Fredagsmonster: Den udøde spådomskone fra Konkylietårnet (D&D / Hinterlandet / Forbidden Lands)

Fredagsmonster er indlæg postet på en fredag, der beskriver et af de monstre, jeg bruger eller har brugt i en af mine rollespilskampagner. Monstret er udstyret med stats til tre forskellige rollespil, så du nemt kan finde inspiration i det og bruge det til dit eget spil.

Dette indlæg er en fortsættelse af sidste fredagsmonster – De udøde spåkoner fra Koralbyen – og denne gang er det deres søster, som holder til i Konkylietårnet: Den udøde spådomskone fra Konkylietårnet. Hun stammer oprindeligt fra min Tomb of Annihilation – Mystara Edition kampagne (denne episode og denne episode), som benytter sig af D&D 5th edition reglerne. Forneden kommer stats til D&D 5th, Forbidden Lands og Hinterlandet. Allersidst vil der være nogle generelle overvejelser om designet.

Konkylietårnet

Denne spåkone holder til i det mystiske Konkylietårn, som er en tretten etager høj konkylie, som står ved bredden i Tågernes sø, mens hendes to søstre befinder sig i en grotte i det gigantiske koralrev, som er ude på Tågernes sø, og som kaldes Koralbyen.

Spåkonen fra Konkylietårnet er en spinkel skikkelse. Hendes ben er foldet over kors, og hun svæver et godt stykke over jorden. Et laset bind for øjnene skjuler hendes blik, men man kan stadig tydeligt mærke, hvordan hun iagttager de levende. Hun er akkompagneret af De Manifesterede Tempelvogtere.

Dungeons & Dragons (Player-Facing System)

Størrelse: Medium; Type: Udød (korpolig/ulegemlig)

Spåkonen fra konkylietårnet:

  • AC 13; HP 80; Flyve 30 fod; Afværgeslag +4; Færdighed +2; Initiativ +2

Særlige ting:

Mumificeret legeme – Heksens legeme er stivnet og naturligt mumificeret. Legemet svæver altid en meter over jorden, og det påvirkes ikke af angreb, som særligt gælder for de levende (som sult, sygdom, udmattelse etc.).

Skæbnebetvinger – spåkonen kan en gang hver runde, reducere effekten af en formular eller en negativ tilstand til at have en varighed på 0 runder (og derved være udløbet).

Lokation: (Området spiller en rolle i dette møde)

På toppen af et tårn (begrænset plads; dybt at falde): Slagmarken er få meter på hver led, og der er dybt ned, hvis man ryger ud over kanten.

  • Begrænset plads: Afstandsangreb foretages alle, som var de i nærkamp. Hvis mere end to forsøger at angribe spåkonen i nærkamp, har de ulempe på angrebet grundet dårlig plads.
  • Hvis en karakters nærkampsangreb fejler med mere end 8 eller denne tager 10 eller mere i skade fra et fysisk angreb, ryger denne ud over kanten. Hvis karakteren slipper, hvad vedkommende har i hænderne, får denne automatisk fat i kanten, og ellers skal der klares en behændighedstest mod 10 – spilleren vælger selv. Hvis karakteren ikke har fat i kanten, tumler denne 30 fod ned for 1t6 skade, inden vedkommende får fat i en spinkel gesims.

Sårbar: Det mumificerede legeme er sårbar over for ild-baserede angreb og har ulempe på afværgeslag mod ild.

Angreb: Kan foretage et af nedenstående angreb hver runde

Æterisk hekseklo – forsvar fra rustning og skjold tæller ikke, kun evt. magisk bonus fra rustning og skjold; nærkampsangreb +6; skade 1t10.

