Anmeldelse: GURPS Pandemic 2.0.2.0.

Det seneste supplement til rollespillet GURPS følger i traditionen med at gå i dybden med sit emne og studere det fra flere forskellige vinkler, komme med forslag og vejledning til mange forskellige slags kampagner, og understøtte det hele med forskellige spilmekaniske tiltag med alt fra skills til særlige fordele og ulemper til særligt udstyr til nye spilmekanikker. Vi kigger her på bogen GURPS Pandemic 2.0.2.0., som er udgivet af Steve Jackson Games tidligere på året til deres rollespil GURPS 4th edition. GURPS er et universalsystem, som er understøttet af talrige supplementer, som dækker et væld af forskellige kampagner og verdener. Bogen er på 128 sider, softcover, forfattet af Louis Galen og udgivet af Steve Jackson Games.

Der er i lighed med tidligere udgivelser fra Steve Jackson Games som f.eks. GURPS Traveller og GURPS Vampire: The Masquerade tale om et crossover mellem GURPS og andre IP’er, noget som SJG hovedsageligt har haft praktiseret med deres kortspil Munchkin de sidste par år (f.eks. Munchkin Disney, Munchkin Critical Role, Munchkin Rick and Morty), men i år, hvor brætspillet Pandemic Legacy er kommet med sin tredje og sidste sæson og hvor rollespillet Cyberpunk 2.0.2.0. genopstår som Cyberpunk Red, er det lykkedes Steve Jackson Games under forfatteren Louis Galen at ramme tidsånden (ligesom forlaget gjorde med GURPS Y2K, som denne bog tydeligvis henter inspiration fra) med stor omhu med bogen GURPS Pandemic 2.0.2.0.

Bogen følger mestendels den almindelige struktur i et GURPS supplement med at komme med nye skills, advantages og disadvantages, forslag til opbygning af forskellige typer af kampagner, nye organisationer, nye karaktertyper, udstyr relevant for genren og så videre. Det er alt sammen skrevet med den klassiske GURPSke tilgang til detaljer og om omhyggelighed, og som noget særligt kommer bogen med en ny kampagnestruktur, som ikke tidligere er set i GURPS regi. GURPS fans ved, hvad de går ind til med bogen, og selv hvis man ikke kender til GURPS eller ikke bruger systemet, er supplementet, som er tæt på at være systemneutralt, et velegnet produkt til at køre en modern era kampagne med ens foretrukne regelsystem (det er således let at bruge bogen sammen med FATE, Cypher System, Genesys etc.).

Bogen præsenterer en nærfremtids-setting, hvor teknologi har spredt sig over hele verden på nye måder, og ændret hverdagen for milliarder af mennesker. Midt i alt dette udbryder en katastrofal zombie-agtig sygdom sig, og man følger udbruddet og kampen mod den hen over et kalenderår. Det sidste er bogens kampagne-ramme.

Det helt særlige ved bogen er kampagne-rammen, som udspiller sig hen over et år, hvor man følger verdens begivenheder måned for måned. Denne del af bogen er delt op i tolv afsnit, så der er et afsnit for hver måned, og til hver måned er der et scenarie, hvor karaktererne bliver draget stadig mere ind i kampagnens mysterium (som ikke skal spoiles her), og dels er den en tidslinje over storpolitiske begivenheder, og situationer man kan spille i løbet af måneden (herunder 1d3 Catastrophes (p.79)), herunder også oplæg til variationer og alternativer, så man kan tilpasse forløbet til de ting, som spillerne gør undervejs i spillet.

Januar-kapitlet begynder med, at et brandattentat skal efterforskes. Der er en voldsom brand, som truer med at brænde en masse land ned, og spillerne finder deres karakterer fanget midt i det hele på sporet af en mystisk sag. Allerede i februar ligger man alt om branden bag sig, da det nu handler om det første sygdomsudbrud, som begynder uskyldigt på en markedsplads i en lille storby, og derefter breder sig pludseligt, da myndighederne er mere interesserede i at holde udbruddet skjult end at gøre noget ved det. Herefter forløber kampagnen slag i slag, og det er spændende at læse den store tidslinje side om side med hver måneds scenarie, og der er mange spændende forslag til scener, man kan spille for at understrege temaet. Hvor det nogle steder bliver anstrengt, er når man kigger på bogens forslag til at tilpasse kampagnen yderligere, som f.eks. at en mutation blandt dyr pludselig resulterer i en ny pandemi, så spillerne skal bekæmpe to pandemier på en gang, og alle de kure de har fundet mod den første, virker ikke mod den anden, eller når for eksempel sovjet-kommunister pludselig står bag præsidenten i USA og forsøger at få ham til at indføre et totalitært styre kombineret med at englænderne forsøger at løsrive sig fra det britiske fællesskab. Alt i mens er karaktererne i et kapløb om at få udviklet en vaccine inden året er udløbet, og det bringer dem på ekspeditioner og eventyr rundt om i hele verden. Det er en kampagne på en skala, man normalt kun ser lavet til Call of Cthulhu, som f.eks. Masks of Nyarlathotep.

