Hinterlandet Stenalderfantasy: De første grotterøvere

 

Proto-dungeoneers på vej ind i en grotte.

Stenalderfantasy er fantasy-genren sat i en tidsløs stenalderperiode, hvor mammutter og kæmpe hulebjørne strejfer omkring i vildnisset, hvor forskellige arter af menneskeheden lever side om side, hvor byer og landbrug endnu ikke er udviklet, hvor trolddom er primitivt og råt.

Hinterlandet Stenalder er en variant af rollespillet Hinterlandet, som denne gang er sat i stenalderen, og i rollespilsfantasy er det almindeligt med ‘dungeons’, hvor man eventyrere drager ned i dybet for at udforske ruiner fra fjerne tider, men i Stenalderfantasy er der ikke faldne civilisationer, som har efterladt sig ruiner at udforske. Der er de første grotter, de første huler, og de første grotteluskere, som vover sig ned i dybet, hvor solen og dagen aldrig når.

Det skal her handle om de karakterer, man spiller i Hinterlandet Stenalder, og det skal handle lidt om udforskningen af grotter.

Grotter & Gruber – Stenalderdungeons

I grotter bor frygtelige og farlige dyr, som de vilde hulebjørne, der kræver mange modige folk at nedlægge, og der er de snedige sabeltandstigere, der har mangt et menneskeliv på samvittigheden, og der er frygtede ådselsluskere, der med deres tentakler lammer levende væsner, og de kommer om natten for at stjæle folk og bringe dem tilbage til deres huler.

Grotterne har været der siden de ældste tider. De er porte til en urørt fortid, hvor hemmeligheder og trolddomskræfter ophober sig gennem årtusinder. Det er her dristige håndværkere kommer efter eksotiske mineraler og sjældne krystaller til at udfærdige knivsblade og spydspidser med. Inde i mørket kan man også finde svampe og andre sære vækster, som de kyndige i landsbyen kan udvinde kure mod sygdomme med, eller udvinde drikke, der kan hærde helte.

I grotternes mørke ophober usete kræfter sig. Her er barrieren mellem de levende og de døde tyndest, og lytter man til de usete stemmer, kan man høre dem hviske hemmeligheder om dyr, planter og mennesker. I dette mørke kan færden i sig selv være skatten, da man kommer forandret ud af mørket og tilbage i solens skær. Det er i dette dyb, at neanderthalernes trolddomskyndige, grottemagikerne eller trolderne, søger ned. Det er her, de lytter til mørket og lærer magiens hemmeligheder, og det er her, de udhamrer og hugger af sten deres forunderlige stenøkser, som besidder magiske kræfter.

  • En kilde til XP bliver udforskningen af grotter. En sats for udforskningen af grotter som helhed og en sats for at møde hemmelighederne i dybet og lade sig forandre i mødet (en anden kilde til XP bliver crafting; i lighed med Hinterlandet er der ikke XP for at dræbe monstre, men hvis man dræber væsner og crafter ting af dem …, og en tredje kilde bliver sandsynligvis at udbygge stammen)

Det er derfor, folk søger ned i mørket under jorden. Der er rigdom at hente for dem, der vover det, men hvem er de, som søger derned?

(Der er naturligvis også alle mulige andre eventyr at spille. Der er ens samfund at beskytte mod fjender og katastrofer, man kan rejse ud for at møde andre folk og lære deres kunstner, samle stammerne til at opføre enorme monumenter og beskytte folk mod overnaturlige trusler osv.)

På brætspilsfronten er der talrige brætspil, som udspiller sig i et sted i stenalderen.

Hvor tegneseriefronten syntes domineret af franskmænd følger tyskerne og amerikanerne godt med, når det gælder brætspil i stenalderen.

Klasser og karakterer i Hinterlandet Stenalder

Her kommer et kig på Hinterlandet Stenalder klasserne. Der er her tale om work in progress.

Designrammer: Karaktererne, som man spiller, har hver deres klasse, og hver klasse går op til niveau 10. Hver klasse har sin race indbygget, så i modsætning til D&D, vælger man ikke race+klasse. Udgangspunktet for klasserne er, at de umiddelbart kun er mennesker. Måske kommer fantasyracer som elvere og dværge til senere, eller andre menneskearter som neanderthalere og denisovans. Hinterlandets klasser følger ikke D&Ds og diverse MMO’s funktionsopdeling, og det samme gælder for Hinterlandet Stenalder.

Et designparameter for ethvert eventyr i Hinterlandet og Hinterlandet Stenalder er, at man ikke skal have en standard fordeling af klasser i sit party, og at enhver karakter skal kunne gøre sig brugbar inden for hvert af spillets hovedområder: Kamp, Rejse, Udforskning, Social interaktion og for Hinterlandet Stenalder: Crafting (som nok kommer til at hedde Håndværk fremover). Klasserne vil fortsat have deres specialiseringer, som adskiller dem fra hinanden.

