Fredagsmonster: Askeorme (D&D / Hinterlandet / Forbidden Lands)

Fredagsmonster er indlæg postet på en fredag (duh!), der beskriver et af de monstre, jeg bruger eller har brugt i en af mine rollespilskampagner. Monstret er udstyret med stats til tre forskellige rollespil, så du nemt kan finde inspiration i det og bruge det til dit eget spil.

Fredagens monster er askeorme, som stammer oprindeligt fra min Tomb of Annihilation – Mystara Edition kampagne (denne episode), som benytter sig af D&D 5th edition reglerne. Forneden kommer stats til D&D 5th, Forbidden Lands og Hinterlandet. Allersidst vil der være nogle generelle overvejelser om designet.

Askeorme

En grå og sort levende sky af aske. Skyer af gnister fyger fra bæstets indre, og luften omkring den enorme orm fyldes med røg og skyer af aske. Askeormen er omtrent en meter eller mere i diameter, og den er omtrent 10-15 meter lang, men dens egentlige form og størrelse er svær at vurdere, da overgangen mellem askeorm og den omkringstående askesky er uklar. To sorte huller, hvor øjnene skal være, udstråler et begær efter at forkulle og nedbrænde alt, og fra deres dyb fyger det med gnister. Bæstet udstråler en intens hede. Det er intet langsomt væsen, men et vindpust af død og ødelæggelse, som smyger sig om sine fjender.

Askeorme er levendegjort aske, som ifølge nogle elementalister er skabt af askemephitter, da askeorme ofte ses i mephitternes tjeneste. Hvor askemephitter udviser (ondskabsfuld) intelligens, er askeorme primitive, dyriske væsner, hvis eksistens er bundet til en ødelæggende forvanskning af naturen.

Dungeons & Dragons (Player-Facing System)

Størrelse: Kæmpe; Type: Elemental Animal

AC 13; HP 130; Fart 60 fod; Afværgeslag +1; Færdighed +0; Initiativ +3

Særlige ting:

  • Elementarvæsen – besidder immuniteter som et ikke-biologisk dyr
  • Røgform – krop er formet af røg, som hele tiden genformer sig, så intet kan gribe og fastholde væsnet (ingen grapple og lignende)
  • Immun: Ild, Gift

Sårbar:

  • Vindbaserede angreb gør +1t6 skade

Angreb:

  • Bid+6; Skade 2t6+sluge
    • Hvis angrebet rammer med 6+, bliver ofret slugt i en mundfuld
    • Slugte ofre: Ofret forsvinder ind i ormen og befinder sig i en slags ekstradimensionelt rum, som er helt mørklagt og fyldt med brændende hed aske. Ofret tager automatiske 1t6 stump skade + 1t6 varmeskade hver runde. Formularer, som tillader etherealbevægelse, lader personer undslippe ormen, og ellers er de fanget, indtil den dør. Ofrene kan angribe ormens indre askemørke (Forsvar 20).
  • Hedeaura: Alle inden for 10 fod tager 1t6 varmeskade
  • Askesky: Området omkring slangen fyldes med en sky af aske, som fylder blænder og forstyrrer. I begyndelsen af hver runde skal levende væsner i askeskyen foretage et afværgeslag (udholdenhed) 12 eller miste en action. Skyen fylder et område på 30 fods radius, den tager en runde at danne, og dens størrelse halveres, hvis det blæser.

Forbidden Lands

Attributes: Strength 12; Agility 6
Movement: 3
Armor Rating: 2 (Incorporeal Ashcloud)

Angreb (kast 1t6 hver runde for monstrets opførsel)

  1. Bidangreb. Askeormen forsøger at lukke sine kæber om sit offer og knuse det i en sky af sod og gnister. Rul angreb med 9 terninger og våbenskade 2 (skarp skade).
  2. Sluge. Bæstet rejser sig, knejser over ofret og dykker ned for at sluge det i en mundfuld. Modstanderen med lavest styrke angribes, som skal klare en Bevægelsestest (ikke en action). Hvis det fejler, bliver ofret slugt, og ofret angribes af 8 terninger og våbenskade 1 (skarp skade). Ofret befinder sig nu i et ekstradimensionelt rum, som kun kan undslippes med trolddom eller ved at besejre askeormen.
  3. Slag med halen. Askeormen sender en bølge af ulmende gløder og glohed aske mod sit bytte, som risikerer at blive slået omkuld af den voldsamme kraft. En modstander bliver angrebet med 8 terninger og våbenskade 1 (stump), og hvis modstanderen tager skade, bliver denne slået omkuld.
  4. Indhylle i aske. Askeormen skaber en intens og brændende sky af aske omkring sig, som indhyller dens fjender og hindrer dem i at se ormen. Alle inden for nær afstand kvæles i aske og brændes af gløder. Askeormen kan ikke angribes af afstandsvåben i denne runde, og alle inden for nær afstand angribes med 6 terninger.
  5. Hedeaura. En bølge af intens hede stråler ud fra askeormen. Alle inden for armslængde rammes af hedebølgen. Rul 7 angrebsterninger for skaden (varme).
  6. Stormløb. Askeormen bevæger sig som en brændende sky af hed aske hen over sin modstander, og når den stopper sin bevægelse er den på lang afstand af sin modstander. Askeormen laver et angreb med 9 terninger, og efter angrebet er den ude på kort afstand af minimum den modstander, som den angreb.

Hinterlandet

  • Forsvar 12; Tærskel 12; Sår 7; Resistens 12 (Ild 18); Morale 14 (elementar)

Særligt: Elementardyr i røgform (kan genskabe sin krop; kan ikke fastholdes, gribes eller væltes). Er immun over for ild, men også overfor gift, sult, sygdom og lignende ting, som gælder for biologiske væsner.

Sårbar: Vindbaserede angreb svækker ormen, så den mister et sår.

Angreb:

  • Bid+6; Skade 2t6+sluge
    • Hvis angrebet rammer med 6+, bliver ofret slugt i en mundfuld
    • Slugte ofre: Ofret forsvinder ind i ormen og befinder sig i en slags ekstradimensionelt rum, som er helt mørklagt og fyldt med brændende hed aske. Ofret tager automatisk 1t6 stump skade + 1t6 varmeskade hver runde. Ofrene kan angribe ormens indre askemørke (Forsvar 18).
  • Hedeaura: Alle inden for 3 meter tager 1t6 varmeskade
  • Askesky: Området omkring slangen fyldes med en sky af aske, som fylder blænder og forstyrrer. I begyndelsen af hver runde skal levende væsner i askeskyen foretage en Resistenstest (udholdenhed) 8 eller miste en handling. Skyen fylder et område på 10 meter radius, den tager en runde at danne, og dens størrelse halveres, hvis det blæser.

Bemærkninger

Ligesom sidst med kæmpekrokodilleskelettet er der tale om et Player Facing monster, dvs. jeg er kun interesseret i monstrets stats i det omfang, det interagerer med spillerne, og jeg er derfor begyndt at reducere mængden af stats betydeligt, så det kommer tættere på ældre versioner af D&Ds monstre. Monstret er denne gang tænkt at optræde sammen med en flok mephitter, så det ikke står alene over for eventyrerne.

Monstret er heller ikke tiltænkt 6-8 daglige encounters, men tilhører en model, hvor der typisk kun er 1-3 encounters på en dag, og jeg derfor typisk bruger større og vildere monstre, da karaktererne snildt kan overleve det.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Forbidden Lands, Hinterlandet, Rollespil, Spildesign og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.