Vaesen – Ravnholm gods, en alternativ base

I rollespillet Vaesen: Nordic Horror Roleplaying Game begynder spillerne med at deres karakterer har overtaget et forfaldent slot i Uppsala, som kaldes Gyllencreutz, og det bliver deres base, mens de påtager sig sag efter sag. I løbet af kampagnen har man mulighed for at forbedre og udbygge basen, etablere kontakter og hverve personale. Disse har alle en spilmekanisk funktion, og det er en del af den basebygningsmekanik, som er i Year 0 Engine-spillene (for eksempel rumskibet i Coriolis, bunkeren i Mutant: Year 0, fæstningen i Forbidden Lands og det hemmelige klubhus i Tales from the Loop).

Ravnholm gods er et gods, som er beliggende ved Mølleådalen nord for København. Her ligger et gods, som ikke har været i brug i årtier, og som tilhører slægten Tårnskytte, som i generationer har været støtter af Ordenen. Slægtens nuværende overhoved, den unge Johannes Tårnskytte, har intet at bruge godset til selv, og han har stillet det til rådighed for den nyopståede Orden under betingelse af, at de selv er med til at istandsætte stedet.

Ravnholm gods er en alternativ base til Vaesen, hvis man gerne vil have et andet udgangspunkt for sin Vaesen-kampagne. Godset anvender de samme regler som gør sig gældende for slottet, men der er nogle mindre forskellige og tweaks.

Basen trækker i lighed med mine andre ting til Vaesen på et stykke dansk historie. Denne gang er det området omkring Mølleådalen, hvor blandt andet Brede Værk og Raadvad ligger, og som begge er en del af industriens vugge i Danmark, og derfor en sjov region at bruge som base.

Nedlast Ravnholm gods her (pdf) eller via DrivethruRPG her.

Mere om Vaesen?

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil, Rollespilartikler, Vaesen og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Vaesen – Ravnholm gods, en alternativ base

  1. Thomas Jakobsen siger:

    Hej Morten, det ser godt ud. Det smitter, og giver lyst til at spille Vaesen. Men der er jo ikke noget floorplan over Ravnholm? Bruger man ikke den slags i Vaesen?

    Like

  2. Morten Greis siger:

    Der er ikke noget kort over Gyllencreutz, som er den officielle base til Vaesen. Jeg har fulgt stilen med heller ikke at lave et over godset.
    Basen er et mere abstrakt sted, og der er derfor ikke tænkt et kort til stedet. Det er mere en lokation, hvor man spiller scener mellem missioner og som optakt til missioner. Så derfor spiller man ikke den egentlige udforskning af stedet og derfor ikke noget kort.
    Hvis det var en mission som udspillede sig på godset, så ville der følge et kort med.

    Like

  3. Thomas Jakobsen siger:

    Ok, det giver vel mening. Jeg er nok lidt for fastlåst i min måde at spille rollespil på, men ville finde det underligt der ikke var en eller anden form for kort (skitse) over stedet. Men hvis jeg forstår dig ret, skal jeg lige stille forståelsen ind på, at hovedkvarteret og det brug i spillet mere minder om en slags brætspil?

    Like

  4. Morten Greis siger:

    Når du spiller, har du så kort over alle lokationer, for eksempel hvis gruppen i fantasy mødes på en fast kro? Slottet eller godset er på samme måde en fast lokation, og det er ikke videre brætspilsagtigt.
    Basen er en lokation, som har en række features, som både erhverves for en art skill points og gerne etableres i fiktionen, hvordan man får det – men det er ikke mere brætspilsagtigt end hvis karaktererne har udstyr, som har features, man kan anvende, eller hvis en Shadowrun karakter har en bil med diverse opgraderinger.
    Vaesen og de andre year zero spil bruger blot en base mekanik til at sætte ord på hvilke ressourcer, man kan få ud af sin base. Det er så koblet op på at basen her kan generere sine egne scenarier, og at basen kan binde tiden mellem forskellige missioner sammen.

    Like

  5. Thomas Jakobsen siger:

    Det lyder ret meget som den slags baser, man også har i fx Rippers (Savage Worlds), hvor man også løber rundt i en verden på grænsen mellem industrialisering og okkult fordi og jager monstre 🙂 Måske min brætspilssammenligning var forkert, men jeg opfatter det bare lidt som en parallel til den type brætspil, hvor man opbygger “noget”, fx en civilisation, og hver gang man vælger nye evner, åbner de op for action man kan tage, og nye evner man kan vælge.
    Kan godt se det sagtens kan gøres abstrakt, men i et rollespil ville jeg da klart foretrække der var et map af en art til en så central og tilbagevendende lokation. Ikke nødvendigvis super deltaljeret floorplan med alle rum og mellemlange optegnet, men i det mindste nogle skitser og den slags.
    Du beskriver jo så mange fede lokationer på Ravnholm, at jeg tænkte “der kommer snart et map”, og da jeg nåede til sidste side var der ikke mere. Så derfor spurgte jeg.

    Like

  6. Morten Greis siger:

    Nu forstår jeg, hvad du mente med brætspil. Der er en vis lighed mellem de to nævnte elementer.
    Jeg ved ikke, hvorfor Vaesen ikke bruger et kort for sin base udover at year zero engine generelt ikke bruger kort for nogle af sine baser, men det er den model, jeg har fulgt.
    Umiddelbart tror jeg at det fra designernes side har været et ønske om at kunne forme basen efter fiktionens behov ved ikke at forankre den i et kort. Det giver større frihed til at tolke basen for hver gruppe, og de enkelte grupper kan vælge at tegne kort efter behov.

    Like

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.