Jævnfør det indledende blogindlæg om Hinterlandet Stenalder ser klasserne sådan her ud:

  • Samler
  • Jæger
  • Hulelusker
  • Flintmester
  • Vilddyrsmester
  • Opfinder
  • Åndemaner

De første fem klasser kommer overordnet til at se ud som følger:

Niveau/

Klasse

Samler Jæger Hulelusker Flintmester Vilddyrsmester
1 Vær hilset; Samler True; Våbenkyndig Misvise; Orientere sig Prale; Flinthug Dyretække; Jagtvåben
2 Stifinder eller Båltænder Baghold eller Listig Sårpleje eller Stifinder Rejsevant eller Båltænder Sporing eller Baghold
3 Stå fast; Fouragere Våbenferm; Jæger Snigangreb; Grottekundskab Skarpskytte; Stenskærper Skytte; Dyreven
4 [crafting] [crafting] [crafting] [crafting] [crafting]
5 Smagssans eller Sårpleje Kløvende hug eller Skytte Listig eller Veltalende Høvisk eller Opildne Sabeltandstæmmer eller Mammutrytter
6 Årvågen, vælg [crafting] eller Madsniffer Skærpede reflekser, vælg Holmgang eller [crafting] Tykhudet, vælg [crafting] eller Akrobatisk stunt Fornuftig, vælg [crafting] eller Samler Viljestærk, vælg [crafting] eller Jæger
7 Lejrbygger eller [crafting] Heltemod eller Snigangreb Flinthug eller [crafting] Flintehugger eller [crafting] Forbedret dyreven eller [crafting]
8 Vælg social handling Vælg social handling Vælg social handling Vælg social handling Vælg social handling
9 Urtekyndig Vildmarkskundskab Grottemester Flintemester Dyrekyndig
10 Høvding eller Ældste Høvding eller Opdagelsesrejsende Taler eller Ældste Taler eller Ældste Opdagelsesrejsende eller Eneboer

Klassernes evner er dels baseret på eksisterende evner fra grundreglerne til Hinterlandet, og dels er der en række nye evner eller evner, som er varianter af eksisterende evner. De nye evner er nedenstående, og de er work in progress (med andre ord, beskrivelserne er ikke endelige):

[Crafting] (Håndværk): En samling af forskellige evner, som giver bonus til at producere forskellige typer af udstyr, grej og bygninger: Buemager, Bygger, Garver, Stenhugger, Monumentbygger, Træskærer, Kurvefletter. Når de forskellige håndværk er mere etableret, vil karaktererne blive givet forskellige håndværk at vælge imellem.

Båltænder [Samler/Flintmester]: Evnen til at tænde bål og skabe ild
Våbenkyndig [Jæger]: +2 angrebsbonus på angreb med våben.
Orientere sig [Hulelusker]: Evnen til at finde rundt i grotter, også uden lys
Grottelusker [Hulelusker]: Evnen til at kunne bevæge sig sikkert gennem grotter og samle grottevækster
Flinthug [Flintmester/Hulelusker]: Bonus til at vedligeholde flintevåben
Stenskærper [Flintmester]: Evnen til midlertidigt at skærpe flintevåben for en +1 skadesbonus
Flintehugger [Flintmester]: Evnen til hurtigt at tilhugge et nyt flintevåben
Flintemester [Flintmester]: Evnen til at udvikle nye flintehuggermekanikker
Dyreven [Vilddyrsmester]: Evnen til at kunne skaffe sig en dyreven
Forbedret dyreven [Vilddyrsmester]: Udvidede evne til at skaffe sig en dyreven
Dyrekyndig [Vilddyrsmester]: Evnen til at kunne tæmme dyr
Sabeltandstæmmer [Vilddyrsmester]: Evnen til at undertvinge sig en sabeltandstiger
Mammutrytter [Vilddyrsmester]: Evnen til at ride på mammutter.
Sårpleje [Hulelusker/Samler]: Bonus til at læge sår; +2 bonus ved almindelig sårplege, +6 bonus med udvalgte urter

Klasserne Opfinder og Åndemaner kommer i senere indlæg.

Tanker, kommentarer og forslag? Skriv dem her eller inde i Hinterlandets facebook-gruppe.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Rollespil og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Hinterlandet Stenalderfantasy: De første grotterøvere

  1. Personligt ville jeg nok twiste det derhen, at der i de ældste grotter var fæle ting, der minder lidt om cthulhuide rædsler. Noget med tentakler, levende sorte tjærepøle og antydningen af liv fra en ursump, der engang dækkede verdenen.
    Og bare fordi det er stenalder, så betyder det jo ikke, at orker, svartalfer og andre mørkevæsner ikke lurer derude i ødemarken.

    Like

  2. Jeg har i årevis pønset på en triologi omhandlende “Uglebjørnens Klan”.
    Titlerne på scenarierne skulle være “Folket i Klippehulerne”, “Hulernes Sang” (fordi de bogtitler jo er meget bedre til rollespil end halvpornografiske noveller) og så en twist ¨med “Vanvidets Grotter” til sidst (som en hyldest til Lovecraft).
    Det lyder jo som et projekt, der godt kunne blive til Stenalder Hinterlandet 😉

    Liked by 2 people

  3. Morten Greis siger:

    Jeg kan se, hvor du vil hen med det cthulhuide, men jeg vil selv gerne prøve at komme uden om det, da jeg dels finder det cthulhuide fortærsket, da det bruges i så mange spil, og dels er jeg ude efter et møde med det overnaturlige og med dunkle kræfter, som kan forvandle folk uden at drive dem til vanvid.
    Og der er bestemt andre væsner end mennesker derude. Hinterlandets historik fordrer, at der ikke er orker endnu.
    Dværge, elvere og neandertalere skaber mærkelige effekter i settingen, så lad lige nu arbejder jeg primært med fokus på mennesker. Tanken er, at der i perioden lever flere typer af mennesker mere eller mindre side om side med hinanden, og det kommer til at dække noget af det, som elvere og dværge ellers dækker.
    Samtidig med er det min tanke, at elvere for eksempel også gennemløber en evolution, og hvor man for mennesker munder ud i det moderne menneske, så går man fra elvere værnet af naturånder og boende på randen af virkeligheden til selvstændige elvere boende i virkeligheden. De gennemløber en art magisk eller mytisk evolution.

    Like

  4. Morten Greis siger:

    Det er en spændende idé – og det er gode titler til scenarierne 🙂

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.