Mashup, remakes og re-imagining, spin-offs

Til Viking-Con 26 præsenterede Johs et re-make af Thais Munks De navnløse. På Fastaval 01 blev præsenteret et remake af Nationens sønner, der skiftede fra at være et VP-scenarie til at være et systemløst Dogme-scenarie. Hvor mange andre remakes, der findes er jeg ikke sikker på. Tropical Zombies er f.eks. forskellig fra den version, der findes trykt i Saga, til den version, der blev trykt i Føniks, og som er den, der huserer på nettet. Forskellen mellem de to er lidt som forskellen mellem Evil Dead 1 og 2 – bedre ressourcer, pænere produkt.. Ved udgivelsen af New York Coppers: Gaden uden nåde blev scenariet ændret fra at være udstyret med Basic-reglerne til at være et systemløst scenarie. Relanceringen af Glædelig jul, onkel Hubert fra Viking-Con 12 (min anden VC. Jeg spillede faktisk scenariet og havde navnkundige Palle Schmidt som spilleder. Yay!) i 2003 skete også i en luksus-udgave, hvor scenariet også skiftede regler undervejs, denne gang fra Basic til Fusion. Thomas Munkholt har ligeledes foretaget et remake af et hans egne scenarier: Welshbury Book.

Seneste remake er sker i forbindelse med læsegruppen, hvor har Jonas lavet et remake af Unik.

Tidsskriftet Saga fik ved udgivelsen af CoC-bogen Blood Brothers lov at bringe en oversættelse af scenariet Et enkelt klausul. Ved nærlæsning vil man imidlertid konstatere, at de to scenarier ikke er ens. Blood Brothers-bøgerne består af novelle-scenarier, der emulerer forskellige gyserfilmsgenrer, og det gør bøgerne ganske underholdende. Scenarierne udspiller sig derfor ikke i Cthulhu Mythossen, men ikke desto mindre er monstrene i den danske udgave af Et enkelt klausul omformet fra dæmoniske væsner til cthulhu-monstre.

Hvor mange flere remakes, genudgivelser og omskrivninger, der har fundet sted ved jeg ikke. Teknisk set en del, da Føniks og X3M gengav con-scenarier i en reduceret form, tv-versioner af spillefilm om man vil. Hvor mange scenarier, der er lavet som remakes til conner er vanskeligere, og det er noget afhængigt af, hvordan man betragter spiltests. Der er for eksempel væsentlige forskelle mellem Dyst på Con2 og Dyst på Fastaval. Forskellen er lidt i stil med en pilot til en serie, hvor man mellem piloten og resten af serien skifter kulisser, skuespillere mm., tag f.eks. serien Babylon 5, hvor den næstkommanderende, lægen, uniformer, rumvæsen-designs og andet laves om, eller Josh Whedons præsentationsversion af Buffy the Vampire Slayer, hvor præsentationen er på 12 minutter kortere end den endelige version, og en helt anden skuespiller spiller Willow.

I tegneserien Aliens: Colonial Marines nr. 6 er der en birolle, Mondo, som optræder på 8 billeder fordelt på 4 sider. Han blev så populær, at han fik to one-shot numre, hvor han spiller hovedrollen, Mondo Pest og Mondo Heat. I Viking-Con-scenariet Rovdyr i Rakaels have af Sven Münther (som er en reimagining af romanen The Legacy of Heorot, som er en usædvanligt ringe sci-fi roman, som der er kommet et usædvanligt underholdende scenarie ud af) er der en paranoide og psykisk ustabile våbengalning Frank, der var så populær en spilperson, at han dukkede op som spilperson igen i scenariet Farvel Alcatraz.

Ikke desto mindre er der for få remakes, mashups, spinoffs og re-imaginings.

Hvilke scenarier har været udsat for et remake, en reimagining, et spinoff eller et mashup?

Hvilke scenarier skal udsættes for det?

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Rollespil. Bogmærk permalinket.

12 svar til Mashup, remakes og re-imagining, spin-offs

  1. Kristoffer Apollo siger:

    Jeg er helt enig! Ideen om remakes, spinoffs osv. har levet i forfattermiljøet i lang tid, men vi får ikke rigtig gjort noget ved det. 🙂

    Jeg tror, du har nævnt de fleste af de forsøg, som hidtil har været gjort. Men det er klart noget, som er værd at tage op igen. Måske en gimmick til Fastaval 2011?

