Cyberpunk RED: Forlorn Hope – episode 4

Episode 4 fortsætter det intense showdown mellem The Wire Cult og vores protagonister, som i deres forsøg på at skjule en kidnappet revisor er havnet i et blodig skyderi med banden. Du kan finde episode tre her.

Dagens forløb

Det snedige ved at time handlingen i fiktionen forhold til spillet omkring bordet er, at puljen af luck point resetter ved begyndelsen af hver spilgang, og det giver spillerne en kærkommen pulje af point til at klare skill tests med midt i kampen. Rent dramaturgisk passer det også fint, da der er et skift i tempoet her, og med sidste gangs let cliffhanger-agtige slutning skal der bygges tempo op igen (GM Tip: Cliffhangers i rollespil).

I bilen i garagen sidder på bagsædet Mono, den kidnappede revisor og Ash. På forsædet sidder den sønderskudte uber-driver, og i skjul bag bilen sidder Ariana. Bilen er sønderskudt, og den kommer ikke til at køre igen. Vi ved foden af en rampe til en parkeringskælder under en forfalden kontorbygning, og området er ombygget til et værksted. Ved rampen er garageporten ned, og den holder resten af The Wirecult ude lige nu. Kælderen er mørklagt. Det eneste lys er de røde baglygter fra bilen. Foran bilen i mørket er to betonsøjler, som skjuler hver deres bandemedlem og deres mini-uzier, som de lystigt spreder død med og holder deres fjender stangen med via dækild. Til fest nede ved havnen er AX-S.

I første omgang kaster Mono og Ash sig desperat ud af dørende skubbende den paniske revisor foran sig, og Ash er så uheldig, at han tager en salve fra en mini-uzi i ryggen, selvom hans panser tager en god del af kuglerne. Skjult bag bilen scanner Mono området for Access Points til Cyberspace, og konstaterer at det forefindes, men punktet er dybere ind i parkeringskælderen. Dybere inde i mørket. Imens smadrer Ash baglygterne, og kælderen er nu henlagt i mørke. Kun ildmundinger og rikocherende kugler giver nogle øjeblikkes lys til at orientere sig.

I ly af hans makkers dækild begynder det ene bandemedlem at cirkle rundt om bilen i mørket, mens Mono forsøger at snige sig ud i mørket for at nå frem til Access Point. Ash prøver at distrahere fjenderne, mens Ariana prøver at snige sig ud i mørket, så hun kan kløve dem med sin katana. Uheldigvis resulterer det i, at Ash bliver fokus for endnu en salve kugler, og han går ned dødeligt såret. I mørket piler Ariana tilbage for at tilse hans sår (og hun brænder hele sin pulje af luck points for at være sikker på at klare sit førstehjælpstjek; det er en succes, og Ash er ikke længere døende).

Arianas position er afsløret, og hendes modstander åbner ild på hende. Imens er Mono nået frem til et punkt, hvor hun kan tilgå Access Point til cyberspace. Hun skal trods alt ikke kunne se adgangspunktet fysisk, men blot være digitalt inde for rækkevidde, og hun kaster sig på jorden for ikke at blive ramt af vådeskud.

Imens Ariana stormer frem og er i nærkamp med sin modstander, begynder Mono at hacke sig ind i garagens cyberarkitektur. Stedet har et lokalt cyberweb, som giver adgang til lys, garageporte, overvågning, musik, sodavandsautomat mm., og dybere nede i strukturen er der også kontrollen med stedets sikkerhedssystemer.

Her får vi rigtig set det nye netrunning system i brug, og det er supergodt. Handlingen veksler mellem Monos kampe med passwords og Black ICE programmer og Arians duel med den ene Wire Cultist. Der bliver så at sige hacket realtime, og mens den ene laver terningkast for at ramme sin modstander, ruller den anden terninger for at ramme sin modstander. Imidlertid er det dyrebar kamp for Mono, da Mahogni John, da han opsatte cyberarkitekturen indstallerede Killer-programmer, som er Black ICE programmer, der ikke kun derezzer hackeres software, men destruerer programmerne. Hun må se sit ene program efter det andet slettet fra sin hard disc, og hun arbejder sig stødt gennem sin pulje af luck point for at opnå blot nogenlunde succeser (der blev vist rullet usædvanligt mange 1’ere i denne omgang, som medfører negativt exploding dice).

Imens får Ariana hugget sin første modstander ned, men der en wire cultist mere i mørket, og hun har kun det intense mørke til at skærme sig imod kuglerne fra mini-uzien.

Heldigvis får Mono hacket sig adgang til de første kontrolnoder og hun tænder lys og lyd, så alle blændes og overdøves med et brag, og folk kan nu finde hinanden nemt. Imens Ariana stormer i nærkamp med sin fjende, får Mono kontrollen med forsvarsanlægget, som er små kanontårne oppe under loftet, og hun sønderskyder bandemedlemmet, så det er ren oprydning for Ariana øjeblikket efter.

Reglerne til Cyberpunk RED er egentlig simple nok, men der er mange små undtagelser eller sidebemærkninger til dem, som er gemt mellem regelbogens forsøg på at tale street lingua til læseren og placeret flere forskellige steder i bogen uden helt rigtigt at ville afsløre hvor. Det gør Cyberpunk RED til et mere knudret regelsystem, end det burde være. Heldigvis har vi en spiller, som ikke er aktiv i kamp-sekvensen, og denne tjekker regler, laver opslag og sørger for, at vi får håndteret reglerne på den rette måde, mens vi andre udspiller handlingen. Det er super praktisk.

