Hinterlandet: Tre huse II – mere City Crawl

Her er tre huse. De ligger side om side i en by, og de kan besøges, når eventyrerne er i en by. Hvert hus rummer et oplæg til oplevelser, og der er et ærinde for spillerne at komme efter. Det er andet sæt af tre huse. Første tre huse kan findes her.

Tre huse er et modulært koncept til at skabe byer med, hvor spilleder kan sammesætte klynger af bygninger for spillerne at besøge, og som spillerne aktiverer lokationerne kan eventyr opstå. Det er et koncept under udvikling, og en del af udviklingen sker gennem skabelsen af materiale, der viser rammen for, hvad huse i byer kan. Rammen er således stadig under udvikling.

Modulært City Crawl er en lidt anderledes tilgang, hvor jeg ikke sigter efter at have et helt bykort, som så bliver beskrevet hus for hus, men derimod en mere abstrakt model, hvor man som spilleder sammensætter moduler til en by, som karaktererne kan vandre rundt i. Turen rundt mellem husene eller besøg i dem kan sætte gang i begivenheder, som hverken spillere eller spilleder havde planlagt.

Ressourcer til eventyr: Nogle bygninger rummer potentiale for ressourcer, som spillerne kan inddrage i det eventyr, som de måtte være i gang med, og at nå hen til et givent område for at opnå ressourcen kan være årsagen til city crawlingen.

Andre gange kan det være en del af efterspillet efter et eventyr, når man gerne vil afsætte skatte eller stige niveau.

Tre huse i Lændestræde: Viacus’ hus, kartografen og skolestuen

I Lændestræde ligger tre lave huse med teglstenstage. Gaden er smal, og husene står tæt. Katte siddende på tagryggene følger de rejsende. Det første hus er undseeligt med sin skæve dør og falmede skilt, hvor man kan ane orderne Viacus og Vej. På det næste hus hænger flere træpaneler, hvorpå kort over Kejserriget er malet, og det sidste hus hænger et skilt, hvor der kunstfærdigt er skrevet ‘skolestue’.

Hus #1: Magiker Viacus’ hus

Den temperamentsfulde, krumbøgede Viacus har hjemme i det lavloftede hus, hvor reoler med skriftruller og dokumenter fylde de fleste kamre, og hvor stabler af skrivelser fylder gulvet.

  • Magikere kan lære Jägrichs vejvisermagi hos Viacus. Viacus tager 40+1t10 sølvmønter for at oplære en magiker i en formular. Det tager 1t6+4 timer.
  • [Hvis der spilles med diegetiske niveauer] Karakterer kan stige 1 niveau (til maksimum niveau 3) som troldfolk (formularer læres fra Jägrichs vejvisermagi), hvis de medbringer kort tegnet over 20km2 vildnis, de selv har udforsket.
  • Viacus kan anvende en af Jägrichs vejvisermagi-formularer for en beskeden sum penge. For hver magipoint spenderet på formularen, koster det 10+1t10 sølvmønter.
  • Viacus tillader kun en gæst af gangen i sit trange hjem. Andre i selskabet må vente udenfor. Der er 30% risiko for at en gadebande generer de ventende.

Hus #2: Kartografens hus

På talrige trætavler er der malet landkort over kejserriget, andre riger, huler og ruiner, byer og ødemarker. Bøtter af maling er stablet op, og pensler samlet i krukker står til rensning. Der er sær lugt af olie og mineraler. Kartografen Mimestras maler sine kort på træplader, som gør dem holdbare, og herfra kan man kopiere dem efter behov.

  • Kopiere et kort: For 10 sølvstykker kan man kopiere et kort over de landområder, man ønsker at rejse igennem. Kortet giver +2 på rejsetests, indtil rejsen er afsluttet. Der er 20% risiko for, at Mimestras ikke kan finde kortet til i dag.
  • Sælge et kort: Mimestras køber kort, som Mimestras ikke allerede er i besiddelse af. De købes for 5 sølvstykker. Der er 40% chance for at Mimestras mener allerede at have kortet.
  • Finde et skattekort: Der er stabler af dokumenter rundt i hjørnerne. Det er gamle kort af ringe værdi, som Mimestras har kopieret til træplader, men blandt dem kan man være heldig at finde et overset skattekort. Der er 20% chance for at finde et. Mimestras lader det gå for 2t20 sølvstykker.

Hus #3: Skolestuen

Den forreste del af huset rummer en skolestue med lange, smalle bænke og tilsvarende borde, hvor børn øver sig i at tyde skrift og foretage simple udregninger. På væggene hænger tavler med bogstaver og tal.

I skolestuen underviser parret Tervin og Androista på skift, og når de ikke underviser, passer de jordloddet. Efter sigende er de adelsfolk forstødt fra Kejserstaden, som nu lever en anonym tilværelse med at undervise i skrivning og regning.

  • For en donation på 20+1t20 sølvstykker kan Tervin og Androista komme med et beskidt rygte om magtfulde adelsfolk. Der er 20% risiko for, at snigmorder dukker op 14 dage senere.
  • Tervin og Androista kender klædeskikke og høvisk opførsel blandt adelige. De kan give et kursus 20 + 1t10 sølvstykker pr person, som giver fordel på socialt at infiltrere et palæ (hvis en test fejles, er der herefter ulempe).
  • Tervin og Androista hører rygter fra deres elever. For hjælp i haven deler de et rygte fra lokalområdet.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Kejserstaden, Rollespil og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Hinterlandet: Tre huse II – mere City Crawl

  1. Pingback: Hinterlandet: Gaderne i City Crawl | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.