Hvad skal vi med rustninger … i rollespil? Om tilvalg, fravalg og meningsfyldte valg om rustninger

… i rollespil refererer her mest til Dungeons & Dragons, Hinterlandet, Dungeon Crawl Classics og lignende D&D-type rollespil. I de rollespil har man en masse forskellige rustninger stringent ordnet og kodificeret i et omfang, som middelalderens Europa vil have svært ved at nikke genkendende til. Det skal her handle om spildesign, rustninger i rollespil, og hvordan man plejer at gøre ting, og hvad der kan gøres af spændende ting.

Først et kig på rustninger og hvordan de er passive og kedelige i spillet.

I D&D basic (den famøse røde æske) var rustninger reduceret til leather, chain og plate (som gav henholdsvis AC 7, AC 5 og og AC 3 – eller i 21. århundredes D&D stats AC 13, AC 15 og AC 17). I AD&D 2nd edition er der 14 forskellige rustninger, og i D&D 5th edition er rustninger delt op tre kategorier (let, medium, tung), og der er i alt 12 forskellige rustninger at vælge imellem.

Imidlertid er det eneste valg, jeg ser spillere træffe, er ‘hvad er den rustning med højest AC, min karakter kan bruge?

  • De mange rustningstyper i D&D og lignende spil har ingen væsentlig betydning. Der er i D&D ingen interessante valg for spillerne at træffe.
  • Rustninger er passive elementer i spillet, som ikke har nogen funktion udover at levere en Armor Class værdi til karaktererne (og AC værdi er forbundet med spillets kamp- og HP-økonimi).

Ved karakterskabelse er spillerne begrænset af mængden af midler, deres karakter har til rådighed, men ellers gælder det om at erhverve sig den største rustning, og når den først er erhvervet, spiller alle andre varianter ingen rolle længere i spillet.

Nogle karakterer er begrænset gennem deres klasse i, hvad de kan bære: druider kan ikke bære metal af ideologiske årsager, troldmænd kan ikke bære dem af magiske årsager (alt efter hvilken version af D&D, man spiller), tyve bærer dem ikke, da de er i vejen for deres evner, nogle klasser bærer dem ikke, fordi de mangler den rette feat, eller fordi de har en kampstil, der kræver et fravær af visse typer rustning. Der er fortsat ingen interessant grund til at vælge andet, end hvad der giver den højeste mulige AC.

Rustninger vejer, de støjer, de gør det svært at svømme, klatre og springe – og de er det eneste stykke udstyr i spillet, som har den slags begrænsninger. Funktionsfordelingen af opgaver i de fleste D&D-rollespil gør, at det typisk ikke har nogen større betydning i spillet – tyve og slyngler tager sig af at snige sig stille af sted, ikke krigeren i tung rustning, og når, der skal klatres, svømmes og springes, er krigeren ofte stærk nok til at have en bonus til handlingen, som udligner ulempen fra rustningen. Det er typisk kun, når en karakter pludseligt falder i vand, at rustningen har en reel negativ konsekvens.

Hvad, der mangler for rustninger, i D&D er noget, som gør valget mellem de forskellige typer interessante. Der mangler noget, hvor rustningen kan bruges aktivt i spillet, frem for at være et passivt element, der leverer en statbonus.

  • I The Black Hack rollespillet der har skjolde den ekstra funktion, at de kan ofres til at standse et ellers dødbringende hug. I stedet splintres skjoldet, og man har en chance mere.
  • I Hinterlandet er flere af våbnene relativt ens, men de har forskellige sekundære effekter, som adskiller dem, og der er et valg for spilleren, om man vil have sekundær funktion A eller sekundær funktion B (for i D&D er der læssevis af våben, men ikke rigtig nogen grund til at vælge andet end sværdet).
  • I D&D 5th kan man vælge Heavy Armor Master og Medium Armor Master feat, som gør at man med rustninger af de respektive kategorier får en ekstra bonus. Det gør lige ekstra for kategorien af rustninger, men som spiller vælger man stadig den største rustning.

Hvad der mangler er noget, som gør rustninger til et aktivt element i spillet, og noget, som gør det til et interessant valg at vælge mellem de forskellige typer af rustninger.

Så hvad kan der gøres ved rustningerne?

Rustninger er pt karakteriseret ved deres rustningsklasse værdi og så om de har en restriktion på aktiviteter. Ulemperne ved rustninger (at de støjer og er tunge) er som sådan ikke noget, der er tilskrevet rustninger, fordi de skal være ‘balancerede’, men ene og alene en realisme-tankegang, som trænger sig på. Sjældent er det dog noget, som optræder uden for rollespil – med undtagelse af komedier støjer og vejer rustninger sjældent nævneværdigt i andre medier.

I stedet skal det handle om karakteristika, som rustninger kan suppleres med, så det bliver interessant at vælge en splint mail i stedet for en chain mail i D&D eller ringbrynje i stedet for et skældpanser i Hinterlandet. Benspændet er, at det skal være positive træk, og det skal være noget, som kan sættes op nemt, så det bliver interessant at vælge mellem den ene eller den anden type rustning frem for at kigge på højest rustningsværdi.

  • Absorbere skade (en klassisk variantregel, hvor rustninger kan reducere skade)
  • Annullere critical hit (en variant af ovennævnte skjoldregel, hvor rustningen svækkes)
  • Pansertackling (et unarmed attack, der bruger rustningen som våben)
  • Magisk forsvar (rustningens evne til at reducere effekt fra magiske angreb)
  • Momentum (rustningens tyngde giver ekstra effekt til angrebet)
  • Afværge missiler

I Hinterlandet ville alternative rustningsregler f.eks. ud som følgende:

  • Pladekyras +7 forsvar; støjende, klodset; Momentum
  • Pladerustning +8 forsvar; støjende, klodset; Annullere critical hit

De første stats for rustninger er, som de er i Hinterlandet, men det centrale valg for spilleren bliver nu Momentum versus Annullere critical hit, idet rustningsbonussen er så lille mellem de to rustninger (+7 versus +8).

Nye rustninger kan også skabes:

  • Ringbrynje +5 forsvar; støjende
  • Kobbernittet ringbrynje +4 forsvar; støjende; magisk forsvar

Denne ringbrynje er en variant af en normal ringbrynje, men den er nu udstyret med noget, som knytter sig til spillets fiktion. I det her tilfælde er ideen, at kobber modvirker trolddom (inden for visse grænser), men til gengæld koster det et forsvarspoint. Disse elementer kan opstilles som features, der kan tilføjes:

  • Rustningstilkøb – Kobbernittet (-1 forsvar; magisk forsvar).

Materialet her er i kategorien work in progress. Har du forslag eller tanker på, hvordan rustninger kan bruges på en sjov eller interessant måde, så hører jeg dem gerne. Skriv en kommentar her eller hvor du nu lige er stødt på indlægget, f.eks. i Hinterlandets facebook-gruppe.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, D&D, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Rollespil, Rollespilartikler, Spildesign og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.