[Hinterlandet] Heksemester Viavolus’ djævelske formularer

Mange magikere, inden de bliver klynget op, har bekendt sig som disciple af heksemester Viavolus, der er berygtet for sine sortekunstner. Den blotte omtale af hans navn kan få bønder til at blegne og mødre til at kalde deres børn hjem, og hans navn betragtes som forbandet lærde og ordenshåndhævere – men der er også dem, som hvisker hans navn med iver, og det nekromantikere, som flittigt udveksler hans formularer og søger i ruiner efter glemte tryllebøger og tabte noter.

Hinterlandet har fået et nyt magisystem, som er fortsat under udvikling (Læs seneste indlæg her). Her skal det handle om en håndfuld Ars Minor formularer fra nekromantiker-skolen, som alle siges, at være udviklet og udbredt af heksemester Viavolus.

Spilmekanisk: Magikere har magipoint alt efter deres niveau: For niveau 1 til 5 har de følgende antal: 0/2/3/4/5. Magikere kan vælge at spendere 3 evnepoint (som heler med 1 point om dagen) fra de to evner, som troldfolk har bundet deres magiske evner op på.

Magi-tjek er intelligensbonus + niveaubonus + 1t20. Magisk angreb er intelligensbonus + niveaubonus + 1t20 mod modstanderens magiske forsvar.

Formularer er knyttet til magi-skoler, der angiver, hvor nemme de er at lære. Hver formular koster et eller flere magipoint at aktivere (og hvert magipoint kan erstattes af tre evnepoint). For alle formularer gælder det, at magikeren skal lave et terningkast, da fordelagtige kast kan spare magipoint og uheldige kast kan resultere i korruption.

Heksemester Viavolus’ sortekunstner

Sjælens livsgnist

Skole: nekromanti; Pris: 1 magipoint; Varighed: 1 time

Med dunkle fagter, grumme ord og en gnist af livskraft udtrukket fra et andet væsen, skaber nekromantikeren et blegt trolddomslys formet af livskraft til at lyse op i mørket.

Effekt: Magikeren skaber trolddomslys ud af et væsens livskraft. Skæret giver et blegt, blåhvidt lys. Magikeren kan enten plante trolddomslyset på en ting, så lyset følger tingen, eller den tager form som en svævende lyskugle, der følger magikeren.

Aktivering: For at aktivere formularen skal magikeren trække livskraft fra et andet levende væsen inden for 10 meter. Magikeren laver et magisk angreb mod sit mål, og hvis det er succesfuldt, gør angrebet 1t6+3 skade eller 1 sår. Hvis det magiske angreb fejler med 4 eller mindre, koster forsøget ikke et magipoint (eller evnepoint). Rulles en naturlig 1’er, erhverves et korruptionspoint. Rulles en ekstrem succes, koster formlen ikke magipoint (eller evnepoint). Hvis formlen fejler, lykkes det ikke at trække livskraft ud af væsnet.

Hadske ord

Skole: nekromanti; Pris: 1 magipoint; Varighed: Så længe, der messes (op til 1 minut)

Nekromantikeren messer ord ladet med dødens kraft og fyldt med had, og alle, der inden for 10 meter hører ordene udsættes for formularens effekt.

Effekt: Ordene ødelægger friske madvarer – mælk bliver surt, kød bliver dårligt, brød mugner – og små børn begynder at græde, dyr bliver fjendtlige, sovendes drømme forstyrres, og voksne mærker de små hår i nakken rejse sig. Hvis trolddommen bruges, mens nekromantikeren truer folk, giver formularen fordel på true-tjeks i forbindelse med parlay-handlinger.

Aktivering: Når formularen aktiveres, foretages et magi-tjek mod sværhedsgrad 8. Hvis det er succesfuldt, er formularen aktiveret. Hvis tjekket fejler med 4 eller mindre, koster forsøget ikke et magipoint (eller evnepoint). Rulles en naturlig 1’er, erhverves et korruptionspoint. Rulles en ekstrem succes, koster formlen ikke magipoint (eller evnepoint). Hvis formlen fejler, lykkes det ikke at lade de hadske ord med trolddomskraft.

Dødens dørvogtere

Skole: nekromanti; Pris: 1 magipoint; Varighed: 1 time

Magikeren manifesterer en skare af døde ånder, som sendes ind i en port, dør, vindue eller tilsvarende åbning, som kan lukkes, og ånderne griber om karm og lem og holder den lukket. Blege hænder flokkes om døren, og ansigter med tomme blikke stirrer på folk, der prøver at åbne døren. Har magikeren hidkaldt ånder, der er beslægtede, med dem, der vil åbne døren, påvirkes forsøg på at åbne døren.

