Hemmelige døre i rollespil – Skjulte døres natur er at blive fundet

Løndør fra Gisselfeld slot

Hemmelige døre er en sjov del af mange fortællinger om det mystiske, og der er en stor glæde ved at opdage en hemmelig dør, og de fortjener at være en del af rollespil. Imidlertid er det nemt at gemme noget i rollespil, som ingen kan finde, og en ufundet hemmelig dør er en kedelig ting. Her er en guide til anvendelsen af hemmelige døre i rollespil.

Først handlede det om døre i dungeons, og nu handler det om hemmelige døre i rollespil, og særligt de døre, som er gemt i dungeons. Hemmelige døre og skjulte døre hører til kategorien af usete ting i rollespil, og usete ting har en helt særlig position i rollespil for hvem, skal se en uset ting for at den eksisterer i spillets fiktion? Så inden det kommer til at handle om hemmelige døre i dungeons, skal det handle om det usete i rollespil.

Det usetes eksistens i rollespil?

Rollespil er et medie, hvor der er et specielt sammenfald mellem publikum og fortællingens hovedpersoner. I teater sidder publikum uden for scenen, mens skuespillerne er på scenen, og særligt i film og tegneserier tillader det instruktøren at føre publikums blikke hen på ting, som ikke er synlige for hovedpersonerne. Instruktøren kan vise noget, som hovedpersonerne ikke får at se, men som stadig er en del af historien, fordi publikum har set det. Det omvendte er også muligt: I krimi-historier som f.eks. dem om Sherlock Holmes, ved detektiven ting, som vi som publikum ikke gør, og hovedpersonerne kan derfor agere på viden, som publikum ikke har, ligesom publikum kan gyse på vegne af hovedpersoner i skrækfortællinger over ting, som personerne ikke ved.

I rollespil er det ikke praksis at vise spillerne ting, som deres karakterer ikke kan se (om end det forekommer i nogle rollespil, hvor man bruger cutaways og viser, hvad der udspiller sig et andet sted, udspiller indre monologer osv., men det er ingenlunde normen). Samspillet mellem, hvad publikum og hovedpersoner ser er tættere på 1:1 i rollespil end i mange andre medier.

På den måde gælder det for rollespil, at en ting, som ikke optræder i den fælles fiktion – dvs. det der sker ude i rummet mellem spillerne – findes ikke. Hvis der er skjult en check på en million dollars under en løs planke i gulvet under sengen, og investigatorne i Call of Cthulhu ikke opdager den, har den samme eksistens, som hvis den ikke fandtes. Det gør ingen forskel på spillernes oplevelse, hvis den er omtalt i spilleders noter, hvis spillerne ikke ved, den er der. Den er ikke en del af spillernes oplevelse, og er den ikke det, findes den ikke. For spillerne er der ingen skelnen mellem ting, som ikke findes, og ting, som de ikke har fået præsenteret. Det er begge ting, som ingen indflydelse har på oplevelsen: Hvis det er en dungeon i Dungeons & Dragons, som eventyrerne udforsker, og der i hulerne er en hemmelig dør til et hemmeligt tempel, hvor kampagnens sande skurk holder til, og spillerne ikke finder den hemmelige dør, så findes rummet ikke. Spillerne ved ikke, at der var noget, som de ikke fandt.

Hvad er så en hemmelig dør?

Løndør fra Rosenborg

Hemmelige døre er som sådan noget, der kun findes i fiktion: Et stykke væg, som glider til side og afslører en hemmelig passage, som fører Indiana Jones ned til det underjordiske tempel, hvor kulten ofrer folk til en flammende afgrund.

Fælles for alle hemmelige døre i fiktion er, at de bliver fundet, afsløret eller opdaget. En hemmelig dør er en dør, som afslører sin eksistens. Den hemmelige dør har til formål at blive afsløret og set.

(der findes naturligvis også hemmelige døre og skjulte døre i virkeligheden, men deres funktion er en anden; f.eks. er skjulte døre typisk noget, man finder i slotte og godser for at tyende kan komme ubemærket rundt, og hemmelige døre fører ikke til hemmelige templer, hvor der finder menneskeofringer sted, eller hvor drager skjuler sig med deres skatte).

