Traveller – High and Dry – eventyret begynder

Mellem julekalenderens episoder om rollespil i 2010’erne så får jeg også spillet noget rollespil og brætspil, og det er blandt andet blevet til en runde Traveller. I mit første indlæg kaldte jeg det for Classic Traveller (som dækker de to første udgaver fra 70’erne og 80’erne), men lige nu er vores Traveller Character Creation spredt ud over flere forskellige udgaver, hvor vi veksler mellem Classic Traveller, Traveller (Mongoose 1st edition) og Traveller (Mongoose 2nd edition), så der er årtier mellem regelbøgerne.

Traveller er mere eller mindre bagudkompatibelt med sine ældre udgaver, ligesom Call of Cthulhu er det. Kernen i systemet er den samme på tværs af udgaverne (2d6+skill+ability vs 8), men visse skills skifter navne eller bliver lagt sammen i fælles kategorier, fordi de er for specialiserede (præcis ligesom i Call of Cthulhu) (eller tidens teknologi kræver til en opdatering, så den ikke er mere primitiv end nu), og der kommer ekstra karriere-muligheder under karakterskabelsen, men ofte kan skills blot håndteres ud fra deres navne, og så gør det ikke noget, at skills skifter navne eller sammenlægges.

Sidst lavede vi karakterer, og det gjorde vi igen denne gang, hvilket ikke er uden for rammerne i Traveller, hvor man ikke ved, hvad man kommer til at spille. Jeg fik denne gang skabt en ingeniør/militærofficer i flåden, der i ingeniør-korpset afdækkede flere sager med korruption, som skabte ham mange fjender, men også sikrede ham en solid karriere, der fik ham ud på en prestigefyldt diplomatisk mission, og fik etableret ham en gode kontakter. Hans karriere kom imidlertid til kort, da han blev hårdt såret under en træfning i den øverste atmosfære over en planet. Flåden dækkede heldigvis lægeregningen, og han kom  sig snart fuldstændig over sine skader, men hans karrieremuligheder var kørt fra ham, og han besluttede sig derfor for en karriere som selvstændig opdagelsesrejsende. Min karakter har en sjov blanding af pilot-færdigheder og ingeniør-færdigheder foruden fægtning, som han mestrer overraskende godt fra sin tid i officerskorpset.

High and Dry

Vi er begyndt på scenariet High and Dry. Sammen med et par venner er vores eks-officer draget ud for at tage et scout-rumskib i besiddelse. Med et fragtskib er vi ankommet til rumstationen ved planeten Fist (pop. 30000) i Trojan Reach regionen i The Claw sektoren (opkaldt sådan, fordi på stjernekort er regionen kloformet), som er et grænseland mellem de mere civiliserede egne af Tredje Imperium og Aslan regionerne.

Kort fortalt begynder historien med ankomsten til rumstationen, hvor vi snart lærer, at spejder-skibet ikke er i rumhavnen, fordi det forrige mandskab ikke vedligeholdt skibet ordentligt og havde problemer med skibets astrogation (hvilket heldigvis er et område, min karakter kan noget indenfor). Det viser sig, at skibet er blevet efterladt ved planeten Umemi, som ligger et par hop (og hvert hop er en uges rejse) herfra. Via et lidt med kaptajn Michelles skib, Autumn Gold, kan vi blive fragtet til Umemi, hvor vi kan tage High and Dry i besiddelse, foretage indledende reparationer og flyve det tilbage til stationen ved planeten Fist. Rejsen foregår fredeligt, og vi lærer besætningen ombord på Autumn Gold at kende, og vi hører, at der er problemer ved grænseverdenerne nær Aslan planeterne (løvefolkets imperium), blandt andet grænseverdenen Dirax (se det skal vi nok bide mærke i), inden vi ankommer til Umemi. Planetens befolkning er på 3000, hvoraf 70% er varg (dvs. et hundefolk) og resten er mennesker, og planeten har ingen rumbase men blot en rumhavn, som vi bliver fløjet ned til.

Herfra fortsætter historien næste gang, når vi skal samle High and Dry op, og der er sikkert ingen problemer med det. Sikkert slet ingen …

Bemærkninger

Vi brugte en del tid på at lave karakterer, snakke univers og kigge på stjernekort over The Claw, Trojan Reach og så videre, så spilforløbet var kort, men det gav os en generel introduktion til historiens forløb. En del af scenariets formål er at give os vores første rumskib, da den slags i Traveller er dyre, og man kommer til at afdrage længe på dem (lidt a la Star Wars: Edge of Empire, som også ligger op til, at man har gæld pga. ens rumskib).

Vi har ikke haft regelsystemet i brug endnu andet end at lave karakterer, men dette var også blot indledningen, og der skal nok opstå problemer, som kræver en inddragelse af reglerne, så vi får set mere til dem. Mere om det næste gang, der spilles Traveller.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Rollespil, Traveller og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Traveller – High and Dry – eventyret begynder

  1. For dem som kender Traveller kan jeg nævne at A) jeg har flyttet scenariet en smule for at få dem tættere på Drinax, hvis vi skulle for lyst til at køre den kampagne, B) scenariet er et remake af et Classic Traveller scenarie der hedder S-Type.

    Liked by 1 person

  2. Pingback: Traveller – High and Dry – Vores første rumskib | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.