onde skæbne er pludselig ikke så ond. Dette er ikke personal horror, men et mere frygtpræget scenarie, og der er man offer for skæbnen. Komplikationsrullet sikrer på den ene side fremdriften, på den anden side at spilpersonerne ikke laver fjollede fumbles, og det sikrer, at selvom man er succesfuld ved et fejlet terningeslag, så kommer det til at gå grufuldt galt alligevel.

Kamp og skade

Komplikationsrullene bærer direkte over i kamp. Her har jeg så længe spekuleret over, om der skal være hitpoints eller ej. En anden mulighed er, at anvende konsekvenser som skade. Det er den mekanik, der findes i Covenant og i Cold City, og som jeg har foreslået stjålet lånt her.

Med konsekvens betyder det, at hver gang en spilperson fejler sit komplikationsrul, så opstår der negative konsekvenser i kampen, og spilleder tildeler en negativ deskriptor baseret på hændelsen.

Eksempler: Brækket arm, brandsår, flænge over panden, blåt øje, knækket ego, flakkende blik, ryster på hånden.

Eksempel: En spilperson angriber en alien med et langt, tilspidset stålrør, og fejler sit komplikationsrul. Spilleder dikterer, at spyddet jager gennem alienen, dræber den, og en sky af syreblod sprøjter ud over spilpersonen, der tager “brandsår efter syre” som en negativ deskriptor. (Bemærk, da kontrollen netop er hos spilleder, kunne denne også have dikteret, at alienen stadig var i live …)

Hver negativ deskriptor giver en straf på terningslagene, der langsomt akkumuleres, indtil spilpersonen har akkumuleret så mange, at denne er hjælpeløs. Dette kan gøres på to måder. Enten ved at spilpersonen simpelthen akkumulerer f.eks. -10% point pr. negativ deskriptor, eller ved at de skrives ind på en lille helbredstabel (bedste eksempel er nok The Shadow of Yesterday, men er kendt fra alskens rollespil, som f.eks. Storyteller). Jeg vil i den forbindelse nok holde systemet simpelt og lade straffen til terningrullet være generel og gælde alle færdigheder.

Når en spilperson er hjælpeløs pga. af akkumuleret skade, så kan spilleder eliminere denne, hvis ikke fiktionen allerede dikterer spilpersons død, såsom at vedkommende blive slynget gennem en luftsluse ud i vakuum uden beskyttelsesdragt.

Det er næsten Basic-reglerne

Bortset fra at der er langt færre evner og færdigheder, ikke alskens detaljerede regler for våben og specielle manøvrer i kamp og ingen hit points.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Basic Roleplaying, Bughunters, indie, Rollespil, Science fiction. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.