Dungeons & Dragons – Reverse Spells husregel

Billedet af Statue Spell fra D&D Companion Rules (ikke at forveksle med Turn to Stone eller Petrification Spell)

Reverse Spells er særligt en ting i de ældre udgaver af D&D, hvor en magiker kunne kaste Darkness i stedet for Light, og en klerik kunne bruge Cause Light Wounds i stedet for Cure Light Wounds ved at ‘vende’ formularen om. Det bruges ikke længere i D&D, men hvad nu hvis det blev gjort til en generel ting for trolddom i D&D 5th edition?

I seneste episode af min Tomb of Annihilation kampagne kom jeg på den tanke, at det kunne være interessant at se, hvad der ville ske, hvis magibrugere generelt kunne kaste omvendte udgaver af deres spells. Til dels kom tanken fra den husregel, vi allerede bruger, hvor spillerne kan modificere formularer, og til dels kom snakken af forsteninger i D&D. I den nuværende udgave kan magikere bruge formularen Flesh to Stone, der forvandler folk til statuer, og præster kan bruge Greater Restoration til at omgøre forvandlinger til sten, hvilket er praktisk, hvis man er stødt på en medusa, en basilisk, en cockatrice eller en gorgon. I ældre udgaver af D&D var der ikke en Greater Restoration (men dog andre potente helbredende formularer), og magikerne havde i stedet formularen Stone to Flesh, som tillod dem at forvandle forstenede folk til levende folk igen. Ifølge beskrivelsen kunne formularen også vendes om og anvendes som en Flesh to Stone, som forvandlede folk til sten. Hvorfor forvandling til sten fylder denne særlige niche i D&D (hvor Save vs Petrification eller Save vs Turn to Stone var et særligt punkt på saving throw oversigten), når det ikke har en særlig rolle i D&Ds kosmologi, synes at være lidt en tilfældighed baseret på brugen af antikkens og middelalderens forestillinger.

Der er flere andre reverse spells i (ældre udgaver af) Dungeons & Dragons, som Bless/Bane, Cure/Cause Wounds, Heal/Harm, Raise Dead/Finger of Death, Light/Darkness, Haste/Slow, Hold Person/Free Person, Invisilibity/See Invisible, Neutralize Poison/Poison, Growth/Shrink, Protection from Evil/Good, Remove Fear/Cause Fear og så videre (men ikke meget videre). En god del af formularerne er klerke-spells, som tillader at gøre den modsatte effekt af at helbrede og velsigne. Senere udbygninger af D&D (særligt inden for D&D becmi) supplerede reverse spells med elemental variations, såsom Water Breathing, der nu kom i en Air Breathing variant (foruden Breath Earth etc.), ud fra en logik om, at elementformularer ville eksistere inden for de fire elementer, og de ville blive brugt af væsner, som havde hjemme på de forskellige elementplaner (så Air Breathing blev benyttet af havvæsner til at komme op på overfladen, ligesom overfladevæsner bruge Water Breathing til at komme under overfladen).

Reverse Spells i D&D 5th

Hvad nu hvis Reverse Spells blev indført i D&D? Nogle er oplagte at straks at binde sammen med deres modpoler, mens andre bliver en større men også sjov udfordring. I de ældre udgaver af D&D var forventningen, at man memoriserede en formular i en den form, man ønskede at anvende den i: Enten memoriserede man Light eller Darkness. Det nye D&D er noget mere fleksibel her, og det er derfor oplagt Reverse Spells er mere fleksible.

Første regel bliver:

  • En memoriseret spell kan kastes både som sin normale udgave og sin reverse udgave

Nogle formularpar er oplagte at kombinere (Bless/Bane, Haste/Slow for eksempel), og de vil blive hinandens modsætninger. Andre formularer har oplagte modsætninger, hvor den ene version ikke (længere) findes i D&D, og den modsatte variant kan nemt introduceres (f.eks. Flesh to Stone/Stone to Flesh).

Reverse spells kommer i forskellige kategorier:

  • Reverse Spell, der ophæver/helbreder en effekt (Cure Light Wounds versus Cause Light Wounds)
  • Reverse Spell, som skaber sin egen effekt (Slow versus Haste – begge har deres egen effekt)
  • Reverse Spell, som er en Counter Spell effekt (Den modsatte formulars primære funktion er at ophæve sin modpart og meget lidt andet).