    Like

  2. thaismunk siger:

    Angående Fastaval 2011: Johannes foreslog faktisk på et tidspunkt at der skulle laves en konkurrence, hvor forskellige folk skrev deres version af De Navnløse med undertegnede som dommer. Det blev så aldrig til noget pga tidsmangel, men et eller andet sted syntes jeg faktisk at ideen var ret god.

    Like

  3. Morten Greis siger:

    “2011-Antologien: De navnløse”?

    Måske det var noget, hvor du så udvælger en vinder fra antologien?

    Like

  4. thaismunk siger:

    Det kunne da faktisk være ganske sjovt…det må jeg lige overveje. 🙂

    Like

  5. johs siger:

    Jeg synes stadigvæk det er en god idé, men lad os lave det til Vikingcon istedet.

    Like

  6. Simon James Pettitt siger:

    Har proaktiv og reaktiv ikke noget med hinanden at gøre?

    Like

  7. mortengreis siger:

    tjae, de er skrevet af forskellige folk til forskellige systemer til forskellige conner, og begge handler de om virksomhedslivet (meget bredt formuleret), så umiddelbart synes det begrænset til “-aktiv”-titlen.

    Like

  8. Jeg tror ikke, at Reaktiv havde eksisteret uden Proaktiv.

    Men der er rigtigt nok tale om to helt forskellige scenarier, hvor Reaktiv ikke bruger noget af Proaktivs indhold direkte.

    I Proaktiv forklarer Lars dog begrebet på denne måde:

    ==
    ’Proaktiv’ var – og er – et af de gode buzzwords i management miljøet. Når noget er ’proaktivt’, signalerer det, at der gøres en særlig aktiv indsats for dette. For eksempel er en ’proaktiv pressestrategi’ en strategi, hvor firmaet selv går ud og skaber opmærksomhed i pressen med events og pressemøder. Det er det modsatte af ’reaktivt’, hvor virksomheden kun reagerer, når der sker noget omkring dem. Jeg har hørt ligeså mange erhvervsledere sige proaktivt, som jeg har hørt journalister sige bimedialitet. Titlen referer til, at karaktererne står i en situation, hvor de skal forholde sig proaktivt til deres eget liv.
    ==

    Denne beskrivelse er også rammende for Reaktiv, og den del af Proaktiv satte mine egne tanker i gang om fortællingen om andre personer i samme univers – hvilket så ikke er mere specifikt end “et sted i nutidens erhvervsliv”.

    Scenariet “Flight 408” blev i øvrigt også spillet i en “revised and expanded”-udgave af en anden forfatter.

    Det er i øvrigt den slags, som gør det rimeligt kompliceret at finde en passende model for strukturerede oplysninger i Alexandria 🙂

    Like

  9. Frikard siger:

    jeg er helt sikkert paa de en remake antologi af de navnloese

    Like

  10. Frikard siger:

    jeg er helt sikkert paa en remake antologi af de navnloese

    Like

  11. Pingback: De Navnløse antologi, anyone? « Frygt og lede i Odense

  12. Max Møller siger:

    Edvard Fehmerling har været en central biperson i flere af Morten Jaegers scenarier, som derigennem fungerer som pre/sequels for hinanden: Monogami, Obstruction, Kød, samt novellescenariet 3:22 fredag aften.

    Apropos Morten var der også den væsentlige forskel på Pest eller kolera i fastaval, Rlyeh og bogudgaven, at fastaval og Rlyeh udgaven inkluderede de spilpersoner, han lavede til scenariet. Bogudgaven havde til gengæld regelteknisk info af Malik Hyltoft.

    Obstruction påstår i foromtalen at være et remake af Eller en drøm af undertegnede, men det er så som så med det. Hele Dogme-runde 2 skulle have været remakes, men det var kun Niels Gecklers Ruslands sønner, som i sidste ende levede op til det. Scenariet er et remake af Gimle Larsens Nationens sønner.

    Der er også et par Ask Agger scenarier, som har været ude i forskellige udgaver, frem for alt Crawling All Over (2eren er et rework af 1eren). Sea of Darkness eksisterer både i en pilotudgave, en Fastavaludgave og en Fønix udgave. Det er også muligt at netudgaven afviger.

    Apropos Fønix blev der også lavet et par netudgaver af bl.a. New York Coppers, som i hvert i præsentationsformatet adskilte sig væsentligt fra printudgaven.

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.