Hemmelige døre spiller i rollespil i lighed med andre medier nogle helt bestemte funktioner. Den hemmelige dørs funktion fortæller, hvorledes den vil blive opdaget, og hvor den skal placeres i et eventyr.

Hemmelige døres funktion, opdagelse og placering

Hemmelige døre er til for at blive opdaget, og deres funktion dikterer, hvor i scenariet de er, og hvordan de bliver opdaget.

Skurkens hemmelige flugtrute

Nogle hemmelige døre har en funktion af at være skurkens hemmelige flugtrute, og det den hemmelige dør afsløres, når den skurken tager den i funktion. Enten ser man skurken undslippe via døren, eller den bliver fundet stående åben og skurken borte, eller skurken er på mystisk vis ellers forsvundet ud af et lukket rum.

Bagholdets hemmelige dør (og listende skurks variant)

Bag den hemmelige dør ligger fjenden på lur, og de afslører den hemmelige dør, når de udløser deres baghold og pludseligt angriber vore helte fra deres skjul. Denne dør afslører sig selv.

En variant af bagholdets hemmelige dør er den, hvor skurken sniger sig ind på heltene og bort igen på mystisk vis. Der er tydelige tegn på, at nogen kommer og går, men hvordan kommer de gennem låste døre og forbi vagter? Den listende skurks hemmelige dør afslører sig selv, indirekte ved at man leder efter måder, som skurken sniger sig ind i det afspærrede lokale, eller ved at man ligger på lur og venter på, at skurken dukker op og derved afslører den hemmelige dør.

Den hemmelige dør som genvej (og scenarie-exit)

Der er hulesystemer, hvor heltene skal gentagne gange gennem hulerne, eller de skal på mission flere gange i hulesystemet. Her fungerer den hemmelige dør, som en belønning for at have nået til et vist punkt i scenariet, og man behøver nu ikke længere tage den lange vej, men kan i stedet bruge den hemmelige dør som en genvej mellem to områder. Den hemmelige dør er en fast travel-mekanisme, som lader os springe frem til det næste spændende, men det er også et tegn på, at vi er nået til nye milepæle i spillet, og derfor får lov at springe ældre dele over.

En variant er den hemmelige dør som scenarie-exit, hvor heltene har kæmpet sig hele vejen gennem hulesystemet, og de får nu lov til at bruge bagudgangen til en hurtig exit, frem for at skulle kæmpe sig hele vejen tilbage.

Den hemmelige dør som rite de passage

Døre er overgange mellem to områder, og det kan ud over at være en praktisk overgang også være en symbolsk overgang, og hemmelige døre kan være endnu mere så. En hemmelig dør kan være overgangen fra det almindelige fællesskab til medlemsskab af et hemmeligt selskab. Den hemmelige dør kan være prøvelsen selv, der afgør om man fortjener medlemsskab, men den kan også være belønningen, hvor indvierne afslører den hemmelige dør for den nyligt indviede.

Hvor der er trolddom involveret, kan den hemmelige dør ligefrem være usynlig for de ikke-indviede.

Den hemmelige dør ved en åbenlys gåde

Gangen ender i en højloftet sal uden andre udgange, men troglodytterne er ikke til at øjne, og i stedet er der blot besynderlige mosaikker på væggene, som synes at danne en rebus. Der må være en hemmelig dør herinde, men hvordan skal den aktiveres?

Den hemmelige dør er skjult, ikke for at hindre folk i at gøre brug af den, men for at hindre at folk, der ikke har løst gåden, ikke tvinger sig vej gennem døren. Den skjulte dør kan ikke brydes eller dirkes op, hvis den ikke kan findes, og løsningen er alene at løse gåden for at få døren op. Det er en metode til at signalere til spillerne, at de nu står over for en prøvelse, som de skal løse for at komme videre, og det vil være dem vanskeligt at brute force sig uden om prøvelsen (særligt i fantasy-rollespil har karaktererne med deres magiske evner for mange sære ressourcer til at man kan sikre sig, at de ikke omgår gåden, og man må nøjes med at gøre det svært – og der er ingen grund til at GM-handwave løsninger bort, da en del af charmen som GM er at se, hvor kreativt spillerne kan bruge deres ressourcer til at løse sære problemer).