Herfra får gruppen fundet frem til et Hum-Vee lignende køretøj i parkeringskælderens næste niveau, samt en techno-rave dansescene og en del flere ting, som der ikke er tid at undersøge nærmere. I stedet lastes Ash og revisoren (som er slået bevidstløs, så han ikke kom i vejen for gruppen i hans paniske tilstand) ind i bilen, og derefter hopper Mono og Ariana og sætter vognen i gang. Forsvarsværkerne er sat til at skyde løs på The Wire Cult, skulle de dukke op, og garageporten åbnes, og under dækild af forsvarsværkerne, som jager bandemedlemmerne væk fra åbningen, brager gruppen af sted i deres Hum-Vee. Kort tid efter dukker Arianas livvagt op på et aftalt koordinat, han overtager bilen og kører mod havnen, mens Ariana og Mono finder alternative ruter.

Nede ved havnen er den boligblok, hvor gruppen har fået udstukket en firmalejlighed, hvor de skal sidde på revisoren i et par dage. AX-S har forladt sin fest, og hun er dukket op ved bygningen, hvor hun går og venter på hendes venner. Imens bemærker hun, at der holder en mørklagt bil med to skikkelser af østasiatisk ophav som sidder oplyst i skæret fra en smøg. Fra sin kendskab til Night Citys undergrund, kan det være kinesiske triader eller koreanske tong medlemmer.

Efter nogen tid ankommer Hum-Vee køretøjet til havnen, hvor det lykes AX-S og livvagten at etablere kontakt, da de ikke kendte hinanden på forhånd, og AX-S sætter sig ind i vognen, og de tager en tur rundt om blokken for ikke at vække for meget opsigt. Da de kommer tilbage, er bilen med de to personer i borte.

Ikke lang tid efter ankommer Mono og Ariana på egen fod, og gruppen bevæger sig ind i boligkomplekset og op til deres lejlighed. Det er en luksuriøs lejlighed (i hvert fald fra vores karakterers standarder) med et fyldt køleskab, som de skal opholde sig i, da de finder Arianas boss med halsen skåret op, og en 100 Eurobuck lagt i flængen. Her stopper spillet for denne omgang.

Vi er stoppet på endnu en cliffhanger, og det bliver sjovt at se, hvor det tager vores protagonister næste gang.

Afsluttende bemærkninger

Efter spillet blev vi enige om, at der måtte være en førstehjælpsstation i lejligheden. Action-tungt rollespil uden ‘magisk eller højteknologisk healing’ lider under, at når man først er såret, så forbliver man såret i lang tid, dvs. længere tid end selve scenariet. Sådan fungerer virkeligheden, men sådan fungerer fiktion ikke. I Hollywood-film er helten kun såret i en scene, hvorefter konsekvensen af skaden gerne bliver ubetydelig, og den tankegang er nødt til at blive løftet med over i rollespil til en hvis grad (f.eks. ved at man har en pulje af luckpoint som negerer skade som f.eks. AGE-rollespillet og i mindre grad i Warhammer Fantasy 4th edition og visse varianter af Basic RPG, eller at skadesbufferen fyldes op igen hurtigt a la de systemer, hvor man skelner mellem Stamina og Wounds), hvis man gerne vil have action og gerne vil have at alle spillerne er aktive. Hvis vi ikke gør det, kommer Ash’ spiller til at side på sidelinjen resten af spillet, og det er ok i en film eller en bog, hvor karakteren sendes midlertidigt ud af historien, men i rollespil skal alle kunne være aktive, og der kan en spiller ikke skrives ud for en periode). Cyberpunk RED har allerede et system, hvor luck point puljen restaureres ved hver spilgang, og det, som lidt mangler er, at der er en stamina buffer, som restaureres på samme måde, så karakteren kan deltage, men samtidig med også er åbenlyst såret, og i en stadig værre tilstand som eventyret skrider frem. For os bliver løsningen i denne omgang at introducere en førstehjælpsstation ved næste spilgang, som bringer den sårede karakter tilbage i spillet igen.

Dernæst er der gruppens næste omgang forviklinger, som det bliver interessant at bringe i spil efterfølgende.

Vi er desuden ved at blive mere vant til reglerne, selvom det nogle gang er vanskeligt at lure sværhedsgraderne for skill tests, da en easy eller standard skill test kan være et gamble for nogle karakterer at klare, mens det nærmest er en autosucces for andre at klare, fordi testen tilfældige vis falder inden for deres ekspertise. Det bidrager ikke til spillets forløb, at regelbogen er noget rod.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Cyberpunk 2.0.2.0 / Red, Rollespil og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Cyberpunk RED: Forlorn Hope – episode 4

  1. Wodtke siger:

    Ash er de/dem
    Men ud over det så glæder jeg mig til på mandag

    Liked by 1 person

  2. Morten Greis siger:

    Det er rigtigt. Det havde jeg svedt ud.

    Like

  3. Pingback: Cyberpunk RED: Forlorn Hope – episode 5 | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.