Der er dog en række subsystemer, som er udviklet til at understøtte bogens tematik, hvor reglerne begynder at blive for bøvlede. Læsere, som f.eks. er bekendt med GURPS Transhuman Space (hvor en urimelig stor del af grundbogen bliver brugt til at beregne rejsetider i solsystemet i forhold til, hvordan planeterne bevæger sig i relation til, hvor hurtigt rumskibet bevæger sig, og det kan beregnes ned i fuldstændigt irrelevante detaljegrader), ved hvordan SJGs udgivelser nogle gange bliver for fokuserede på at simulere alt ned i nederste detalje, og det rammer således det ellers interessant maske-system, hvor man skal medregne utroligt mange modifiers, når smittespredningen skal håndteres. Således når man laver det daglige smittetjek for en befolkningsgruppe, skal man beregne hvor stor en andel smittede og hvor stor en andel raske, som bærer maske, hvordan vejret er, og hvor mange forskellige andele af samfundet, som er åbent eller lukket. Det er et ikke ubetydeligt regnestykke, og det er ikke uden at grund, at man har gentaget det afsnit, som også er i GURPS Dungeon Fantasy, der bærer titlen What’s with all the Math? (det er ingen spøg!), og det gentager sig, når man skal lave infektionstjek for karaktererne, hvor man igen regner på klima, masker, masketyper, evt. advantages og disadvantages, afstand og lungekapacitet.

Et andet interessant koncept, hvor GURPS-systemet går ind og understøtter sociale relationer med spilmekanikker, er det cyberpunkede koncept ‘Boble-mekanik’, som er en slags sum af sociale medier, hvor alle en persons relationer enten er inden for boblen eller uden for boblen (typisk har en boble en score på 10 med mindre den justeres ved en advantage eller disadvantage som f.eks. introvert og ekstrovert). Det er dog uklart, hvorledes boble-mekanikken skal bringes i spil, selvom den bliver nævnt flere steder i bogen. Den synes dog tæt knyttet til konceptet om den virtuelle pandemi, som udbredt gennem Generation N netværket.

Hvor bogen synes at have sine svagheder er, at den trækker meget på zombie-genren for sin inspiration til, hvorledes folk reagerer under en pandemi (selvom supplementet kun minimalt trækker på GURPS Zombies). Der er flere gruppers reaktionsmønstre, som er baseret på forskellige zombie-film og tv-serier, som for eksempel biker-gruppen Proud n Ded eller Præsidentkulten, der har skabt en religion omkring deres inficerede præsident, hvis mindste livstegn de tolker som et budskab, selvom bogen ligger op til, at det muligvis blot er en spambot, der sender beskeder. Fælles for de to grupper og flere andre er, herunder også Great Revivalists, som vil genskabe verden, som den var før internettet, og Flach Landers, der er imod kure, vaccinationer, beskyttelse mm., at det er som om grupperne nærmest eksisterer alene for at kunne sprede pandemien yderligere.

GURPS Pandemic 2.0.2.0. er en spændende ny bog, som byder på en anderledes rollespilskampagne på kanten til fremtiden. Bogen har nogle spændende mekanikker som f.eks. maske- og boble-mekanikkerne til at understøtte sine temaer, og den har en stor og episk kampagne indbygget, selvom kampagnen nogle steder truer med at kamme over, da der er grænser for mængden af ulykker, som kan ramme verden, og spillerne vil nok vånde sig over, at blive udsat for 1d3 katastrofer hver måned. Derudover er det en kampagnebog, som udforsker den menneskelige eksistens, når menneskeheden sættes under pres, og den lader forskellige kulturkredse udtrykke sig på forskellige måder, hvilket er et smukt eksempel på den menneskelige alsidighed. Bogen er dertil et must for fans af Cyberpunk 2.0.2.0./Cyberpunk Red og af Pandemic.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Humor, Rollespil og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.