Denne type hemmelig dør fungerer fint som en belønning for løsning af en gåde, og den kan endda placeres centralt, sådan at det er nemt at komme til stedet, hvor den skjulte dør er, men det er svært at finde løsningen – og måske er der hints gemt rundt om i resten af hulerne, så spillerne udforsker hulerne, indtil de synes, de har hints nok til at løse gåden. Omvendt kan den skjulte dør også være i slutningen af hulerne, hvor den er en afsluttende prøvelse.

Den hemmelige dørs åbenlyst skjulte placering

En tunge bogreol fyldt med tykke bøger eller den store kamin med maleriet hængende over sig, og med spanden med ildrager ved siden af, er begge tegn på, at vi er i et hjemsøgt hus med skjulte døre og hemmelige gange. Den skjulte dør er tydeligt til stede gennem genre-konventionen, og den er adgangen til stedets hemmeligheder og mysterier – en karakter forsvinder ind i de hemmelige gange og lærer stedets hemmeligheder at kende, mens de andre farer forvildede rundt hjemsøgt af stedets (falske) spøgelse. Lige netop den formel er ikke nem at bruge i rollespil, men at have et møbel eller andet element, der signalerer hemmelig dør, kan man roligt have, og det er en god måde at understrege genre-konventioner på. Andre hemmelige døre kan signalere politiske intriger, skjulte slægtninge eller romantiske affærer.

Den åbenlyst hemmelige dør kan stadig være en sjov udfordring at få åbnet, men dens rolle er at signalere genren.

Det uforudsigelige rollespil og den realistiske hemmelige dør

En styrke ved rollespil er den måde, som historien vokser frem på mellem spillerne, og der er noget spændende ved rollespil som spilleder, når man er nødt til at spille med på handlingen uden at vide, hvor det hele fører hen. Når man designer en hemmelig dør i sit rollespil bør man tage højde for, at spillerne er skarpsindige og opdager den, når man ikke havde forestillet sig, at den ville blive opdaget, og det skaber en ny og spændende retning på historien. Forvent, at der er spillere, der opdager den hemmelige dør, når du ikke havde forestillet dig det.

En realistisk placeret hemmelig dør er kedeligt, da den typisk er så snedigt placeret, at den ikke kan findes ved at tænke inden for historiens logik – det er hverken en roterende bogreol eller en roterende kamin – og den er i stedet placeret et vilkårligt sted i en dungeon, hvor den kun bliver fundet ved at spillerne systematisk leder efter hemmelige døre på hver sektion af hulevæggen (og det er dræbende kedeligt spil – eller den bliver fundet på arbitrær brug af GM-styrede evner som Passive Perception i D&D). Lad ikke realismen diktere placeringen, men genren og fortællingen gør det.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, D&D, Rollespil, Spildesign og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Hemmelige døre i rollespil – Skjulte døres natur er at blive fundet

  1. troelsken siger:

    Endnu en mulighed (som optræder i mit opus til Fastaval/Viking-Con i år, mild spoiler):

    En hemmelig dør som det er usandsynligt at de tidspressede spillere finder, men som det er sandsynligt at de vil opleve dramatiske konsekvenser af når en biperson gøgler fra sit skjul. Gøgleriet foregår dog ikke gennem selve døren.

    Liked by 1 person

  2. Pingback: Hemmelige dører bør ikke alltid finnes – ropeblogi

  3. Morten Greis siger:

    Men det er vel effektivt set bare en bagholdets hemmelige dør?

    Liked by 1 person

  4. troelsken siger:

    Bortset fra at man ikke får den at se. I stedet dukker den konceptuelt op i det øjeblik hvor man udtaler mistanke til det (ret mistænkelige) overnaturlige gøgleri.

    Like

  5. Morten Greis siger:

    Det vil jeg klassificere som en hemmelig bagholdsdør, hvor forskellen ligger i at døren ikke afsløres straks bagholdet finder sted, men i løbet af bagholdet, når spillerne beslutter sig for at se sig for; evt med et lille gåde-element.

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.