Anden regel bliver:

  • En spell har som traditionelt har en Reverse Spell vil fastholde denne som sin modsætning

Nogle formularer er det nemt at gøre til modpoler, når man kigger på dem. For eksempel formularen Fog Cloud kunne have modsætningen Disperse Fog Cloud, som mere eller mindre blot gør det, som den angiver.

Tredje regel bliver:

  • En spell, som har en åbenlys modpart, og som ikke kræver meget mere at nedskrive end at sætte modsat fortegn på, vil have denne modpart

Nogle formularer skaber en magisk effekt, som en anden formular modvirker. Formularerne har ikke tidligere været Reverse Spells, men de eksisterer som modpoler, og det er derfor oplagt at forbinde dem som hinandens modsætninger (som f.eks. Magic Missile og Shield eller Arcane Lock og Knock), eller de kan tvinges til at være modsætninger (Fireball og Ice Storm kan godt være modsætninger, men jeg vil dog ikke selv gøre dem til modsætninger).

Fjerde regel bliver:

  • Hvis to formularer synes at være oplagte modparter, kan de opstilles som værende hinandens modpoler

Nogle formularer er mindre oplagte at finde deres modpart, og deres modpart kommer derfor til at eksisterende blot som en anti-spell, der er designet til blot at håndtere sin modpart. Det er i denne omgang ikke min interesse at skabe modsætninger i form af elementformularer (dvs. modsætningen til Fireball er hverken Waterball eller Iceball men derimod Extinguish, mens modsætningen til Ice Storm kunne være Heat Wave).

Femte regel bliver:

En Reverse Spell kan castes som var det en Counter Spell mod sin modpart. Den kan også kastes som en Dispel Magic, når den anvendes mod sin modpart, hvis der ikke allerede er etableret en modeffekt.

En Reverse Spell kan i visse situationer synes at ophæve også andre formularer, som f.eks. en Knock Spell, der bruges mod Hold Portal og mod Arcane Lock eller en Disperse Fog Cloud, der bruges imod en Poison Cloud. Med udgangspunkt i retningslinjer for Counter Spell og Dispel Magic gælder det, man skal bruge en Spell Slot for sin Reverse Spell, der er på niveau med den formular, man ønsker at negere.

Sjette regel bliver:

  • En Reverse Spell kan kun Counter eller Dispelle sin modpart eller en lignende formular, hvis der bliver brugt et Spell Slot på samme eller højere niveau.

Tilbage er så de formularer, der er svære at skabe modpoler til, og hvor den nemme løsning bliver at modpolen blot er en Counter Spell effekt. Hvad er for eksempel en Reverse Spell af Floating Disc eller af Mage Hand?

Det sjove bliver her at udvikle svar. I fiktionen kan det evt. etableres ved, at modparten endnu ikke er udviklet, eller at der er tale om en Reverse Spell som altid har eksisteret, men som vi blot ser brugt for første gang.

Nogle Reverse Spells er nemmest at se etableret, når man spiller, og når en spiller får en sjov ide til at skabe en modpart til en formular, som ikke har en åbenlys Reverse udgave. En sjov modsætning til Mage Hand bliver en Anti-Mage Hand, som ligger arm med sin modpart, og taberen bliver annulleret. Ofte vil konflikterne kunne håndteres med et Opposed Magic Attack Roll.

Syvende regel bliver:

  • Spillere kan spontant skabe Reverse Spells til formularer, der ikke har en oplagt modpol (jf. ovenstående regler). Når en Reverse Spell er etableret, bliver den gældende frem over.

På nuværende tidspunkt forventer jeg ikke at bringe Reverse Spells i spil, da det er en type spil, som er bedst at udforske i kampagner, hvor alle er dedikerede magikere, og man derfor kommer til at se mange spells i brug.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, D&D Next, Husregler, Mekanik, Rollespil, Rollespilartikler og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Dungeons & Dragons – Reverse Spells husregel

  1. Pingback: Dungeons & Dragons – trylleformularer i usædvanlige situationer – husregler for formularer på afveje | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  2. Pingback: Hinterlandet/Dungeons & Dragons – fortolkninger af trylleformularer | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.