Effekt: En lukket åbning gribes af ånder, som holder den lukket. Døren er at betragte som låst, og den kan ikke dirkes op. Forsøg på at bryde døren op sker med ulempe, og hvis døren tvinges op fysisk eller med magi, vil den straks efter falde i og igen være lukket. Hvis magikeren under påkaldelsen af ånderne, højlydt nævner afdøde, vil deres ansigter ses ved den lukkede åbning, og folk med en relation til afdøde vil have yderligere -4 straf til at åbne døren.

Aktivering: Når formularen aktiveres, foretages et magi-tjek mod sværhedsgrad 8. Hvis det er succesfuldt, er formularen aktiveret. Hvis tjekket fejler med 4 eller mindre, koster forsøget ikke et magipoint (eller evnepoint). Rulles en naturlig 1’er, erhverves et korruptionspoint – eller to korruptionspoint, hvis magikeren nævnte navne under påkaldelsen. Rulles en ekstrem succes, koster formlen ikke magipoint (eller evnepoint), og åbningen holdes frem til solopgang (dog mindst en time). Hvis formlen fejler, er ånderne ikke stærke nok til at holde på åbningen.

Dødens greb

Skole: nekromanti; Pris: 1 magipoint; Varighed: Øjeblikkelig

Nekromantikeren manifesterer skygger hentet fra dødsriget, som kommer kravlende ud fra skygger og mørke kroge for at flå og rive i et væsen eller dets skygge. Formularen påvirker levende som ulevende væsner, som kaster en skygge, og som magikeren kan se.

Effekt: Et væsen inden for 30 meter bliver pludselig angrebet af skyggeformede klør fra dødsriget, og væsenet tager 1t4+1 skade. Hvis Magikeren lader sit eget blod flyde, som en del af formularen (og gør 1t4 skade på sig selv), gør formularen i stedet 1t6+1 skade.

Aktivering: Når formularen aktiveres, foretages et magi-tjek mod sværhedsgrad 10. Hvis det er succesfuldt, er formularen aktiveret. Hvis tjekket fejler med 4 eller mindre, koster forsøget ikke et magipoint (eller evnepoint). Rulles en naturlig 1’er, erhverves et korruptionspoint – eller to korruptionspoint, hvis magikeren lod sit eget blod flyde. Rulles en ekstrem succes, koster formlen ikke magipoint (eller evnepoint). Hvis formlen fejler, er de skyggeformede kløer ikke stærke nok til at påvirke ofret.

Lemmelammelse

Skole: nekromanti; Pris: 2 magipoint; Varighed: 4 runder

Nekromantikeren bruger sortekunstner til at gøre lemmerne hos et levende væsen slatne og livløse. Nekromantikeren skal kunne se sit mål, som skal være inden for 10 meter, og som en del af formularen knækker nekromantikeren en kvist, knogle eller noget tilsvarende.

Effekt: Et levende væsen oplever pludselig et af sine lemmer blive slap og kraftesløs. Nekromantikeren vælger hvilken ekstremitet, der påvirkes, og alt efter situationen risikerer ofret at tabe ting, miste balancen og så videre. Ofret kan hver runde forsøge at løsrive sig formularens effekt ved at spendere en handling og foretage et Resistens (viljestyrke) mod resultatet af magikerens magiske angreb.

Aktivering: For at aktivere formularen laver magikeren et magisk angreb mod sit mål, og hvis det er succesfuldt, er den valgt ekstremitet påvirket. Hvis det magiske angreb fejler med 4 eller mindre, koster forsøget ikke et magipoint (eller evnepoint). Rulles en naturlig 1’er, erhverves et korruptionspoint. Rulles en ekstrem succes, koster formlen ikke magipoint (eller evnepoint). Hvis formlen fejler, lykkes det ikke at påvirke ofret.

Det var første sæt formularer. De nye formularer har færre ‘effekter’ end de tidligere formularer, da det er meningen, at magikere skal lære mange i løbet af deres karriere. Der skelnes mellem ‘mestrede’ formularer, som ikke kræver en tryllebog, og ‘uøvede’ formularer, som kræver en tryllebog.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Rollespil, Spildesign og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til [Hinterlandet] Heksemester Viavolus’ djævelske formularer

  1. Pingback: [Hinterlandet] Troldkarl Jägrichs Vejvisermagi | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.