Den mentale labyrint – Nærkampsangreb +6; effekt: Ofret transporteres mentalt til en labyrint, som denne prøver at finde vej gennem. Så længe spåkonen opretholder sin berøring af ofret, kan hun hele tiden omforme labyrinten, så ofret ikke kan slippe ud. Hun kan opretholde en mental labyrint gennem berøring af gangen, og mens den opretholdes, kan hun stadig foretage sine andre handlinger normalt. Når den mentale labyrint ikke opretholdes gennem berøring, undslipper ofret efter 1t6 runder. Ofret kan hver runde foretage en intelligens test mod sværhedsgrad 12 for at reducere tiden med 1t2 runder (minimum 1 runde).

Kraftbølge – Spåkonen åbner sit næsten tandløse gab, og en bølge af kraft, der ses som flimrende luft påvirker alle korporlige væsner inden for 15 fod af spåkonen. De skal klare et behændigheds afværgeslag mod sværhedsgrad 12 for at tage halv skade fra angrebet, som gør 2t10 skade. Effekten genoplader på 5-6.

Det utilslørede blik – Spåkonen fjerner bindet fra sine øjne, og afslører de to obsidiankugler, som er i øjenhulerne. En bølge af sort skæbnekraft står ud fra hende, og alle inden for spåkonens synsfelt og 30 fod af hende mister 1t3 potentielle skæbner. Hvert offer har et antal potentielle skæbner lig med deres visdom score. Hvis de mister samtlige skæbner, har heksen skåret bort alle potentielle skæbner, og hun kan automatisk undgå alle angreb fra ofret, og hun kan ved at spendere en action, dræbe sit offer. Effekten genoplader på 5-6.

Forbidden Lands

Attributes: Strength 8; Agility 8
Movement: 1
Armor Rating: 2 (withered corpse)

Angreb (kast 1t6 hver runde for monstrets opførsel)

  1. Æterisk klo. Spåkonen hugger ud med sine sylespidse negle, som skærer direkte gennem rustning og klæder og direkte ind i kødet på ofret. Rul angreb med 8 terninger og våbenskade 1 (skarp skade). Kun magisk værn og fortryllede rustninger beskytter mod angrebet.
  2. Den mentale labyrint. Spåkonen ligger sin hånd på modstanderen, som nu er fanget i en mental labyrint. Ofret er fanget i en mental labyrint, indtil der rullet i alt 4 succeser med Wits. Kun et offer af gangen kan være fanget i en mental labyrint.
  3. Kraftbølge. Alle modstandere inden for nær afstand rammes af den usynlige kraftbølge, som får luften til at flimre. Rul et angreb med 7 terninger mod alle fjender inden for nær afstand og våben skade 2 (stump skade).
  4. Det utilslørede blik. Spåkonen fjerner det lasede bind for sine øjne, og en bølge af sort energi stråler ud fra de to sorte obsidian øjenæbler, som nu afsløres. Alle fjender i synsfeltet inden for nær afstand bliver ramt af energiudladningen. Der rulles et angreb med 8 terninger og skade 1 mod ofrenes Wits. Kan ikke bruges to runder i træk.
  5. Gnæggende latter. En hæslig latter strømmer hendes næsten tandløse gab, som går gennem marv og ben. Alle levende væsner inden for nær afstand rammes af et frygt angreb med 7 terninger.
  6. Fingerlet greb. Spåkonen forudser en modstanders angreb, og det næste angreb affejer hun med et fingerlet greb, og hun vender angrebet mod en anden modstander, hvis der er en anden inden for rækkevidde. Resultatet af angrebet bruges mod en anden modstander i nærkamp; hvis der ikke er en anden modstander, fejler angrebet og et evt. våben afvæbnes.

Hinterlandet

  • Forsvar 13; Tærskel 11; Sår 6; Resistens 14 (Ild 8); Morale 18 (udød)

Særligt

På toppen af et tårn (begrænset plads; dybt at falde): Slagmarken er få meter på hver led, og der er dybt ned, hvis man ryger ud over kanten.

  • Begrænset plads: Afstandsangreb foretages alle, som var de i nærkamp. Hvis mere end to forsøger at angribe spåkonen i nærkamp, har de ulempe på angrebet grundet dårlig plads.
  • Hvis en karakters nærkampsangreb fejler med mere end 8 eller denne tager 8 eller mere i skade fra et fysisk angreb, ryger denne ud over kanten. Hvis karakteren slipper, hvad vedkommende har i hænderne, får denne automatisk fat i kanten, og ellers skal der klares en behændighedstest mod 8 – spilleren vælger selv. Hvis karakteren ikke har fat i kanten, tumler denne 30 fod ned for 1t6 skade, inden vedkommende får fat i en spinkel gesims.

Sårbar: Det mumificerede legeme er sårbar over for ild-baserede angreb og har ulempe på resistenstjeks mod ild.

Angreb: Kan foretage et af nedenstående angreb hver runde

Æterisk hekseklo – forsvar fra rustning og skjold tæller ikke, kun evt. magisk bonus fra rustning og skjold; nærkampsangreb +6; skade 1t10.

Den mentale labyrint – Nærkampsangreb +6; effekt: Ofret transporteres mentalt til en labyrint, som denne prøver at finde vej gennem. Så længe spåkonen opretholder sin berøring af ofret, kan hun hele tiden omforme labyrinten, så ofret ikke kan slippe ud. Hun kan opretholde en mental labyrint gennem berøring af gangen, og mens den opretholdes, kan hun stadig foretage sine andre handlinger normalt. Når den mentale labyrint ikke opretholdes gennem berøring, undslipper ofret efter 1t6 runder. Ofret kan forsøge at finde ud hurtigere ved at foretage en intelligenstest (kun et forsøg) mod sværhedsgrad 8. Ved succes reduceres tiden med 1 runde, og for hver fire point over 8, reduceres tiden med yderligere 1 runde (minimum 1 runde).

Kraftbølge – Spåkonen åbner sit næsten tandløse gab, og en bølge af kraft, der ses som flimrende luft påvirker alle korporlige væsner inden for 15 fod af spåkonen. De skal klare en resistenstest (behændighed) mod sværhedsgrad 8 for at tage halv skade fra angrebet, som gør 2t10 skade. Effekten genoplader på 5-6.

Det utilslørede blik – Spåkonen fjerner bindet fra sine øjne, og afslører de to obsidiankugler, som er i øjenhulerne. En bølge af sort skæbnekraft står ud fra hende, og alle inden for spåkonens synsfelt og 30 fod af hende mister 1t3 potentielle skæbner. Hvert offer har et antal potentielle skæbner lig med deres visdom score. Hvis de mister samtlige skæbner, har heksen skåret bort alle potentielle skæbner, og hun kan automatisk undgå alle angreb fra ofret, og hun kan ved at spendere en action, dræbe sit offer. Effekten genoplader på 5-6.

Bemærkninger

I takt med at jeg får formuleret nye evner for mine D&D-monstre, og i takt med at jeg får konkretiseret min player facing regler for D&D, kommer de til at ligne Hinterlandet mere og mere. For begge systemer sigter jeg efter at angrebene skaber situationer, som spillerne kan forholde sig til.

Lokation er blevet en del af spåkonernes koncept. Det er ikke tilfældigt, hvor man møder dem henne, og terrænet kommer i vejen for spillerne, som er nødt til at overveje deres planer yderligere.

Spåkonen er ikke alene. Hvor de to andre har hinanden til at supplere med angreb og til at sprede angriberne ud mod flere fjender, så har konkylietårnets spåkone sine særlige tempelkrigere (beskrevet i kommende indlæg), som bruges til at skærme hovedmonsteret mod at blive overfaldet af en hel flok helte på en gang. Tilsvarende er spåkonens kræfter sat op til at kunne bremse flere eventyrere på en gang.

Tidligere fredagsmonstre

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Forbidden Lands, Hinterlandet, Rollespil, Spildesign og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.